Rädd för får

P

Provincia

Hej!
Jag har en liten fråga till er som har hästar som är rädda för får/kor etc. Hur gör ni när ni ska gå förbi en hage med massor av får? Har ni några bra knep som funkar eller är det som de flesta säger "bara rida på"? Har funderat över det där.... :smirk:

Sv: Rädd för får

När min häst stannar upp för något hon tycker är läskigt brukar jag låta henne få stå och titta en stund (en halv minut eller så). Sen driver jag henne försiktigt framåt på helt lång tygel - eller så lång tygel som jag vågar, allt efter situationens farlighetsgrad. :D
Det fungerar bra för hennes och min del.

Immer

Sv: Rädd för får

Beror lite på graden av rädsla. I början var min häst livrädd för kor och kasta sig runt och försökte sticka. Jag valde då att kliva av och leda förbi samtidigt som jag berömde jättemycket.

Nu är han modigare så nu räcker det att han får stanna och titta innan han trippar förbi. Skulle han vilja stanna 1 gång till så får han det. Han bestämmer helt själv hur länge han ska stanna och när han ska börja gå igen.

Liknande trådar

Träning Hej! Jag ska köpa en häst som stått i ca 1 år pga privata anledningar hos ägaren. Den är riden kanske 5-10 ggr under ett år och lite...
Svar
19
· Visningar
1 691
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har bestämt mig för att göra försök nummer tre på att ta körkort. De två första försöken har slutat dåligt. Det andra försöket...
2 3
Svar
46
· Visningar
3 197
Hästhantering Hej, Jag har stött på ett antal hästar på min ridskola som vid skötsel och borstning börjar ”vifta” med framhovarna och liksom ”dunkar”...
Svar
5
· Visningar
805
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 747
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama