Rädd för att hoppa...

Julle

Trådstartare
Igår had vi hopplektion... Och jag vågade bara hoppa ett kryss i början, sen tog det stopp... :crazy: :confused:

Red en av de snälla, lite sega hästarna, eftersom de andra är lite för mycket häst för mig nu när jag inte ridit på några år. Måste få upp säkerheten lite först.

Till saken hör att jag alltid varit mer eller mindre hopprädd, men ändå kunnat mota bort det. Jag har hellre hoppat än erkänt att jag inte vågar... Och det har gått oerhört bra!! Har hoppat upp till runt 1 meter, 1,10 nåt enstaka hinder. Och tyckt att det var himla kul när jag väl hoppade!! Sen fick jag nån svacka och ville inte hoppa så mycket. När jag sen började rida igen efter ett års uppehåll (på en mindre ridklubb) gick hoppningen verkligen kanon!! :)

Men nu!!! Fick panikkänslor i magen så fort hon höjde räcket en dm kanske!!! Tänkte först att "Va faan, klart jag ska hoppa!!", men när jag hade fattat galopp, bara tog det totalstopp... Hon ville jättegärna sänka, men då var det för sent... Kände att jag verkligen inte klarade det. Ens om hon sänkte!! *deppdepp* :cry:

Jag älskar att rida och tycker dressyren är urkul!! Och det går bra med!! Gillar verkligen gruppen och passar bra i den. Utom hoppningen då. Jag vill verkligen inte behöva byta grupp för att jag inte vågar hoppa lika högt som de andra. Hann inte prata med min ridlärare om detta problem igår, och jag tror inte jag kommer att behöva byta heller iofs. Men jag måste verkligen prata med henne om hopprädslan. Kan ju tilläggas att hon är helt super och förstående och allt!! Så egentligen är nog inte det några problem!!

Men jag bara hatar att bli rädd när jag rider!!! Får mig att börja tvivla på om jag ska rida överhuvudtaget...

Behövde bara skriva av mig lite.... :crazy:

//Julle

Sv: Rädd för att hoppa...

Kan mycket väl förstå hur du känner det. Jag hoppade ett helt år och hade ont i magen varenda gång det var dags att åka till hoppträningen. Jag hade mycket otur ramlade av, hästen stannade osv mycket för att min osäkerhet och rädsla fortplantade sig till hästen. Jag är dock en mycket envis person och bryr mig inte heller särskilt mycket om att jag är sämst i gruppen. Med hjälp av min hopptränare och alla trevliga människor som ridit i min grupp genom åren så har min säkerhet vuxit massor. I början fick jag alltid hoppa först på låg höjd och de andra efter mig och då kanske hon höjde lite. Sen var det upp till mig om jag ville prova hoppa lite högre. Till saken hör också att jag har fullt förtroende för min hopptränare och vet att hon aldrig skulle låta mig hoppa något som hon inte är övertygad om att min häst och jag klarar. Om du pratar med tränaren så kan hon/han säkert anpassa hopplektionerna så du kan vara med utan att byta grupp och talar du om hur osäker du känner dig så kommer det förmodligen bara peppa tränaren till att få dig till en säker hoppryttare. Lycka till. :)

Mmm, det var det jag tänkte... Hann bara inte igår. Ska prata med henne nästa gång!!

Och innan har jag alltid lyckats peppa mig att hoppa ändå. Trodde det skulle funka nu med. Men jag har en plan!! Ska försöka hoppa lite mer för varje gång det är hoppning!! Nåt hinder mer, kanske nån mer höjd.

Men i grunden tror jag det är att jag har hoppat för lite i mitt liv. Sen när det väl är hopplektion, tycker jag att det går för fort fram. Det är så det känns!! Jag har inte säkerheten i grunden!! Helst skulle jag vilja vara kvar på 30-50 cm höjd hela tiden... Göra övningarna svårare, utan att höja. Och det borde ju gå att ordna!! ;)

Tack för dina tips och råd!! Alltid skönt att höra att nån mer känner som jag!!

Tänkte bara fråga, Julle rider du på TRS?

Var också jätterädd för att hoppa innan...vet inte riktigt vad jag var rädd för för det var iaf inte att jag skulle ramla av eller så men läskigt var det...
Jag vågade knappt hoppa alls och sen tyckte jag att det hade börjat bli bättre men nejdå det var bara inbillning men i våras så praktiskt taget tvingade min ridlärare mig att hoppa en hel bana (var kanske 40-60 cm högt men ändå, jag trodde jag skulle dö) och efter det så har det inte vart några problem alls. Hoppade 1.20 m bara några veckor efter att jag mådde illa bara jag såg på ett hinder...

Japp, TRS!! :) Rider du med där eller?

Jag kan inte heller riktigt sätta fingret på VAD jag är rädd för... Konstigt nog brukar jag bli helt orädd efter att jag har flugit av på ett hinder... Då märker jag att, Jaha, var det inte värre!! Och sen är det bara kul!! Så det är kanske det jag behöver göra??? ;)

Och ja, jag har ju med kommit över det en gång innan!!! Men nu efter uppehållet så... Nej!! Men jag vill verkligen tycka det är kul att hoppa igen!! Sen när man ser "hetsporrarna" Glory och Sherlock på banan så vill man ju aldrig hoppa en bana... :angel: Har ridit dem båda och deras galopper var väl inte det roligaste jag varit med om... Hade ingen kontroll där kände jag... *suck*

Hur kul är det att börja rida igen efter fyra år och hamna direkt i en sån här svacka???

Jag vet hur det känns. Hoppade igår och fick nästan hjärtstillestånd!

Ni som rider på TRS, har ni ridigt någon av Liljenäshästarna?? *nyf*

Vet inte, jag började där denna terminen. Men de flesta hästarna är nya och direktimporterade från Irland. Men jag vet att det kom en häst från ett ridläger sen.

Varför hoppa?
Om dressyr funkar bra, satts på det i stället.
Alla kan inte bli hoppryttare, när eran grupp har hoppträning rid andra övningar eller bara över bommar.
Vissa klubbar har också "igenridnings biljetter" be om en sådan de gånger ni ska hoppa, så kanske du kan rida i en anna grupp bara då!!

Som sagt alla kan inte bli hoppryttare, du kanske är nästa Lussan :bump:

*Hehe* Nä, nån Lussan lär jag nog inte bli... ;)

Har med funderat i de banorna. Eftersom jag aldrig har gillat att hoppa och det inte har ändrat sig efter 12 års ridning, borde man ju kunna välja bort det även på ridskola?? Hade jag varit lycklig hästägare hade jag ju ingen tvingat iväg mig på hoppträningar!! Så, dessa tankar snurrade runt i huvudet på mig när jag red lite för mig själv medan de andra hoppade banan. Och hindren blev högre och högre...

Men samtidigt känns det som att ge upp. Jag vill så gärna försöka!!! Fast å andra sidan har jag ju gjort det så länge jag kan minnas... Så VARFÖR vill jag våga hoppa?? Är det för min egen skull, eller för att jag vill göra likadant som alla andra i gruppen? För att alla SKA hoppa var fjärde gång? :confused:

Jag är väldigt envis av mig och hatar att ge upp!! Så på så vis skulle det inte kännas bra att "byta bort" hopplektionerna. Men jag kanske kan komma över det? Och då måste jag ju försöka för att kunna ta reda på det!!

Men för mig är hoppningen kanske 1% av ridningen. Och att då lägga ned så mycket (negativ) energi på det.... Jaaa, jag vet inte... *förvirrad*

Massa tack för att du satte igång tankarna åt mig!! *kram på dig*

Lycka till med vad du än bestämmer dig för att göra :bump:

Jag vet hur det känns! Jag har också blivit en fegis...det kunde vart jag som skrivit inlägget. När jag började rida igen som vuxen bytte jag till en början bort hopplektionerna. När jag blivit lite varm i kläderna igen så ville jag pröva att hoppa och var livrädd minst sagt. Till slut fick jag pröva en jättesnäll och "självgående" häst som jag kunde lita på, då blev det plötsligt roligt att hoppa! Nu är jag tillbaka på "noll" igen för den hästen är upptagen och jag har en stor, stark häst som jag inte vågar hoppa på. Så jag byter bort mina hopplektioner igen...tråkigt...Hoppas du kommer över din rädsla, eller kan känna dig tillfreds utan hoppning, det är ju inte nödvändigt att hoppa egentligen. Om du inte tycker att det är roligt tycker jag inte du ska tvinga dig själv, jag själv tycker att det är roligt men jag vågar helt enkelt inte på så många hästar.

Det är ju det!!

Jag tycker med att det är roligt, när det funkar och om det är en häst jag känner mig trygg på. Hästen jag hade första gången vi hoppade kände jag mig så otrygg man bara kan bli... En ganska ung och ganska ostadig irländare, som är van att rusa på i 180 på terrängbanorna på irland... Inte vad jag behöver nu!! Men nu med denna andra borde det ha varit annorlunda!!

Men som sagt, trygg självgående häst och låga hinder under lång tid, borde funka tycker jag!! Ska prata med ridläraren om det nästa gång!!

Tack så mycket!!

strunta i och hoppa ett tag ,börja sen från början med cavaletti och 1 dm hinder typ...öj absolut inte om du inte känner att du vågar

Om man bara hade fått bestämma helt själv hur man vill ha det... Kanske ska försöka byta till hopplektioner i en grupp som nyss börjat hoppa??

Julle skrev:
Om man bara hade fått bestämma helt själv hur man vill ha det... Kanske ska försöka byta till hopplektioner i en grupp som nyss börjat hoppa??

Ja! Klart du ska, om man är osäker är det ju rena döden att titta på dom andra som inte är rädda och känna att man inte duger..

När jag var femton kraschade jag i en oxer med min dåvarande häst, blev otroligt rädd att hoppa nånting över 30cm efter det. Tilläggas bör att hästen var precis lika osäker och började stanna, vilket aldrig hänt tidigare..

Som femtonåring med egen häst som tränade tillsammans med andra duktiga hopptjejer var det otroligt svårt att erkänna att jag var rädd och jag red mot hinder blundandes.. Min goa ridlärare fattade tillslut, utan att jag sagt ngt, att jag var livrädd och lät mig rida ensam på en av ridskolehästarna, en trygg o hoppglad valack som jag verkligen litade på, till skillnad från mitt tittiga sto, som naturligtvis vid det här laget var tittigare än nånsin..

Vi började om från grunden, med travbommar, galopp, småhinder osv tills jag kännde mig trygg igen..
Kan fortfarande känna suget i magen när jag hoppar (har haft 4 års uppehåll från ridningen dessutom) men den riktiga skräcken är borta...

Lycka til!! :banana: :bump:

Ska höra med henne om det går att ordna!! Eller om hon har nåt annat förslag!! *Tack för alla tips och råd*

Gör det, du kanske kan få 1 privattimme på en trygg häst och sen börja med någon nybörjargrupp tills du är trygg igen..kan ta tid och det är otroligt viktigt att lita på både häst och instruktör, att höra "skärp dig" när man är skraj är ju hemskt...

Sen är det ju så som någon skrev i ett tidigare inlägg, man MÅSTE ju inte hoppa, tycker man absolut inte att det är roligt utan bara läskigt så kanske det är bättre att låta bli och rida det man gillar istället.
Men tycker man innerst inne att det är roligt men rädslan är ivägen så är det ju absolut värt att försöka, det ÄR ju underbart att hoppa när det funkar.

Lycka till!! :bump:

rider också på TRS...
Förstår hur det känns, jag tycker det är tillräckligt läskigt med Sherlock utan hinder...(fast han har ju haft världens knöl i munnen, det är väl därför han har vart som han har vart så han ska oprereras nu snart..om det kan va till nån tröst)

Liknande trådar

Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 738
Senast: mamman
·
Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
936
Hästmänniskan För ett par månader sedan skrev jag ett inlägg om att börja rida igen, att söka mig tillbaka till ridskolan, ta privatlektioner, etc ...
Svar
10
· Visningar
1 411
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 668
Senast: AbCdE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama