Rädd eller blind?

J

Jo_bo

Hej! På ridskolan där jag rider finns det en jättesöt "medelålders" ponny av rasen New forest.
Han har alltid varit barnens favorit då han är lugn, sansad och gör det man ber honom göra.

På senare tid när det varit hopplektioner har han han helt plötsligt börjat vägra hoppa, han vågar inte ens gå över en bom och i vissa fall ens närma sig den. (jag arbetar inte på ridskolan utan är endast elev), ridläraren är fast bestämd att han "fjantar runt" och vill att man driver honom med alla medel och med andra ord tvingar honom över. Det brukar sluta med att man lyckas tvinga honom över en nästan liggande bom. Han andas väldigt tungt under detta spel och är märkbart rädd, han tittar ner i marken och verkar se saker där det inte finns något.

Häromdagen skulle han i dressyren rida sicksack mellan sk. "sockerbitar". Han gick då rakt på en sockerbit- precis som om han inte såg den alls.
Jag tror nästan att det handlar om nåt mer än bara fjanteri, det verkar för mig som om han inte ser ordentligt. Han verkar inte lita på sin syn, det är nästan uppenbart för mig.
Börjar han bli blind?
Vilka ögonsjukdomar är vanligt förekommande hos hästar?
Vad ska jag göra, ridläraren verkar vara av en helt annan åsikt..
Tack!

Sv: Rädd eller blind?

Hur gammal är hästen?
Testa att hålla för ett öga med handen, och med den andra handen närma dig det andra ögat för att se när han reagerar eller blundar. Gör sen tvärtom för att kolla andra ögat.
Se om de skiljer nåt mellan reaktionerna på ögonen.

Sv: Rädd eller blind?

Ett enkelt test du kan göra själv är som sagt att hålla handen för exv vänster öga och sedan slå snabbt med öppen handflata mot det högra ögat (OBS träffa EJ :p ) och se om hästen reagerar genom att blinka eller rygga bakåt. Gör sedan samma sak mot andra ögat.
Om hästen inte reagerar alls så borde ni kanske kolla upp det lite noggrannare.

Sedan kan ju vissa hästar se dåligt åt vissa synfält också har jag för mig, exv snett nedåt och liknande. Men det här är iaf ett enkelt test att börja med.

Liknande trådar

Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 738
Senast: mamman
·
Hästmänniskan För ett par månader sedan skrev jag ett inlägg om att börja rida igen, att söka mig tillbaka till ridskolan, ta privatlektioner, etc ...
Svar
10
· Visningar
1 411
Ridning Jag är 25 år gammal och har haft ett stort hästintresse hela livet.Började rida på ridskola i 6-årsåldern och red en gång i veckan tills...
Svar
13
· Visningar
2 358
Hästmänniskan Jag har under senaste året långsamt byggt upp en rädsla främst till hoppning. Jag rider på ridskola och hade i våras tur att på nästan...
Svar
9
· Visningar
1 612

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp på vintern
  • Barmarksdrag/canicross
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Omröstningar