Råd ang hingst

RebeccaJoli

Trådstartare
Har alldeles för lite at göra och därav denna halvseriösa tråd :grin:

Sitter och funderar på om man skulle betäcka någon av mina tanter med en fullblodshingst, vilken man då skulle valt.

Har 2 ston, varav den ena jag inte tänkt betäcka, men man vet ju aldrig vad som kan hända. Så den här tråden är egentligen rätt hypotetisk, även om tanken finns.

Första stoet är Zamona, national hunter imp fr Irland e: Zaffaran u: Monavale
Stamtavla och resultat

Anledningen till att jag köpte henne var att använda henne i halvblodsavel och hon fick ett föl efter halvblodshingst iår. Finns ju inte direkt någon marknad för steeple-uppfödning i Sverige ås jag upplever henne som svårmatchad.

Andra stoet är Linanina, svenskuppfödd sprinter e: Cajun Cadet u: Bonnski
Stamtavla och resultat

Köptes som ridhäst och har inte tänkt betäcka henne då hon inte presterat ngt på galoppbanorna och inte har direkt supergångarter och inte heller någon fantastisk hoppteknik. Däremot har hon fantastiskt bra inställning till arbete och ger verkligen 100%!

Nu till saken. Om ni hade haft de här två stona, vad hade ni lagt för hingstar på dem, antingen för ridhästavel eller galoppavel.

Jag funderar på om Flyinfact eller Fly Society kunde vara ett alternativ till någon av dem. Har försökt forska lite om dem men jag är så kass på danska. Flyinfacts stam känner jag till och tycker han borde matcha Zamona ganska bra? Både om man skulle använda honom för galopp eller ridhästavel. Vad tror ni?
 
Sv: Råd ang hingst

Har ingen direkt koll på dina hästars stammar, speciellt inte Z's, men eftersom hingstutbudet här i Skandinavien är ganska begränsat är det vettigaste att välja de hingstar vars avkommor kostar mest som åringar....

Lita på marknaden! Det är mest tränare som känner igen hingstarnas avkommor som handlar och de vet vilka som lämnar bra.:angel:

Skulle kanske inte välja någon med Rainbow Quest nära till Linanina, det kan vara lite chansning att dubblera honom.
 
Senast ändrad:
Sv: Råd ang hingst

Vad är det för galopphingstar som är "heta på tapeten" just nu? jag är inte alls insatt i svensk galoppavel :D

Jag är inte alls glad för linjeavel, men av nyfikenhet, varför vill man inte linjeavla Rainbow Quest?
 
Sv: Råd ang hingst

Rainbow Quest har Nasrullah genom Red God och jag inbillar mig att det kan bli lite för hett. Men jag har träffat både idioter och trevliga efter Red God..

Jag har inte riktigt koll på vad som är dyrast för dagen, du får gå in och läsa auktionsresultaten för de senaste åren. Kan tänka mig att Academy Award ligger väldigt bra till. Många av de dyraste är nog visserligen efter utländska hingstar. Själv tror jag mycket på Mingun som står på Stutteri York i Danmark. Han har en fantastisk stam och lämnar vinnare i USA på löpande band.

Det har kommit några nya till Sverige också, Christer Schildt har hingstvisning nu i januari någon gång och sen får vi ta en resa och titta på danska hingstar. Det är alltid kul - om du kör...:angel:
 
Sv: Råd ang hingst

Absolut det kan vi gott göra!! Ta en liten roadtrip :D Schildts hingstvisning brukar jag gå på, mest för att det är många man känner som kommer dit, och detalltid är kul att titta på hästar :D
 
Sv: Råd ang hingst

Jag vet inte! Har försökt att hitta dem på alla tänkbara siter men nada. Vi får väl helt enkelt bestämma en dag och ringa och säga att vi kommer. Hur svårt kan det va' som MaLus brukar säga....:angel:
 
Sv: Råd ang hingst

Hingstvisning på Sextorp i Hörby den 22/1 kl. 13.

Hingstar som visas: Layman, Swing that Cat, Swedish Shave och Nobileo.
 
Sv: Råd ang hingst

Tack :bow: Om väglaget tillåter så kommer jag och hämtar dig Camilla, så får du visa vägen :bump:
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp