Råd ang. hältproblem (långt)

Qosack

Trådstartare
I början av maj drog vi pållan till klinik då vi inte upplevde henne fräsch i gångarterna. Jag kunde inte sätta fingret på vad det var och de som försökte titta såg inget alls. Ibland liksom knäade hon också, inte varje dag och endast i uppvärmningsskritten. Speciellt om underlaget var lite mjukt och skritten lite inaktiv. Inget snubblande alltså, svårt att förklara men det ser ut som att hon ibland går ner i en grop..

Väl på klinik såg inte vet. något alls på rakt spår men på volt i höger varv halt, 1 grads hälta höger fram. Jag försökte förklara det där med knäandet och vet. förklarade med att eftersom hon är halt så har hon ont och det kan vara i själva överrullningsfasen det gör ondast och då kan det se ut så. Pållan gjorde detta en gång på volten men precis då tittade vet. bort för en kollega frågade nått.
Efter böjprov 1 grads hälta höger fram, lågt. Alla andra ben rena och komentaren var att vår ponny är verkligen jättefin för sin ålder (22 år) :)

Började släcka leder lågt och när både hov och kotled var släckta blev hon bättre. Röntgen visade ingenting :) .

Hon blev sprutad både hov och kotled, hemskickad med metacam och sjukhagevila med 10 och 20 min promenader för hand.

Återbesöket efter 4 veckor visade att hon blivit bättre. Markerar endel steg på volt fortfarande och även efter böjprov. Sprutad igen och hemskickad med sjukhage som vartefter görs lite större. Lite längre promenader samt skritt uppsutten 20-30 min.

Återbesöket efter ytterligare 3-4 veckor, fortfarande markering men knappt synligt (inte för mig i varjefall). Nu vill vet. att vi rider igång henne sakta i alla gångarter till ytterligare ett återbesök som ska ske innan självriskperiodens slut.

Vi har gett henne mer vila än schemat, låtit henne gå på bete. Skrittat fler veckor, kommit igång i traven (raka spår hela tiden, korta pass). I söndags provade vi en kort gallopp, åh vad lycklig hon blev:D Man får hejda henne då hon vill mer än vad hon får.

I måndags skrittades hon bara och jag står och tittar då dottern rider omkring på en vall (ej volt). Då händer det igen, knäandet och nu även med bakbenen:confused:. Det ser ut som att de låser sig och det sker på en bråkdel av en sekund. Ser det kanske 3-4 gånger under 40 min.

I går var dottern ute i skogen och hon säger att hon kände det 2 gånger under uppvärmningsskritten sen är det borta.

Blir tokig på detta, vad är det som händer? Kan tillägga att när man drar med borsten bakom carpus så knäar hon direkt, säger det er något?

Hon var ju helt oberörd då vet. böjde carpus på henne. vet. är även kiropraktor och har kännt igenom bog och rygg och är bara så imponerad över ponnyns fina skick:)

Ska tillbaka den 16 aug och skulle vilja ha lite tips om vad jag kan trycka på inför detta besök.

Sv: Råd ang. hältproblem (långt)

OM det inte släckte hela hältan med bedövning hov + kotled men ingen reaktion på böjprov carpus, kan man ju fundera på mjukdelar, senor, ligament. Ett ultraljud kanske?

Ja jag funderade just över att kräva ett ultraljud.

Veterinären palperade (heter det så när de lyfter benet och drar med fingrarna utefter senorna?) senorna vet jag och de kändes fina. Hon har aldrig varit svullen, aldrig ens mindre gallor eller pulsat. Lite varm möjligen efter ridtur men då så lite att det lika bra kan vara jag som kännt efter fööör noga + viss nojja.

Ligamentskador vad är rehabiliteringen för det?

Ligamentskador - viiiiila, viiiiiila, viiiila och kontrollerad, succesivt ökande motion först vid hand sen utökat. Men viiila, och ganska lång tid. Och de får inte hoppa/skutta/springa under vilan.

Min har gaffelbandsskador - inte ens en antydan till svullnad/värme/etc så ibland är det lurigt.

I hans fall så reagerade han på böjprov lågt BF och liite ena knäet. Ingen initialhälta men lite kort och trist fram, pigg och glad annars. Landade aningens tå först uppför, det + 'kort fram' jag sökte för, mest av ren noja.

Bedövning hovar = förbättring men släckte inte helt, bedövning kotor = noll skillnad. Bedövning senor och gaffelband = stor förbättring. UL bekräftade.

Blä lät trist :(

Din är ju ung och har framtiden för sig, våran är gammal:cry:. Märkte efter första sjukhagevilan att hon var rejält stel. Så vila är verkligen inte bra för henne av andra aspekter....

Är de bara LUGN i hage och inte sprattlar så brukar det gå bra med hage, om de håller sig till skritt där.

Nu behöver ju din absolut inte ha några sen-/ligamentproblem, men då hältan inte släcktes skulle jag velat gå vidare med bedövning där/ultraljud

Hon är lugn i hagen, åtminstonde vinterhagen med sin 26 åriga kompis men visst händer det att de springer ibland...

Nä, det behöver ju inte vara just ligamentskada. Men just detta att hon knäar när man drar med handen med lätt tryck eller borsten bakom carpus har du eller någan annan någon idé vad det beror på? Det är så det ser ut när man skrittar, knicksar till liksom....
Ska ut och testa på de andra hästarna, kanske är en reflex som jag inte tänkt på förr:confused:

Har en nordis som höll på liknande med att han knäade till ibland speciellt i början av ridning eller när jag skulle samla ihop honom men sen har det försvunnit ganska mycket, vet inte vad det är men han verkar inte ha ont av det & han fungerar då fullt ut nu, startar även på travet...

Intressant:)

Ja det händer ju bara under uppvärmningsskritten eller om man har en skrittdag och slöskrittar på mjukt underlag. Knepigt, kanske har något med styrkan att göra nu när hon varit konvalecent ett tag:confused:

Hmmm igår gick hon superbra, inget knäande alls:)

Igår var det jag som la på sadeln och inte dottern. Jag lägger den längre bak än vad hon gör fast jag försökt visa hur den ska ligga så kan det vara svårt för henne att se. Pållan har gått 4 år med för trång sadel så hon är känslig (upptäcktes då vi köpt henne). Så Et har sagt att vi måste verkligen ha koll på att sadeln sitter som den ska. Sadeln är godkänd av både denne och behandlande vet. Men som sagt var den måste ligga i rätt läge.

Kan det vara så enkelt? Kan det vara så att det minsta lilla sadeln ligger för långt fram så blir det så här. Kan det finnas någon nerv där som kommer i kläm eller liknande?

I dag ska jag få rida så det blir intressant att kolla hur hon beter sig i dag.....

Usch igår gick det inte bra alls:( Hon är ju den piggare sorten men igår var hon seg som kola. Gick väldigt kort med frambenen och knicksandet kom lite då och då. Bara vända hem och idag ska jag boka om besökstiden så vi får komma tidigare.

Nu känns det tungt, väldigt tungt:cry:

Ok uppdaterar efter det fruktade återbesöket som jag tidigarelade.

Ponnyn helt ren på alla ben även på volt, inte den minsta markering:bow:

Jag tryckte verkligen på detta knäandet och vi fick till ett ridprov. Jag sa att det räcker med inaktiv skritt så kommer det synas och det gjorde det. Nu föll polletten ner för vet. Men eftersom hon inte har ont så kommer det inte från smärta då skulle hon markera åtminstonde efter provokation ansåg hon.

Så förklaringen var (och hon hade sett det förr) att det har något med nervbanorna i kombination med att hon är ur kondition och inte orkar hålla emot. Hon tyckte vi skulle fortsätta köra igång henne eftersom hon inte haltar och är pigg och fräsch se om det försvinner vartefter muskler byggs.

Tja, vi får lita på det och hoppas på det bästa. Men jag minns att för ca 1 år sedan då hon vilat efter en spricka i griffelbenet också gjorde så här. Trodde även då hon hade ont men då var böjprov rena och knäandet försvann så jag brydde mig inte mer den gången. De försvann kanske vartefter konditionen kom tillbaka?

Är det någon mer som hört en sån förklaring om nervbanor och frånvarande kondition?

Veterinären är kiropraktor och jag har bett henne känna igenom och kolla allt som kan vara relaterat. Hon tycker ponnyn är verkligen superskick med tanke på åldern. Men jag ska ta ut min Et som har behandlat henne förr och se om hon kan hitta något.

Liknande trådar

Hästvård Köpte en häst för ett halvår sedan. Besiktigad ua vid försäljningen, ingen röntgen gjordes. Efter ett par månader uppmärksammades...
Svar
17
· Visningar
1 407
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 767
Senast: Jamtland
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 530
Hästvård Vår häst har en envis liten hälta lokaliserad till höger framhov som visar sig som en "nickning" framförallt vid longering i höger varv...
2
Svar
24
· Visningar
7 345
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar