Räcker ut tungan?

A

Anja586

min pålla räcker ut tungan varje gång som man rider, på ena sidan. hon ser itne besvärad ut eller så, men ibalnd så åker den lilla tungan ut! inte hela tiden, men för det mesta! varför????

Sv: Räcker ut tungan?

Att hästen räcker ut tungan är oftast ett tecken på spändhet. Den är inte lösgjord.

Alt. som tidigare nämts, något fysiskt fel i munnen, men då brukar det ge andra symptomer.

Vore det jag, skulle jag beställa tid hos seriös hästtandläkare omgående och kolla munnen. Rekommenderar Torbjörn Lundström, om du bor i hans trakter, och hans adepter. Finns numera en hel del andra legitimerade hästtandläkare i Sverige också, det har tack och lov blivit fler.

Åh, min häst har också en sån ovana. Vad jag har fått förklarat för mig så är det just bara en ovana. De kan säkert utveckla den av en anledning, men sen sitter det kvar (lite som krubbitning, att det orsakas av en sak men sen hänger med).
Min häst har kollade tänder och vi har testat massa bett, och hon håller på med tungan även i skogen på långa tyglar. Så jag är böjd att tro att förklaringen jag hört, att det är en ovana, är ganska trolig.

Mitten skrev:
Åh, min häst har också en sån ovana. Vad jag har fått förklarat för mig så är det just bara en ovana. De kan säkert utveckla den av en anledning, men sen sitter det kvar (lite som krubbitning, att det orsakas av en sak men sen hänger med).
Min häst har kollade tänder och vi har testat massa bett, och hon håller på med tungan även i skogen på långa tyglar. Så jag är böjd att tro att förklaringen jag hört, att det är en ovana, är ganska trolig.

Visst kan det vara en ovana! Vi har en häst som praktiskt taget räcker ut tungan när han ser tränset, ryttaren hinner inte ens sitta upp. Det viktiga är att göra klart för sig att det inte beror på något fysiskt, som tänder tex.

Jag sökte för munproblem av annan art hos olika veterinärer och "tandgubbar", och fick höra, att slänga tungan över bettet, dregla och "sticka", var bara ovanor. De kunde inte hitta något fel.
Vid besök hos utbildad hästtandvårdare, upptäcktes en liten snedhet i bettet, som ständigt skapade en vass kant på ena sidan, som skavde sår i kinden.
När detta var åtgärdat kunde resan tillbaka till "normalmun" börja.
Allt har blivit väldigt mycket bättre, men det tar också tid att rätta till det som satt sig som vanor, eller ovanor, om man så vill uttrycka det.

Du har ett fullblod från banan va? Jag rekommenderar verkligen att du åker till Torbjörn och gör en ordentlig undersökning. Han hittar förmodligen ett och annat som behöver korrigeras.

hej, jane_done, japp, ett litet fullblod, men banan är jag inte 100 på om hon har gått medn det är troligt!

men vart bor Torbjörn Lundström da?

Håller hellt med kolla upp hästen hos en bra tandläkare, som vet vad han gör för något. Sen kanske en remont nosgrimma passar din häst, den ligger så att den inte trycker på bettet eller tänderna + att hästen får mycket lättare att dra in luft genom näsborarna. Den nosgrimman passar på unghästar. och jag rider alla mina ponnyer på sådan nosgrimma! :) ett litet förslag bara ;)

Jag kan tillägga, att min häst kastar ut tungan även när jag rider bettlöst, och hon är kollad överallt i munnen, så jag är ganska säker på att det i MITT fall är en ovana. Men självklart, börja alltid med ett veterinärbesök.

Hallå! Min häst räcker oxå ut tungan ibland, och visst är det iriterrande speciellt om man rider för instruktör eller är ute på tävlingsbanorna. Men jag tror att min häst har en sån ovana och det beror inte av att han är spänd eller så (det var nån som nämde något sånt) Utan han gör det just då när han är helt avslappnad =) Jag fick en massa tips om hur man kunde försöka "ta bort" den olaten men tyckte att tipsen var rätt "grymma" För inte vill ju jag att min goa häst ska ha nån slags tungfelsbett =( Han går på vanligt bett, och rider även med hackamore ibland och då gör han ibland samma sak-ut med tungan! =) Men -Anja586- Tandläkaren tycker jag skulle vara det ända rätta och har hästen fina tänder så vad kan man göra då??? Men lycka till!! och är det en ovana så får man väl helt enkelt leva med det o få minus poäng på dressyrtävlingarna! haha!!!

det kan inte va så att hon har fått bette under tungan? Hade en häst som lyckades med de och då hade hon bettet under tungan.

nej, jag stack in handen och kollade flera gånger när hon har gjort så och det ligge som det ska.

men vart hittar man en hästtandläkare? gula sidorna? har dom nått förbund så att man vet att de har rätt utbildnign?

hm... häst tandläkare.... brukar akta mig lite för dom... dom kan "hitta på" mkt som inte alltid är nödvändingt utan bara kostar pengar.. Varför kan då du inte kontakta veterinär först och sen så om han/hon anser att du skall kontakta häst tandläkare.. lånade ut min häst på foder en gågn när ja tog till baks henne sa fodervärden" Hennes tandläkare säger att hon skall raspa tänderna en gång i halvåret"

Finns inte en möjlighet tänkte ja eftersom hon aldrig har haft några problem med tänderna innan.,... så ja tog upp veterinären och dom sa att hon har jätte fina tänder och att ja inte behöver raspa så länge man inte märker något.

Grannen har en häst som när man rider på kandar sträcker ut tungan, men bara om han är koncentrerad. I början av ett ridpass så gör han det inte untan det är när man börjar jobba honom. Hans mun har blivit kollad och det finns inga fel så det är bara när man just jobbar honom och använder kandar. Men nu för tiden går han mest som westernhäst och rids då bettlöst..

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 711
Senast: Freazer
·
Katthälsa Min sambos lilla honkatt blev kastrerad i fredags (nu är det måndag, så 3 dagar har passerat ca). Vi är lite oroliga över hennes mående...
Svar
4
· Visningar
672
Trädgård & Växter Jag är väl medveten om att det inte finns någon regel direkt för hur ofta gräs ska klippas som så, men om man tänker att man den här...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
3 679
Senast: TeamLundVer
·
Katthälsa Förra året avmaskade jag mina katter ungefär i maj och för en tid sedan så upptäckte jag åter att katterna fått mask. Jag avmaskar båda...
Svar
3
· Visningar
553
Senast: Jeps
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama