Rå mat och FLUTD?

psychogrrl

Trådstartare
Vad vågar man ge en misse med FLUTD?

Han tycker inte burkmat är särskilt god (matvägrar allt som oftast). Torrfoder (Hills urinary) älskar han, men det vill jag inte ska vara huvudföda så det får de bara i aktivitetsboll (men det är bara missen med FLUTD som fattat den ;) ).

Andra missen äter burkmat för det mesta, men han skulle ju säkert må mycket bättre med rå mat.

Gamle missen (med FLUTD, han är inte så gammal men jag har haft honom längst) älskar rå mat, speciellt kyckling. Igår var han uppe i vasken och snodde kycklingvingar som låg i varmvatten för att tinas åt missarna.

De får kycklinvingar, både med och utan ben i. De får kokt vit fisk ibland (som ju inte är direkt rå, men för deras magar som var ganska dåliga när nya missen anlände). Lammfärs har gamle missen fått lite aversioner till efter att jag blandat i morotspuré mot dåliga magar.

Så, vad vågar man ge för inälvsmat och annat rått kött?
Lillen äter det mesta, men den gamle är rätt kräsen fast när det är gott kan han sluka hur mycket som helst nästan.

Sv: Rå mat och FLUTD?

Du vågar absolut ge en FLUDT-katt rå mat. Rå mat förebygger urinvägsproblem på två sätt:
1. Främjar rätt urin-pH.
2. Innehåller mycket vätska vilket ger en mer utspädd urin.

Sv: Rå mat och FLUTD?

Håll dig borta från "skumma tillskott" som rekommenderas ibland tex. algtillskott. Sådant innehåller ofta höga halter mineraler tex. jod och magnesium och det är inte särskilt hälsosamt.

I övrigt behöver du inte hålla dig borta från något särskilt. Om du ger färs eller liknande kan du blanda i lite extra vätska, det skadar aldrig när det gäller FLUDT-katter.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka