Puttar mig snett i sadeln-halt? *nojig*

Corax

Trådstartare
Min valack har, sen en skada för fem år sen, problem med sin högra bakhas. Detta har ju resulterat i mycket jobb och slit.
Men det har också gett resultat. Han har gått mycket bra på sistone.

Men så här om veckan blev jag alldeles chockad när jag skulle galoppera. Han sköt över mig på yttersidan (i hö. galopp)och jag kunde inte göra ett dyft för att orka sitta kvar på inner. :crazy:
Så har det fortsatt mer eller mindre.
Han har inte på nått sätt kännts ojämn men jag undrar om det kan vara en antydan till en begynnande inflammation?
Kan ju tillägga att han är kollad av både massör och equiatriker nydligen.

Har ni några teorier? Att det kom så plötsligt och så tydligt förbryllar mig.

Sv: Puttar mig snett i sadeln-halt? *nojig*

Jämt? :confused:
Han går ju inte mer än vanligt. Fast vid närmare eftertanke så har han ju gått snuskigt bra på sistone. Klart det "tar" på honom.

Men träningsvärk brukar jag kunna "rida igenom" men det kan jag inte med det här.

Är det första gången han puttar över dig på det här viset?

Har du haft någon på marken som kan se hans rörelsemönster?

Det är ju pälssättar tider oxå..

Min häst har, ända sedan jag köpte henne för mer än tre år sedan, en förmåga att sätta över mig på vänstersidan. Hon har inte varit halt en enda dag och har ett perfekt rörelsemönster, men är något "svagare" i höger bak.

Dock har hon ett gammalt ärr på höger bak, efter en skada som fick sys när hon var två. Ibland funderar jag på om det kan vara detta som är anledningen till att hon skickar över mig på vänstersidan.

Jag upplever inte det som ett problem, jag är väl medveten om att hon gör så och jag trampar över i högerstigbygeln så snart jag märker att det är på gång.

Immer

Det verkar ju troligt att din häst har "men" av sin gamla skada.
Själv vet jag ju att min har det...

Självklart har han ju gjort så förut, men helt plötsligt kom det tillbaka och jättepåtagligt. Så jag undrar om han försöker avlasta eller så.
Såklart försöker jag trampa ner i stigbygeln, men när jag sitter ner i galoppen så *poff* så sitter jag där på ytter. :smirk:
I traven är det enklare... Då hinner jag med.

Ta ut veterinären och kolla upp det. Om det är något syns det troligen på böjprov om det är så att han känner av det i vanliga galoppen. Så slipper du förlita dig på oss här på forumet och får expert hjälp! jag vet hur det är att gå och oroa sig för sånt här i skade väg....:)

hej..har haft samma problem med min kille ..hade en förmåga att putta över mig på höger sidan..tog ut en kiropraktor och det visade sig att han behövde justera tornutskotten efter 2 behandlingar va han bra..kan rekomendra dig att ta ut en kiropraktor ...

Som jag skrev i mitt inlägg så har jag haft ute både equiatriker och massör nydligen. Hon rättade till det som fanns att rätta till, dvs bäckenet och en halskota.
Så jag tror nog inte att det är det...

Till Mackan: Ja veterinären kommer i morgon. Ska be henne att böja honom när hon ändå är ute...

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka