Punktmarkerad/Förföljd??

Babe

Trådstartare
Halloj

Har ett gäng katter här hemma, totalt är dom sju st. Alla utan en är födda här hos oss. Men denna lilla Nio som vi kallar henne för dök upp en dag på vår tröskel och frågade med stora ögon ifall hon fick bo här. De andra katterna accepterade henne direkt så hon fick stanna.

Lilla Nio har dock en "ovana" att punktmarkera mig så fort jag är hemma. Vet inte hur många ggr/dag jag nästan råkar trampa på henne. Sitter jag vid dator så ligger hon på tangetbordet, lagar jag mat så sitter hon nedanför spisen, sover jag så ligger hon i sängen osv..... Vart jag än vänder mig så sitter hon där. (till och med på dass).

Ingen av de andra katterna har detta beteendet, dom hälsar, ligger gärna i knät en stund och gosar men denna eviga punktmarkering? Vad vill katten???
Någon annan som har haft likadant beteende på sin katt och lyckats klura ut vad katten vill?

Vanligtvis så gör det mig inget, men ibland är det skönt att kunna gå på toaletten eller duscha utan att ha någon som stirrar och piper åt en, jo för hon piper hela tiden åt mig oxså. :eek:

/B

Sv: Punktmarkerad/Förföljd??

Hon har väl valt dig till sin Mamma. Du är hennes fasta och trygga punkt här i tillvaron.... :)

Kanske är det också så att hon inte har någon riktig vän bland de andra katterna, även om förhållandet med dem är helt OK.

Jag har också en som tassar efter hela tiden. Ligger bredvid i soffan och är jämt nedanför fötterna på mig. Men hon vill inte ligga i knä eller nått. Men det ockuperas istället av den andra, men hon orkar aldrig tassa efter mig, hon ligger slött kvar och väntar tills jag kommer tillbaka.

Min ena katt är precis som din Nio. Hon följer efter mig överallt, är sällan mer än en meter ifrån mig och pratar och kvittrar mest hela tiden. Vad hon vill? Hon vill bara vara med, tror jag. :)

Min ena katt beter sig också ungefär så. Han är oftast i närheten, om han inte är ute ett tag. Sover i vår säng, följer med när jag går omkring, ligger i samma rum som jag uppehåller mig i osv. Däremot är han inte speciellt klappvänlig, det går bra med en kort kli på huvudet men blir det mer så uppskattas det inte.

Min andra katt däremot, han har sin gosestund på kvällen. Under dan ser man itne mkt av honom, och på natten sover han inte i vår säng iaf. Men som sagt, på kvällen, nån gång vid 7-8tiden så kommer han och då är det ingen hejd på gosandet! Det ska slickas och pussas och kramas och klias på magen och slickas ännu mer. Han är galen i att slickas på näsan och doftmarkera ansiktet. Sådär mysigt tycker jag:p

Efter nån halvtimme får han nog, då somnar han i famnen eller går iväg på nåt bekvämare ställe och sover.

Vår honkatt vaktar oss när vi duschar.
Hon glider in när hon märker att det börjar strila, oavsett om det är dusch eller bad, sen sitter hon brevid badkaret och väntar tills man är klar och då jamar hon och springer iväg så fort man kommit ut "på torr mark".
VARJE kväll!

Vi har många gånger konstaterat att vi bra gärna skulle vilja veta vad som rör sig i hennes huvud när hon sitter där. :confused:

Mjo min ena är sådan på mig. Inte konstant men bra nära. Just nu ligger hon och hennes syster bakom mig i soffan och sover :)

Åh, vi har en sån där "drygskalle" ;) också. Större delen av hennes vakna tid har man henne i hasorna. Hon har blivit trampad på tassen, svansen, kickad på nosen... :crazy: men trots alla incidenter så förstår hon liksom inte, att det kan göra ont att vara sådär tätt inpå hela tiden...

svarar er alla.

Skönt att höra att det inte bara är jag som har en sån mammig sak hängandes efter mig hela tiden. Oftast är det ju jätte mysig, men ibland blir det påfrestande, som när man lagar mat och vänder sig vid spisen och trampar på stackarn, jag kan inte fatta att hon inte lär sig, men men hon tänker väl sak samma. "har inte människan lärt sig att jag sitter här!"

/B

Liknande trådar

Katthälsa Har en 5årig huskatt som varit kastrerad sen 5-6 månaders ålder. Han kom hit som kattunge, men antagligen för tidigt för att lämna...
Svar
16
· Visningar
2 357
Övr. Hund Åh sliter mitt hår! :arghh: Fick hem en 4 månaders boxervalp förra helgen. Super fin och följsam! Uppfödaren har lagt ner mycket tid på...
Svar
13
· Visningar
1 718
Senast: Lampan
·
Övr. Katt Många av er har säkert läst den här förut, men den tål att läsas igen, igen och igen. Det är inte ofta Prosit sitter ensam hemma och...
2
Svar
33
· Visningar
2 174
Senast: bengibollen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar