Pulpa som vägrar läka efter Klobrott..

kitty79

Trådstartare
Har fått väldiga problem efter ett klobrott,
På långfredagen åkte vi till vet.klinik pga av att Grand Danoisen hade en lång spricka i ena framklon.Hunden operationssövdes och hela klohalsen avlägsnades.
Fick tillbaka en mycket groggy om omlindad hund,blev tillsagd att låta op.bandaget sitta kvar i 4 dagar,sedan att lägga om ett nytt likadant.

Hunden tappade bandaget under natt nummer två,dock så vaknade jag och tog snabbt som attan på han en strumpa så att han inte skulle kunna slicka,han fick även med sig antibiotika (vetrimoxin) På annandag pingst när jag skulle byta hans strumpa (har bytt ca 2 gånger per dag då han vätskade) Tyckte jag att klon luktade.Dafen efter på morgonen var hela tassen som en mindre tallrik,åkte på återbesök till vet,bakterieprov togs och annan antibiotika sattes in i 10 dagar (baytril) Tassen blev snabbt normalstor,vet hörde av sig några dagar senare och talade om att han hade fått en bakterie som var resistent mot den första antibiotikan därav inflammationen.

Nu ahr det gått 2½-3 veckor och det är fortfarande inte bra,han får gå lindad ute blöder fortfarande vid minsta lilla rispa mot pulpan,den har börjat bilda ytterst lite nytt "klomaterial" igår när jag skulle skölja av med lite alsolsprit så lyfte jag upp hårstråna och tittade noga på tån,ser då att han är röd i huden längst med hela pulpa kanten,svullen,samt varm i tån-Men det som bekymrar mig mest är en köttig utväxt presis vid pulpbasen.

Ringde vet ,fick en ny tid på måndag.Hon pratade om att vissa raser kan utveckla tumörer/cancer vid klobrott Är det någon som har vart med om något liknade?

Känns inte bra alls det här:cry:

Sv: Pulpa som vägrar läka efter Klobrott..

oj, det där lät inte alls bra. jag har varit med om liknande, (rätt så ofta), men inte så pass allvarligt att vi varit tvungna att besöka vet. vår bro-kvist består av galler, alltså bron, den är gjord av nåt konstigt järn galler, så vår hund har fastnat med klorna där några gånger och helt enkelt brutit av dom helt och hållet så att det är små köttsår. jag håller han då inomhus och tar på en strumpa när vi går ut, vill inte att det ska bli blött så att sårskorpan blöttnas upp, utan han har tvättat det själv försiktigt och sen har det bara torkat ihop. jag tror att det bästa är att det får torka så att det får bildas en ny hinna och till slut en ny klo. vi har kontrollerat han med feber-termometern och hållt koll så att han inte blivit hängig, dåsig eller blivit varm om nosen (ev. feber) men inget har hänt. sedan har klon fått en ny hinna inom 1-3 dagar och början till en ny klo om 1 till 1 & en halv vecka. :)
men nu har vi byggt om bron till trä, så nu kan han inte fastna nå mer!

Klokapselbrott kan ge rätt långvariga bekymmer om man har "oturen" att hunden får en infekion.

Min erfarenhet är att det gäller att hålla pulpan så luftig och torr som möjligt, så att ytan kan "torka" och hårdna.
Alternativet är att linda hela pulpan från basen ut till toppen med platt tandtråd -HÅRT och lite omlott - och så måla hela härligheten med nagellack. Då ger man klon en möjlighet att läka samtigt som man slipper och sockar.

Att en tumös skulle uppstå pga ett klobrott har jag alrdrig hört talas om, däremot klobrott pga av en tumör.

/Swat

Vi var inne och tog bort sporren på vår hund i förrgår, och vi fick både antibiotika och rimadyl med oss hem. Vi skulle dessutom lägga om det dagligen och det behövs verkligen då det har blött rätt mycket.

Hur har det gått för er?
Jag har en grandis och erfar exakt samma tröstlösa ickeläkning. Fyra veckor sen klokapseln opererades bort. Sen dess har det varit krage, bandage, rimadyl och nu tredje kuren antibiotika (efter veteimoxin x 2 kurer fick vi byta). Inget händer. Tån är varmare än de andra och pulpan svullen och vätskande. Bakterieodling gjord utan att visa något konstigt och nu senast röntgades tassen. Djursjukhuset skrattar hela vägen till banken...
Så, snälla, dela med dig av hur det gick för jag ser inget ljus i mörkret här...

Vilken otur alla haft! I juni fastnade min hund i gallret innan entrédörren där det ligger en nedsänkt gummimatta. Vi fick rimadyl och antibiotika. Hunden var så extremt duktig att han slapp krage. Bandage i ett dygn har jag för mig och sedan hade vi bara en barnsocka på inomhus i ett par dagar och sedan ingenting. Efter 2 veckor hade det hårdnat en gul hinna över pulpan och jag målade nagellack på och hunden slapp därmed socka utomhus och kunde få gå lös igen under kontrollerade former på jämna ytor. Tror dock att det var den bästa klon att skada då det var den innerstå på en baktass. De belastar inte den pulpan efterspm den pulpan på honom var extremt kort bara ½ cm.

Liknande trådar

Hundhälsa Behöver skriva av mig lite. För två veckor sedan på måndag så skadade sig min Grand Danois hane. Han rev upp en stor sårskada på...
Svar
2
· Visningar
1 096
Senast: kitty79
·
Övr. Hund Har ni en veterinär ni går till, eller har ni en klinik med flera eller tar ni den som har bäst passande tid? Har ni problem med...
Svar
15
· Visningar
10 044

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka