Psylliumfrö/ Loppfrön

S

Saoora

Är psylliumfrö och loppfrön samma sak? eller ungefär samma sak? Om inte, kan man använda dem till samma ändamål, alltså till en häst med taskig mage? :)

Sv: Psylliumfrö/ Loppfrön

Ja, det är två namn för samma sak!
Vad har hästen för problem med magen?
Loppfrö är inget som tas upp av tarmen, det den främst gör är att ta med sig sand ut och smörja tarmen... Så om hästen är lös i magen så kan man testa att ge loppfrö ett par dagar för att hjälpa till och rensa bort det som kan irritera tarmen, men sen skulle jag ge något som hjälper till att få ordning på balansen i tarmen...

Okej, tack :)

Pållen är lös i magen =/ Vad kan man ge annars ? :)

Mag o tarm från Kraft. Dyrt men bra. Det finns från fler fode tillverkare.

Om du fodrar md linfrön skall dom stöpas innnan man fodrar. Dvs hälla över kokt vatten.

Bakjäst har jag provat utan vidare resultat =/
avmaskad är han också

Kan varmt rekommendera Diamond V säljs av eclipse, ett koncentrat av mineraler och en patentterad jästkultur,outstanding billigt iom att du behöver ge ett litet mått a 30ml per dag...:D

Vad får han mer att äta? Hur ser fderstaten ut?
Vad är det för häst?

Linfrö behöver stöpas, inte loppfrö....

Han är ett halvblod, äter 12 kilo hö om dagen och 2,5 kilo krafft energi pluss :)

Går in även i den här tråden och rekommenderar Proviva.
Ge 0,5 liter fruktdryck, förslagsvis nyponsmak. Har sett hur det har fungerat på en häst med mycket rinnig diarré (på rek. av veterinär.). När man såg hur mycket fastare avföringen såg ut redan dag två, och hur det sedan bara förbättrades, så är det svårt att säga att mirakelmedel inte existerar :D

Sen är det klart att diarrén kan ha olika orsaker, men i det här fallet så var Proviva en jättebra lösning som både verkade snabbt och var ganska billigt.
Lycka till!

ojj, det där låter nästan för bra för att vara sant !
Måste provas :bow:

Kan man använda loppfrön till en häst som lätt blir förstoppad? Hon slarvar med vattnet periodvis, tex när hon kommer in efter betet trots tillvänjning på hösilage. Hon har också en hage med lite gräs i och som nog är rätt sandig kanske.

Om det är rätt sandigt med lite gräs hade jag nog provat loppfrö för dess utrensande effekt. För förstoppningen hade jag hellre tagit linfrö, även om det är en del pyssel med att stöpa dem.

Man kan använda linfrökaka som är färdig pelleterad linfrö, bara att blanda med övrig mat (gärna blötas som all annan pellets)

Om det är rätt sandigt med lite gräs hade jag nog provat loppfrö för dess utrensande effekt. För förstoppningen hade jag hellre tagit linfrö, även om det är en del pyssel med att stöpa dem.

Jag såg linfröolja i dag på granngården, är det bra?

Jag såg loppfrön också men det är ju en megahink så jag ska se mig om efter mindre hink.

Hur vet jag vilken kolik hon fick? Första gången för ett år sedan sa veterinären men de andra två gånger har massage, värme och raska promenader hjälpt istället.

Förlåt för dumma frågor, jag har aldrig haft en kolikhäst :o

Hon har nu två gånger fått kolik ca en månad in på uppstallningen. Alltså flyttat från beteshagen till den nerbetade och jordiga (är den sandig hm, vet inte? minimalt med gräs i alla fall!!). En gång har hon fått det mitt i vintern. Jag vet att jag även i år tänkte att "nu finns inget kiss att mocka ut igen... hon får nog kolik om hon inte dricker mer. Dagen efter på morgonen fick jag ett telefonsamtal.... Precis som ett år sedan. Precis likadant i stort sett.

Jag vet inte vilken tråd det var jag läste det i, men någon skrev att i närheten av Flyinge i det området av skåne, så är hagarna rätt sandiga. Jag har min bara 10 minuter bort från Flyinge. Så man kan säga att den är sandig?

Fy vad jag känner mig okunnig!!!!:o:crazy:

Sandkolik är mycket allvarligt och faktiskt i de flesta fall dödligt för hästen eftersom de inte själva kan avhjälpa orsaken till koliken. Två hästar här i närheten har på bara ett par veckor strukit med i just sandkolik, jag har väldigt stor respekt för just den sortens kolik.

Loppfrö finns på livsmedelsaffären, i små påsar som brukar vara vid bönor etc. Kan vara billigare lösning att börja med.

Linfröolja är bra om man behöver olja, men har inget med effekten av linfrön att göra.

Liknande trådar

Foder & Strö Då min häst har FFV som vi inte får bukt på ska vi testa GastoGard. Dock går det inte att ge honom orala sprutor, har någon provat att...
Svar
5
· Visningar
548
Senast: AbCdE
·
Foder & Strö Hej allihopa, Lyssnade på en intressant föreläsning som Eva Gudmundsson höll i här om dagen. Där berättade hon bland annat att hon...
2
Svar
21
· Visningar
1 954
Senast: Efwa
·
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
665
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Allvetande Buke! Försökt googla på sånt som är giftigt för häst bland frukt och grönt, men får främst fram information om vilka växter...
Svar
0
· Visningar
410
Senast: screen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka