Proteinrikt foder?

caradan

Trådstartare
Vad finns det mer än Soja och Krafft protein som är protein rikt?
Soja verkar inte hans ben tycka om och Krafft protein är alldeles för dyrt för min ekonomi.

Vetekli! Måste blötläggas, innehåller en del fibrer o vit E dessutom.

Hur mycket extra protein i foderstaten behöver du?

Det finns ju krafft breed (kvot 20), nya grooven (kvot 12,5), hippo alfa (kvot 13,5), lusern (kvot 12,4), vetekli (11,25) mfl.
Visst styr plånboken, men mest är det grovfodret som styr valet.... :crazy: ;)

//Alice

Har ett hö som bara ger kvot 4! (köper bättre i januari)
Han äter 1 kg lusern redan, 2 kg groov, betfor. Men behöver en hel del till för att det ska bli en bra foderstat.

Byta en del/hela av grooven mot breed?!?! Ett förslag, finns säkert andra.

Vet vilket dilemma det är. I början av istallningssäsongen hade jag ett hö med 17gSRP=inge kul! Nu har vi 39 gSRP och en kvot på 5. Jag klarar min foderstat m lusern och nya grooven, och då ger jag min häst en kvot på drygt 7.

Hjälper dig gärna att räkna om du vill...

//Alice

I början av jauari så ska jag hämta hem ett hö med en kvot på 5,7 så detta höt är bara tillfälligt. Och just nu håller jag på med att försöka ta slut på det foder som jag inte ska använda då!

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 273
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Har för första gången en häst där man måste vara lite betänksam kring i vilken form man ger foder. Hon har en djup tandficka och...
Svar
14
· Visningar
576
Senast: WildHorse
·
Foder & Strö Jag upplever min häst lite öm i huden, pälssättning på gång gissar jag? Det är ju bara protein som det finns bevis för ökat behov av men...
Svar
2
· Visningar
287
Senast: Ninnurur
·
Foder & Strö Mitt sto har lessnat på Kraffts müsli. Finns det något likvärdigt man kan ge henne?
Svar
8
· Visningar
997

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka