Proteininnehåll i % respektive gram/kilo???

svea

Trådstartare
På Kraffts säckar står det ju proteininnehåll i %. Kan man översätta det rakt av till gram/kilo när man räknar foderstaten? Alltså att t ex Breed, som innehåller 24% protein innehåller 240 gram smältbart råprotein?

När jag ändå är igång skulle jag också vilja be någon som har tillgång till SLU:s foderbok att kolla upp hur mycket protein en ettårig B-ponny av naturras behöver. Kan inte hitta min bok just nu!
 
Du flyttar kommatecknet ett steg åt höger.
Ps Krafft breed innehåller 240 g råprotein men 200
smältbart råprotein.
Hur mycket protein en häst behöver beror som sagt på hur mycket energi den har behov av. Kvoten mellan smrp och mj får ju inte understiga 6 så har din häst ett mj behov på tex 35 mj så har den ett proteinbehov på minst 210.
 
Då kommer nästa fråga - är jag helt bäng, eller skriver inte Krafft ut hur många gram smältbart råprotein det är per kilo foder? Det är ju den uppgiften som är intressant att ha, eftersom det är så man får lära sig att räkna foderstater...
 
Jo. Om vi tar tex breed så står det ju 200 g smältbart råprotein. På groov står det 90 g smältbart råprotein och 11 %(110 g) råprotein.
 
I gram/kg blir 11% 110g. Ett kg är 100 % och 11% av det blir 1000g * 0,11 = 110g. Hoppas du förstår! :D
 
Joo? Det tycker jag att jag har läst mig till. Annars så finns det ju på hemsidan info om allt foder, väldigt fiffigt.
 
Jo, jag förstår, jag lärde mig elementär procenträkning redan på mellanstadiet (eller var det i trean?), men det är inte procenträkning det handlar om här.

Frågan är att det står på Krafft Breed-säcken att den innehåller 24% råprotein. Frågan var då om detta råprotein var att betrakta som smältbart råprotein, alltså att man när man beräknade foderstaten kunde räkna att Krafft Breed innehåller 240 gram smältbart råprotein per kilo. Nu var det uppenbarligen inte så, utan det innehåller bara 200 gram smältbart råprotein.

Frågan är då varför, när man i foderböcker och på hästutbildningar får lära sig att räkna ut foderstater med smältbart råprotein som enhet vad gäller proteinhalten, Krafft inte använder den enheten på sina fodersäckar, utan i stället skriver ut det i sammanhanget ganska ointressanta värdet 24% råprotein. Ingenstans på säcken står det något om SMÄLTBART råprotein, trots att det är det intressanta värdet för hästägare.

Själv känner jag mig i alla fall jäkligt lurad av Krafft! Jag har ju räknat på det värde som står på säcken hela tiden :mad:
 
Brukar inte SRP vara angivet lite längre ner?
Protein i % och SRP i gram/Kg foder. :confused:
 
Men på kraffts hemsida står det smältbart råprotein på alla foder men även råprotein.
 
Det är möjligt att det "brukar" stå längre ner på säcken, men jag kan inte hitta det på Krafft Breed-säckarna och jag har kollat flera gånger.

Jag tycker dessutom inte att man ska behöva gå in på en hemsida för att få reda på ett sådant nyckelvärde som mängden smältbart råprotein. Jag vill se det direkt på säcken i butiken. Jag förstår inte varför de hellre skriver ut ett proteinvärde som jag inte har någon nytta av. Eller har jag nytta av avv veta råprotein i procent?
 
Som du redan kommit fram till går det inte att rakt av veta smältbart från råproteinhalten, i denna siffra finns ju även för hästen icke smältbart protein med. Har också irriterat mig på att dssa siffror inte finns med på säcken, finns ju dock på hemsidan plus att de brukar ha små käcka broschyrer med alla foder och värden hos återförsäljare.
Anledningarna som jag kan tänka mig är dels om det är ett foder som används av flera djurslag (t ex lucernpelletsen) så är ju det smältbara olika, dels om fodret exporteras så räknar man lite olika i olika länder (fast då borde inte heller energin stå som den gör).
Vi kanske borde skriva och fråga Krafft?
mvh Maria
 
Äh. Jag tror att de skriver så för att det ska se mer ut, elelr så är det någon fånig EU-regel, eller en kobination av detta.

Dessutom tror jag att Krafft helst ser att man låter bli att räkna foderstater och i stället följer rekommendationerna på säcken, brukar ju vara rätt generöst med pellets man ska ge då :devil:
 
Jo de brukar ju anse att man ska ge ett par tre kilo av deras foder. Dessutom reagerade jag på att de i sina rekommenderade fodermängder angivit 3-6 kg hö till D-ponny. 3 kg till en D-ponny kan ju aldrig bli rätt...har aldrig sett en D-ponny på under en sisådär 250 kg...
Dessutom påstår de att hästen behöver tillskott av B-vitamin som de INTE kan tillverka själva??? Så man undrar ju...
mvh Maria
 
Jag håller med!
Jag har ingen glädje av råproteinsvärden när jag räknar foderstat.
Man förväntar sig mer av ett företag som K...men jag är inte förvånad :(
 

Liknande trådar

E
Foder & Strö Hej! :) När skall egentligen den största hö/kraftfoder-givan ges? Morgon/kväll? Min häst får hö fyra gången/dag. Nu får hon 2 kg...
Svar
7
· Visningar
1 039
Senast: Korven
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp