Proteinfoder till fånghäst

BulletForMyValentine

Trådstartare
Vilka proteinfoder kan man ge till fånghästar?
Mitt första val till ponnyn var melassfritt lucern men det reagerar han på direkt med svullen manke och varma hovar.
Just nu får han mineraler, nypon och bakjäst.
Så vad kan man ge istället för lucern?:)

En fråga till, hur många fånghästar kan äta tex speedi beet eller kwik beet(är osäker på vad det heter)?

Sv: Proteinfoder till fånghäst

Varför får hästen fång? Har en veterinär varit ute och tagit blodprov på o den har EMS eller PPID? Om inte så måste det göras.. Har hästen tex PPID så finns det jättebra medicinering för detta, livslång och rätt dyr medicinering men ett måste om hästen ska må bra.

Hur ser ditt grovfoder ut? Vad är det för kvot och hur mycket socker är det i det?
Proteiner är ju inte boven till fång som man förut trodde utan snarare Kolhydrater, därför känns det som att det måste vara någon annan obalans om din häst reagerar direkt på Melassfritt lucern.

Läs den här artikeln så förstår du nog lite mer ang. orsakerna till fång.
http://www.hippson.se/blogs/VeterinarStudenterna/fang-ems-och-ppid-det-mystiska.htm

Liknande trådar

Hästvård Har en liten shetlandsponny (6 år)som vi har haft väldigt otur med. Före hon kom till oss gick hon på fri tillgång, bete på sommaren...
Svar
5
· Visningar
1 751
Senast: Lindon
·
E
Hästvård Jag hittade lite tips i en bok som jag tänkte lägga ut här. OBS! Detta stod i en bok! Alltså får ni tolka det hur ni vill, men vad jag...
Svar
19
· Visningar
4 060

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka