asaria
Trådstartare
Nu behöver jag hjälp igen av alla kloka hästmänniskor som finns där ute! Jag har en fyraåring som har varit skodd i ett år. Och träffat hovslagaren sedan han var ett litet föl. Sista två åren har vi haft samma hovslagare. Allt har gått jätte bra jämt tills förra skoningen.. Då han började krångla när han skulle få skor bak. Men eftersom vi efter lite fix fick på skorna så tänkte jag inte mer på det tills förra veckan när det var dags igen för att få nya skor. Nu började problemen redan vid framhovarna och vid bak så var det nästan omöjligt att sko. Det är inga problem när hovis tar bort de gamla skorna eller fixar till hovarna utan det är när de nya skorna ska på. Han reagerar över ljudet oavsett om man slår i sömmen eller bara "slår på skon" så att det låter.
Vi har inte ändrat några rutiner när det är dags för nya skor utan allt är som vanligt. Jag får ingen känsla av att han är rädd utan att han testar hovslagaren (och mig..). Jag tror inte heller att han har ont för han har inte några problem med att lyfta och hålla upp benet längre perioder. Min hovslagare har väldigt bra tålamod så när det gick så dåligt sist så tog vi det lugnt och försökte att inte göra någon grej av det. Berömde när han gjorde rätt etc. Men jag vill ju ha en häst som är lätt att sko! (som han tidigare alltid har varit) Så vad ska jag göra? Och vad kan vi gjort för fel för att det ska bli så här? Eller kan det vara trots? Jag ska snart föda barn så sista två veckorna har han inte gjort så mycket och efter förlossningen så har vi planerat in sommarvila (1-2 månader) för honom. Innan dess har han varit igång, kan han vara understimulerad?
Tacksam för all hjälp och tips jag kan få!
Vi har inte ändrat några rutiner när det är dags för nya skor utan allt är som vanligt. Jag får ingen känsla av att han är rädd utan att han testar hovslagaren (och mig..). Jag tror inte heller att han har ont för han har inte några problem med att lyfta och hålla upp benet längre perioder. Min hovslagare har väldigt bra tålamod så när det gick så dåligt sist så tog vi det lugnt och försökte att inte göra någon grej av det. Berömde när han gjorde rätt etc. Men jag vill ju ha en häst som är lätt att sko! (som han tidigare alltid har varit) Så vad ska jag göra? Och vad kan vi gjort för fel för att det ska bli så här? Eller kan det vara trots? Jag ska snart föda barn så sista två veckorna har han inte gjort så mycket och efter förlossningen så har vi planerat in sommarvila (1-2 månader) för honom. Innan dess har han varit igång, kan han vara understimulerad?
Tacksam för all hjälp och tips jag kan få!