Problem vid lättridning! Hjälp!

Zuzzi

Trådstartare
Håller på att bli tokig när jag rider min vbl travare! Han har väldigt mycket gung i sin trav och när vi rider utomhus går det jättebra att rida lätt. MEN när vi är i ridhus/paddock så blir det som om jag har bly i arslet! :confused:

När han jobbar i en arbetstrav blir han ännu mera gungig och ofta lite vinglig då han inte har all den styrka som krävs än och blir då lite "gas och broms" effekten när vi gör olika övningar. När jag då ska rida lätt känns allt så äckligt obalanserat från min sida, jag klarar inte av att rida "lätt" utan det blir mer "ansträngd upp och duns ner"! :crazy: Det ser inte så vingligt ut som det känns men det är ju ändå inte ett dugg bra ridning!

När jag rider andra hästar har jag inte alls samma problem utan bara när jag rider denna herre. Jag trivs med att ha rätt långa läder men det går ICKE på honom. Jag måste ha rätt korta för länger jag dom kommer jag knappt upp från hästen och benen flaxar omkring! Jag har väldigt lätt att hamna framåtlutad med överlivet.

ALLA TIPS mottages! Jag är så less att jag förstör för lille killen som kämpar på med mig på ryggen :D

kan lägga ut film på hemskheterna om det skulle underlätta att förstå min svamliga beskrivning av problemet :rofl:

Sv: Problem vid lättridning! Hjälp!

Låter som han inte har balans eller muskler att låta dig rida i lättridning.
när jag rider in unghästar tex så lutar jag mitt bäcken framåt och lyfter ngn cm ur sadeln,men böjer inte överlivet för långt fram.

när man rider lätt så flyttar man tyngdpunkten hela tiden och det är jobbigt för en omusklad häst.

testa göra som jag skrev det jag gör med unghästar?

men ändå... jag har ridigt honom i 3 år och har nu ridigt rätt aktivt för instruktör i 1 år, nu har han börjat utvecklas enormt och han har växt ur 2 sadlar pga att han har fått så mycket ryggmuskler :confused:
så borde han inte ha tillräckligt med muskler då? Men tycker att det har kommit nu när han jobbar riktigt ordentligt

Senast ändrad:

Jag antar att han travar taktmässigt även på banan? En hel del travare blir 3-eller 4-taktiga i traven på ridbana innan de lärt sig bära sig ordentligt, och då är det ett h-vete att rida lätt... Men det låter inte riktigt så på din beskrivning. Jag har också en häst som jag får rida med kortare läder på, annars har jag överlivet lite varstans på något konstigt sätt :confused: då hon har rejäl steglängd. För mig har det fungerat att faktiskt luta mig mer framåt under hela lättridningen, så att jag är med ordentligt från början. När man har "hittat" varandra är det lättare att komma till ridning. Apful sits får man, men det är åtminstone balanserat...

Har du själv sett dig på film? Gav det inga ledtrådar?

Ja han är taktmässig, ev. sätter han i bakbenen något tidigare än fram när det blir extra jobbigt i samlingen.
jo jag har märkt att det är lättare om man lutar överlivet framåt men jag är strängt förbjuden att göra det både från mig själv och min instruktör! Hästen är överbyggd bak och blir otroligt lätt framtung och går ner på bogarna så fort han får chansen om jag lutar mig det minsta fram.

Det enda som jag kan tänka mig är att han har sån ryggaktivitet som gör det obalanserat. Ryggen är inte direkt stilla på honom
ska nog ta och leta fram förra årets filmer och jämnföra ryggen! :idea:

Senast ändrad:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Halt efter vila
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka