problem vid lastning

C

cosmopolitan

hej alla! jag har ett ganska jobbigt problem, nämligen att lasta min häst! Han han inte åkt så mkt och tycker att det är ganska läskigt att gå in i transporten, och blir väldigt rädd när man stänger bakom honom. Problemet ligger även hos mig som också tycker att hela proceduren är obehaglig.. fastän jag anstränger mig allt vad jag kan för att inte visa att man tycker det är jobbigt känner väl hästarna av det ändå. Jag vill så väldigt gärna att det ska gå bra att få in och ur honom ut transporten när vi ska börja komma ut och tävla. Jag har alltid hjälp av folk när jag ska lasta honom men även de tycker att det är lite jobbigt. Det vore snällt om nån hade något bra tips till mig eller om ni har varit i liknande situationer men löst dem! :smirk:

Sv: problem vid lastning

Har själv haft lite lastningsproblem med min 3-åring nu i vinter. Tidigare gick hon in i transporten utan problem, men när vi skulle lasta och åka i väg på inridning nu i december blev det helt tokigt. Vi brukar backa in lämmen i stallgången, så att det blir som en lång gång in i transporten.Hon gick utan problem, men när vi skulle stänga hade hon inte klivit fram tillräckligt långt utan lämmen kom emot hasorna och hon blev rädd och slängde sig bakåt. Min man hann inte med att stänga utan han var tvungen att slänga sig bakåt och släppa luckan och hästen for ut baklänges och slog huvudet ovanför stalldörren och blev ju naturligtvis ännu mer skraj och ville definitivt inte in i transporten igen.

För att göra en lång historia kort, så har vi lyckats att träna bort hennes ovilja genom att se till att vara minst 3 personer som lastar (en som leder in, gärna med en havre hink) och en på vardera sidan om henne med linor och som kan omväxlande knuffa in henne och lyfta ett ben i taget upp på lämmen). Sen har vi skippat att sätta fast mellanväggen och kedjorna utan så fort hon är inne tar de där bakom lugnt och försiktigt upp lämmen och sätter fast den snabbt så att hon inte kan slänga sig bakåt. Hon får lite mer havre att äta så att hon inte tänker på att hon står fast där inne och så skyndar vi oss att åka i väg. För så fort bilen rör på sig står hon jättesnällt.

Vi har använt oss av en lada med högt i tak som hjälp vid lastningen, för efter att hon slängde sig bakåt och slog i huvudet vågar vi inte ta stallgången längre eftersom det blir för tajt med huvudet i stalldörren. Men genom att vi har ena väggen i ladan som begränsning har hon inte möjligheta tt vika av åt sidan utan det blir mer naturligt att gå upp på lämmen. Sen är det massor av tålamod som gäller. Beröm för varje steg som hon går upp och gärna lite godis.
Nu går de att lasta henne på max 10 min, men vi är fortfarande 3 personer, för jag vill inte att nåt ska hända och förstöra det vi byggt upp.
Sist när vi var iväg på löshoppning gick det utmärkt att lasta henne ute i det fria när vi skulle hem, men som sagt var med linor och 3 personer.

Lycka till med din häst!

Min häst har alltid varit väldigt lättlastad men förra gången så hade jag bråttom och va vädigt stressad. Pga de så blev transporten jätteläskig och han kastade sig ut ur transporten flera gånger och jag försökte hålla emot, de ledde bara till att han blev mera upphetsad och jag fläkte min handflator. Så en kompis fick ta honom och gå runt lite och jag fick lugna mer mig. Så kom jag på en hästfilm jag hade sett för inte så länge sen om en häst som inte gillade transporter.
Det första hon gjort var att visa att transporten inte va farlig och bara setta upp framhovarna på rampen och bara stå lungt och lukta. Om hästen försöker backa av så gör det inget, då ber du bara hästen gå upp igen.
Sen fortsätter man bara så och tar ett steg i taget, det viktiga jag lärde mig i de här är att hästar gör så lite som möjligt för att inte slösa på energi i onödan, och om din häst känner sig osäker så kommer den nog att backa ut men om de finns hö där inne så kanske han kommer på att de är ganska okej att vara där inne och det är jobbigt att gå ut hela tiden bara för att gå in igen.
Så småningom när hästen känner sig tyrgg där inne så börjar man att ta upp rampen också men bara lite grann och väger den upp och neroch tar de långsamt.

Jag hoppas att jag kanske har givit dig några ideer och det är bara att fråga om du inte förstår:)

Om hästen tycker det är läskigt att gå in i transporten så öva på det.
Låt det ta tid och ha lugn och ro, ta gärna bort mellanväggen så hästen får stor yta i transporten, så blir den mer trevlig.
Ge även hästen lite godsaker inne i transporten, klappa och kela med den. Och pressa den inte. Efter hand så lär den tycka att transporten är en trevlig plats, efter som den får positiva händelser i transporten.
När den känner sig trygg kan man sätta tillbaka mellanvägen igen, och sakta men säker mellan tränings tillfällena flytta mellanväggen närmare och närmare så den tills slut hamnar där den ska vara.

När hästen är trygg med detta så kan mass sätta för bakbommen. Självklart fortsätta med kel, godbitar m.m.
Är hästen fins och avspänd så kan man ge sig på att ta upp lämmen, ta den upp sakta och låt hästen se vad som hände i fall den vill det. brata mkt med hästen, klappa och ge godbitar och var så lugn man bara kan.

Tålamod ger resultat!

Om hästen blivit bakrädd och reagerar just på att lämmen fälls upp, så måste man träna att få bort rädslan för just det momentet.

det måste löna sig för hästen att gå in, detta kan du åstadkomma genom att låta den gå ut igen utan att ngt händer, gå in igen, stå en stund, sen lugnt backa ut igen. alltför ofta är det lasta - gå in-åka som gäller, inget annat, men om du varvar med att hästen emellanåt får komma ut igen, UTAN att ha stängt baklämmen osv, så brukar det rätta till sig. Hästen letar efter en flyktväg, och om du visar den att flyktvägen inte alltid är stängd i och med trailer lastning, så brukar man kunna bryta rädslan.

Lycka till.

Tag hjälp av nån som är VAN vid svårlastade hästar till en början. Så länge du känner dig osäker, kommer du inte kunna övertyga hästen om att det är ofarligt. Du är ändå ledaren, och den lyssnar på vad du har att säga.

ÖVA.
Gör som M. skriver stäng inte bakluckan i början.
Låt den äta sitt kraftfoder i transporten.
Du bör nog skaffa en bakbom.

Jag såg en häst som hade haft kedja bak o kastade sig ut bakåt.
Kroken i väggen gav med sig.
När denna häst sen försökte sig på detta med bom bakom, så blev den sittandes på denna o sprattlade med bakbenen.

Efter det står den snällt.

min häst var jätte svår när jag köpte honom det tog en heldag i början att få in honom. jag har satt upp en regel och det är att han inte får backa.

först började jag med att plocka ut allt i transporten på med träns och en lång lina. ställer oss vid transporten och börjar borsta med en mjuk skön borste muta med mat går inte på honom.

nästa steg var att komma närmare och närmare. ett ben på rampen beröma han fick gå på sidan eller fram men inte bak såvida jag inte sa back. när jag kommit upp lite på rampen borsta och prata med honom. detta är då efter ett antal träningstillfällen. efter hand kom han halvägs in och då fick han backa ut och fram igen osv om och om igen. här är oxå inredningen dit satt. efter att ha tränat ett par veckor in och ut fick han gå igenom det fanns fronturlastnings på släpet.

nästa steg var att sätta på bommen då fick den person som hjälp oss (alltid samma person) prata med honom om att hon fanns där bak, bommen på och hästen lugn då kunde han äta lite hö och jag borstade lite på honom. detta tog en hel sommar och var för ca 4år sedan idag lastar jag honom själv. står brevid och sätter på bommen fäller upp rampen går fram och knäpper fast honom.

lastar alltid i träns eller stigbett man har inte en chans att hålla om hästen drar iväg.

just det vi anväde ett spö bakom som vi bara duttade med om han ville gå bakåt, detta efter att han lärt sig vad som gällde och att han inte blev stressad. jag har köpt ett eget släp så att det alltid är samma rutiner som gäller. mitt mål med träningen var att han skulle så småning om gå in själv och att jag inte behöver väggar som stöd.

hästen är ett jätte larvigt fullblod som ändå är väldigt bra i huvudet.:)

åhh, vad jag känner igen det här problemet, min häst var helt omöjlig att lasta när jag fick henne.ett år senare åker hon som en ängel. :)

Lastningsträning ska delas upp i olika moment då första momentet är att bara stå på rampen.
Men eftersom du skriver att du själv är rädd för själva lastningsmomentet så undrar jag om det finns någon snäll och väldigt lättlastad häst som du kan öva själva lastningen med såatt du blir säker! kanske ett sätt att avdramatisera hela lastningen. du kommer aldrig att kunna övertyga hästen om att det är ofarligt om du själv inte är övertygad om det!

Jag är lite skeptisk till att lära unghästar att man kan gå igenom släpet.
Inbillar mig att de sedan försöker att själva ta sig ut den vägen, att klättra över bommen.

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 629
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 628
Senast: Freazer
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
1 813
Senast: Stergo
·
Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
546

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka