Jag har ett jättestort problem.... jag är så SJUKT hopprädd! Jag har ridit i snart 8 år och har alltid tyckte att det har varit lite småläskigt att hoppa. Men förr vågade jag iallafall hoppa några småhinder.... Sen för några år sedan ramlade jag av en häst som skenade, jag skadade svanskotan ordentligt och kunde inte sitta upp direkt efter. Efter det hade jag jättesvårt att våga rida över huvud taget igen. Jag vågade knappt sitta på en stillastående häst utan att någon höll i stenhårt. Nu är den rädslan iallafall borta och jag har skaffat egen häst och det går bra. Förutom i hoppningen. Jag klarar inte av det. Så fort jag ens ser ett hinder på 30 cm (löjligt lågt jag vet) som jag ska ta mig över får jag panikångest och vågar inte. Det sjuka är att jag aldrig varit med om en hopp-olycka eller liknande. Jag bara vågar inte. Jag har flera gånger tvingat över mig själv över hindren, högst 70 cm, och det gick jättebra. Men ändå är jag livrädd efteråt, och vill aldrig mer göra om det.
Jag vet att alla säger att man ska börja lågt och bygga upp självförtroendet så försvinner rädslan. Jag har gjort så nu, i flera år, men jag kommer ändå inte över 30 cm utan panikångest och känslan av att jag aldrig någonsin mer vill göra om det.
Så, min fråga är, VAD SKA JAG GÖRA?! Egentligen skulle jag lika gärna bara kunna skita i och hoppa överhuvudtaget, min medryttare hoppar min häst jättefint så henne går det ingen nöd på. Men grejen är, att jag vill gå en vuxenutbildning och bli ridlärare. Min högsta dröm. Det enda jag vill göra. MEN, det går inte om jag inte klarar av ridprovet, vilket bland annat består av att hoppa en bana på 90 cm........
Hjälp!! Tacksam för alla svar! (utom de som endast kommer säga åt mig att sluta fega och skärpa till mig).......
Jag vet att alla säger att man ska börja lågt och bygga upp självförtroendet så försvinner rädslan. Jag har gjort så nu, i flera år, men jag kommer ändå inte över 30 cm utan panikångest och känslan av att jag aldrig någonsin mer vill göra om det.
Så, min fråga är, VAD SKA JAG GÖRA?! Egentligen skulle jag lika gärna bara kunna skita i och hoppa överhuvudtaget, min medryttare hoppar min häst jättefint så henne går det ingen nöd på. Men grejen är, att jag vill gå en vuxenutbildning och bli ridlärare. Min högsta dröm. Det enda jag vill göra. MEN, det går inte om jag inte klarar av ridprovet, vilket bland annat består av att hoppa en bana på 90 cm........
Hjälp!! Tacksam för alla svar! (utom de som endast kommer säga åt mig att sluta fega och skärpa till mig).......