Problem med maratonvagn, hjäp med funderingar

Nikki o Fabian

Trådstartare
Jag har köpt en maratonvagn(hemmabygge) som jag och min man håller på att renovera lite. Vi har ej kört vagnen med hästen än men har själva dragit den från gården vi köpte den samt flyttat runt den på gården "hemma". Den har hela tiden funkat att svänga åt bägge håll men så sist vi höll på med den, hade målat samt bytt hjul(fick dock inte bort ett utav dom)så började det små regna lite och vi skyndade oss in i ridhuset med vagnen(pga färgen) då går det helt plötsligt inte svänga den åt höger utan ett motstånd som blir värre för varje gång vi föröker, vänster funkar klockrent.

Någon som har någon ide om vad det kan vara för fel?

Vi gissar på att det kanske kommit i färg i vändskivan(heter det så?) och att det stoppar upp. Men vi har aldrig hållt på med detta förr så vi är lite ställda. Har tänkt ta isär skivan när min svärfar kommer och hälsar på och kan hjälpa till.

Sv: Problem med maratonvagn, hjäp med funderingar

Titta väldigt noga hur det ser ut så att det inte är något som har hamnat i kläm innan ni plockar isär nått...

Har du någon idé om vad som kan ha kommit i kläm, nått som hör till vagnen eller kan det vara vad som helst, "utifrån"? Menar du att det är vid själva vändskivan vi ska kolla eller finns det något annat ställe som kan vara "besvärat"?

Jag tycker nämligen att vi stått och kollat och kännt en massa men kan inte upptäcka något synligt som tar emot, men man kan ju missa saker.

Är det dumt att ta isär skivan? Finns det några risker med det?

Det beror på om det är en "gammeldags" vändkrans som bara är två metallringar som glider mot varandra eller om man har lyxat till det med rullager eller kullager mellan.

Se till att ni håller till på ordentligt golv så ska det nog gå vägen att öppna, man vill ju inte stå ute i gruset med öppna lager.

Om man lämnar vagnen oanvänd en tid så är det bra om man ser till att ta fettsprutan och trycker in rejält med fett i vändkransen innan så att det inte rostar. Har det rostat så måste man ju i värsta fall ta isär och rengöra alla drabbade metallytor, men det är ju inte ogörligt.

Ta in vagnen i verkstan eller stallet och plocka isär den och kolla vad som är fel.

Det jag menade med tidigare inlägg är ju att det kan nypa fast någon annanstan och då känner man sig ju dum om man inte kollade det innan man plockade isär en massa :D

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka