problem med magen

G

-Gulan-

Mitt halvblodssto har varit lös i magen fram och tillbaka i lite drygt ½ år. När vi var uppe på mälarkliniken för att kolla upp en hälta i somras fick vi rådet att ge henne probimin varje dag samt att byta från kombination hö/hösilage till enbart hö Skulle även byta kraftfoder från havre till kornkross.

Ett tag blev hon bättre. Sedan har det gått fram och tillbaka. Hon blir lös när hon blir orolig eller nervös men nu har det blivit mer och mer utan anledning.
Har nu tagit bort probiminet helt då doseringen är över. Har börjat ge lite vetehalm som hon äter glatt :d
undrar nu om någon har lite tips till mej vad jag kan göra för att stabilisera magen? :confused:

Sv: problem med magen

När min häst var dålig i magen sa veterinären prova med att ställa honom på hö eller ge en coli cure.

Nu står din häst redan på hö så det är väl inget smart råd. Men coli curen syftar till att återställa bakteriefloran i tarmen om det finns en rubbning i bakterifloran. Vad jag förstått så ger man ofta hästar där rubbning i tarmfloran konstaterats via analys av träckprov coli cure. Vetrinären pratade också om probimin men hon tyckte att coli curen var mer effektiv.

Ta träckprov är ett råd men det är inte helt lätt att se någonting i provet, om man nu inte vet vad man ska leta efter. Bakterier, mask, salmonella sa veterinären, det är vad man vanligen letar efter.

Om det nu inte är en rubbning i tarmen så hjälper fömodligen inte coli curen, om din häst reagerar på något annat i närmiljön så är de pengarna kastade i sjön. Coli curen är inte billig.

Ett råd jag fick från en foderexpert var att kombinationen stråfoder/kraftfoder kunde vara fel. För lite stråfoder och för mycket kraftfoder kan ge lös mage.

Du skriver inte exakt hur foderstaten ser ut, kanske kan vara idé att fundera över den. Eller om det finns något annat i närmiljön som hästen reagerar på.

Jag har också hört att många hästar har varit dåliga i magen pga av den varma hösten, hagarna fryser inte och hästarna gräver efter ätbart i hagarna där det inte finns något ätbart. Att äta oätbara rester av någonting är inte alltid bra för magen....I samband med det sa experten att man skulle se till så att hästen fick ordentligt med mat innan den släpptes ut, typ största givan på morgonen. Tyckte inte riktigt att det var något bra råd eftersom hästen måste hinna äta upp maten innan den släpps ut och jag vill i alla fall att min häst ska få ordentligt med hö på kvällen. Men lite mer stråfoder på morgonen kan ju vara en idé.

Och sedan skulle man se till så att hästen dricker tillräckligt.

Lite av de funderingar som jag haft under hösten, min häst blev i alla fall bra när han fick hö istället för hösilage. Lycka till!

Här e fullständig foderstat:
morgon: 2 kg hö, 0.5 kg kornkross
lunch: 2 kg hö i hagen
middag: 2 kg hö, 2 kg vetehalm, 0.5 l betfor, vitlökspulver, e-vitamin
kväll: 2 kg hö, 0.5 kg kornkross

Drog ner på höet under hältperioden så att höja mängden kanske skulle hjälpa.

Har märkt att hon rotat runt bland rötter ibland då lymfkörtlarna har svullnat upp. Svullnaden brukar dock gå ner efter lite motion.

Det är ju lite konstigt att probiminet bara hjälper ibland, men som du sa så är nog coli curen ett mer effektivt sätt.

Fjordlover skrev:
Det kan vara värt att testa att ge linfrö vilket är bra för hästens mage.

Men för LÖSA magar är det inte så passande kanske - det är ju milt laxerande! :crazy:

Hmm... vitlökspulver? Har du provat utan det? bara en av alla möjligheter som KAN orsaka problem för magen....

Jag skulle ta bort konrkrossen helt och dela upp betforen i två givor (morgon och kväll) samt börja med foderjäst ett par dl morgon och kväll. (blanda i betforen)
Sen skulle jag öka hömängden med 1-2kg.

En till sak som kan orsaka lös mage ... Mycket jord och sand som samlats i magen. Man kan pröva att rensa magen med loppfrön (psylliumfrön) under ett par-tre veckors tid. Ge 1 matsked i början/dag, för att sedan successivt övergå till 1dl/dag.

Senast ändrad:

Har varit med om en häst som blev lös i magen av mineralfoder!? Så fort hon fick tillskott fick hon diarré, när det togs bort stannade magen och blev normal.

Det var i pulverform om det är det du kallar grus, så ja. Men även när hon fick flytande fast det provade ägaren bara en gång.

Okej. För jag har hört att det är bättre med pelletsmineralerna, bättre för magen. De där i grusform kan faktiskt irritera magen på dom! Värt att pröva o byta ut mot pellets om man har problem med magen på hästen....

Okej.. Då är det kanske ingen större idé att prova flytande...
Men hur gjorde dom sedan? Bytte dom till pelletsmineraler? Hästen måste ju få i sig mineralerna på något sätt.

Okej. Jag är faktiskt inte 100% säker på om hon får mineraler i grus eller pelletsform eftersom jag aldrig fodrar det då dom får det till lunchen. Men jag vet att det har varit pelletsform. Kan hända att det har bytts...? Men ska kolla upp det idag.

Det enda hon fick sedan var saltsten den som innehåller lite extra och inte bara salt. Efter det så hade hästen inte mer problem med magen och verkade att må bra på alla sätt.

Okej, tack för tipset. :) kan vara värt att testa detta. Får prova oss fram lite försiktigt och se hur hon reagerar.

En sak som jag vet ger lös mage, har själv fått erafara detta flera gånger. Låga kvoter av protein, så här kan finnas en anledning att titta över hur mycket protein hästen får. Min ena pålle är otroligt känslig för det. blir intaget för lågt så blir han genast lösare av någon märklig anledning.:crazy:

Har nu checkat av och hon får pelleterade mineraler så det är lugnt. :) Har även ökat hömängden till 3 kg på kvällen.

Det där om proteinintaget var väldigt intressant. :bow: Det är nämligen så att när jag tränade hårt förra året så fick hon hela 3 kg havre (!) för att hon behövde mkt protein för att kunna bygga muskler. Det är inga problem att stoppa i min häst mat, bara hon tränas ordentligt.
När hon fick så pass mkt havre (och ca 8 kg hö och 2 kg hösilage) så var hon endast lös av nervositet.
Det är alltså en mycket möjlig möjlighet :p att det är proteinintaget som behöver ses över. Tack så jättemycket för tipsen allihop!

Liknande trådar

Foder & Strö Någon som har ett bra tips? Jag har en treåring som är ganska lös i magen av och till och har varit i några månader nu. Han har aldrig...
Svar
8
· Visningar
1 756
Senast: Summerwind
·
Hästvård Skulle behöva lite tips ang min 13 åriga ponny. Denna lilla häst har varit på kliniken otaliga gånger men känns som grundproblemet...
2
Svar
20
· Visningar
3 892
Senast: Dopy
·
Hundhälsa Ska försöka fatta mig kort om min hunds mer eller mindre diffusa symptom och historiken av dem... är givetvis under utredning hos...
2
Svar
30
· Visningar
5 982
Hundhälsa Finns ju en allmän fodertråd, men tänkte att det här behövde en egen tråd och struktur. Om det är fel ber jag om ursäkt! Sheltievalp på...
Svar
7
· Visningar
2 271
Senast: Lillebjörn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Dagens nagellack!
  • Svensk politik nr 3

Hund, Katt, Andra Djur