Problem med magen eller?

Corax

Trådstartare
Jag har en ny hästkompis sedan två månader tillbaka så vi håller på att lära känna varandra.
Det är en mycket vaken individ som lätt stressar upp sig. Iom detta frågade jag säljaren om tidigare magstatus men han har varit renlig i boxen (men tryckt rumpan mot väggen), bra kluttar och god aptit.
När han kom satte jag honom ändå på yea-sacc som han fick gå på ett par veckor.

Boxen har varit lätt att mocka med vissa mindre undantag.
Sen frös marken och han gick från hyfsat spattig till lugnare och inte riktigt lika reaktiv. Jag trodde att det kunde vara en effekt av 'Like magic' som han börjat få då jag hade kvar sedan tidigare häst.
Men. När det blev plusgrader igen så gick det en dag och boxen var grisig. Man märkte att han gått omkring mycket. Han var också mer nipprig.
Två dagar med bra box för att igår ha gått bananas i boxen och gnagt ett stort 'frustrationshål' i väggen. Han var återigen svår att få kontakt med.
Är det någon som känner igen sig?

Jag funderar ju på om han får i sig skräp i hagen (lerpöl just nu)för något är det som inte stämmer. Tänker eftersom det eskalerade i samband med plusgrader. Eller om han till och med kan ha någon retning/magsår i magsäck. Men han är blank, i gott hull och äter med god aptit.
Jag ska köpa loppfrö och börja ge idag så kanske vi slipper en full sandkolik i alla fall.
Självklart ska vi göra en utredning av hela hästen på klinik framöver och veterinären kommer på torsdag för tänderna.
Men just nu vill jag ha lite tankar och erfarenhet ang det jag skrivit ovan.
 
Min ena häst är väldigt känslig för att bli för varm, har hudproblem och klipps så måste täckas men har en inte hängt med och det blivit för varmt för hans smak är boxen helt upptrampad. Samma ute han blir väldigt orolig och rastlös när han blir för varm.
 
Min ena häst är väldigt känslig för att bli för varm, har hudproblem och klipps så måste täckas men har en inte hängt med och det blivit för varmt för hans smak är boxen helt upptrampad. Samma ute han blir väldigt orolig och rastlös när han blir för varm.
Ja det var min andra tanke, att han blivit för varm. Men varför har det inte varit grisigt i boxen varje dag det varit varmare ute?
Och jag tycker att attackera boxväggen är ett så extremt utagerande beteende.
 
Har ni tagit träckprov?
Min ena shettis beteende liknar det du beskriver. På honom har vi kommit fram till att de problem han haft förmodligen hänger ihop med mask.
Båda shettisarna hade i somras 2-3 kolikanfall trots att de drack bra och var i rörelse.
Veterinär beslutade om avmaskning och vi har efter det inte haft problem med avföring eller kolik.
 
Har ni tagit träckprov?
Min ena shettis beteende liknar det du beskriver. På honom har vi kommit fram till att de problem han haft förmodligen hänger ihop med mask.
Båda shettisarna hade i somras 2-3 kolikanfall trots att de drack bra och var i rörelse.
Veterinär beslutade om avmaskning och vi har efter det inte haft problem med avföring eller kolik.
Ja han är träckprovad med 900 EPG när han kom, avmaskad och träckprovad igen med 0 EPG.
Tandläkaren ser ju hur det ser ut med styngfluga på torsdag om det skulle vara nått sånt. Om hästarna kanske blir störda när styngflugan vandrar ner?? (han har inte haft ägg hos mig men hade hos säljaren)
 
Ja han är träckprovad med 900 EPG när han kom, avmaskad och träckprovad igen med 0 EPG.
Tandläkaren ser ju hur det ser ut med styngfluga på torsdag om det skulle vara nått sånt. Om hästarna kanske blir störda när styngflugan vandrar ner?? (han har inte haft ägg hos mig men hade hos säljaren)

Båda shettisarna hade stora mängder ägg i somras. Så mycket att det var omöjligt att klara av att hålla efter det. Jag vågar inte säg om det var just stungflugan som var anledningen hos mig. Veterinären fattade beslut om avmaskning på grund av de återkommande kolikanfallen.
 
Båda shettisarna hade stora mängder ägg i somras. Så mycket att det var omöjligt att klara av att hålla efter det. Jag vågar inte säg om det var just stungflugan som var anledningen hos mig. Veterinären fattade beslut om avmaskning på grund av de återkommande kolikanfallen.
Så det gjordes ingen odling över vilken mask de hade?? Bandmask är känd för att kunna orsaka kolik.
Styngflugan var sannolikt inte dina hästars problem. 🙂
 
Så det gjordes ingen odling över vilken mask de hade?? Bandmask är känd för att kunna orsaka kolik.
Styngflugan var sannolikt inte dina hästars problem. 🙂

Nej, i somras gjordes ingen odling.
Det gjordes en uppföljande odling efter åtta veckor för att se att båda hästarna vara "rena".
 
Hur ser bajset ut? När min hade fått i sig skrutt i hagen var han klart lös i hagen, men så blev det magsår också på det..

Jag tror också på temperatur-problem. Märker stor skillnad på min häst när han är nöjd och inte med temperaturen. Han är helklippt med 150 g täcke, det tycker han är för varmt när det är plusgrader...
 
Hur ser bajset ut? När min hade fått i sig skrutt i hagen var han klart lös i hagen, men så blev det magsår också på det..

Jag tror också på temperatur-problem. Märker stor skillnad på min häst när han är nöjd och inte med temperaturen. Han är helklippt med 150 g täcke, det tycker han är för varmt när det är plusgrader...
Hur beter han sig då, när han är för varm alltså?

Det är bra bollar men något porösare/lite mer vätska nu. Bra färg, 'bra lukt'. Tidigare har det varit hårdare bollar och lite blankare.
När han kom luktade bajset illa. Men så hade han mycket mask också.
 
Hur beter han sig då, när han är för varm alltså?

Det är bra bollar men något porösare/lite mer vätska nu. Bra färg, 'bra lukt'. Tidigare har det varit hårdare bollar och lite blankare.
När han kom luktade bajset illa. Men så hade han mycket mask också.
Om han är för varm, borde han inte 'klaga' så länge han är just för varm? Fint i boxen och lugn häst igår. Samma täcke men ännu varmare ute...
 
Finns det gräs i hagen? Efter det frusit höjs halten fruktan rejält och det kan bli räsermage (och risk för fång).
 
Min förra häst blev dålig i magen varje höst, försvann så fort det fryste i backen så jag gissade på att han fick i sig jord eller ngt som retade magen?
 
Om han är för varm, borde han inte 'klaga' så länge han är just för varm? Fint i boxen och lugn häst igår. Samma täcke men ännu varmare ute...
Ja min klagar genom att leva runt. Å andra sidan står han igen pga en sparkskada så det finns nog en del extra energi i den där kroppen..
 
Finns det gräs i hagen? Efter det frusit höjs halten fruktan rejält och det kan bli räsermage (och risk för fång).
Nja, det är mest lera. Någon räsermage har det aldrig varit tal om och inga andra fångsymptom heller.

@Amanda_F Jag tror att jag avskriver 'för varm'. Bytte täcke igår och i morse hade han ändå gnagt på vattenhinken (hade NO bite på väggarna)och i botten på sin mathink.
Nått är ju uppenbarligen inte som det ska.
Att man alltid ska behöva vara detektiv...
Loppfrön fick han första gången i går kväll...
 
Ja min klagar genom att leva runt. Å andra sidan står han igen pga en sparkskada så det finns nog en del extra energi i den där kroppen..
Har han blivit sparkad 😱.

@Corax min fjording brukade få i sig nåt skit i hagen när det var lerperiod. Var bollar i boxen men också vad jag kallade "blöta fisar".
Han är dock inte en sådan som lever om, men ibland verkade det som han hade lite känningar i magen utan att för den skull ha kolik.
Numera när han går ute och framförallt äter torrhö istället för hösilage verkar magen rätt mycket tåligare för det han får i sig i leran. Mycket mindre påverkan nu.
Jag tror att mindre stress och lugnare miljö är en stor komponent också

Hur är rutinerna i ditt stall? Hur många rör sig? Tar det tid att släppa ut/in alla hästar så han hinner jaga upp sig då också?
Hur är flocken, lugnt?
Kan tillskottet (like magic eller vad det hette) ha retat magen? Har du gjort andra foderbyten på sistone?
Får den i sig nog med vätska?
 
Har han blivit sparkad 😱.

@Corax min fjording brukade få i sig nåt skit i hagen när det var lerperiod. Var bollar i boxen men också vad jag kallade "blöta fisar".
Han är dock inte en sådan som lever om, men ibland verkade det som han hade lite känningar i magen utan att för den skull ha kolik.
Numera när han går ute och framförallt äter torrhö istället för hösilage verkar magen rätt mycket tåligare för det han får i sig i leran. Mycket mindre påverkan nu.
Jag tror att mindre stress och lugnare miljö är en stor komponent också

Hur är rutinerna i ditt stall? Hur många rör sig? Tar det tid att släppa ut/in alla hästar så han hinner jaga upp sig då också?
Hur är flocken, lugnt?
Kan tillskottet (like magic eller vad det hette) ha retat magen? Har du gjort andra foderbyten på sistone?
Får den i sig nog med vätska?
Det är bara fyra hästar som alla går ut/in samtidigt med vissa variationer på kvällarna. Flocken är lugn, inget sparkande eller så.
Inga foderbyten. Hö från samma vall.
Vätska är oklart förutom att han inte är dehydrerad. Dricker nästan en full hink inne och sen vet jag inte hur mycket han sörplar ur vattenkoppen.
Tillskottet kan absolut ha rubbat magen även om det känns osannolikt.

Enda gången jag har sett en häst 'attack-gnaga/bita' på det sättet var när den hade ont (knäledsinflammation)men det var i samband med transport.
 
Min häst kliade sin svans under flera år. Jag trodde det var flugeksem och försökte bota med täcken etc. Jag höll på ganska många år och strula med det där. Under tiden var det en mardröm att mocka. Hon vispade runt i boxen och hade sönder alla bajskluttar.
Jag bestämde mig för att bara ge hö under ett tag. Inget kraft eller vitamineter eller mineraler.
Nu har klådan försvunnit. Och det är jättelätt att mocka. Nu är allt bajs på ett ställe och hon vispar inte runt. Jag tror klådan gjorde henne onarig.
Vi hade även en gammal svettis i stället. Hslvdöv och halvblind men skrotade med i gänget. Vi tog bort shettisen samtidigt som jag tog bort kraften, mineraler och vitaminer. Så det är svårt att säga vad som gjorde min häst lugn i boxen.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp