problem med lösdriften..

D

Dezz

Hej!!

Var uppe istallet idag efter 1 vecka i sängen med förkyldning. När jag kommer upp dit så regnar det massor. Hittar min islänning ute i regnet helt genomblöt. Detta pga att en av de andra hästarna inte släpper in honom.

Han går alltså på lösdrift tillsammans med en valack på 16 år, ett sto på 5 och ytterligare ett sto på 16 år. De 2 stona är inga problem men valacken är mycket ranghög och eftersom min lille kille är mycket försynt av sig så vågar han inte ens gå i närheten. Har även blivit sparkad och biten av den hästen ett flertal gånger.. (dock har den inga skor så inga större skador)

Nu vet jag inte hur jag ska göra?? T ex vattnet som han behöver ha fri tillgång till finns ju inne i ligghallen och om de inte tänker släppa in honom så blir det ju inge bra..
Usch vad ska jag göra?? Ska jag stalla upp honom istället eller vad?? Jag kan ju inte vara där hela tiden och se till att han få komma in.. det går bra när jag är där för han "gömmer" sig bakom mig..

Snälla hjälp.. vad ska jag göra vill ju att han ska må bra och vara lycklig.. Men skulle han verkligen må bättre av att stå upstallad?? Hur gör ni andra med era islänningar??

Sv: problem med lösdriften..

Sätt ut en tunna med vatten utanför ligghallen så han har en liten chans att dricka. Annars brukar om dricka när man tar in dom för att göra nåt med dom , äta kraft o rida tex.
Det brukar ge sig efter ett tag så att alla får komma in nån gång.
Uppstallad, njä tycker du ska ha lite is i magen.
Jag har min på lösdrift sen några år i olika flockar och det har gått bra i dom flesta, men en har jag vägrat ha honom i. Nu går han med stona och har det gött. Dom verkar vara snäll mot honom men han hade ingen halm på sig så han har nog inte sovit i vindskyddet. Han fick säkert vakta!

En bra ledarhäst brukar se till att alla får vad de behöver av mat och vatten. Är lösdriften/vindskyddet tillräckligt stort eller ställer sig valacken och blockar i ingången?

När de väl har kommit överens om rangordningen brukar det inte vara så mycket skador, fortsätter de att göra illa varandra får ni kanske fundera på vad som är fel.

Regnet tror jag inte är någon fara än, vi har inte ens skydd till våra nu. Släng på ett regntäcke om du känner dig orolig. Ställ ut en hink med vatten utanför vindskyddet så kan din häst dricka.

Är det en ny flock kan det ta ett tag innan allt flyter på. Det löser sig säkert. Lycka till.

Jag skulle nog vara lite försiktig med täcke om de ligger i fejd, men det är min erfarenhet. Lösdrift brukar behöva två ingångar har jag märkt, men alla har ju inte möjlighet till att ha det så. Jag har ett sto som ofta får stå utanför(lösdrift med en ingång) men hon går in när de andra är ute och äter. Jag har en valack som hatar att stå ute, han kan stå flera timmar vid grinden när det börjar mörkna. Skulle nästan tro att han är mörkrädd. Har provat med att haga in gårdsplan och låta han gå in i i stallet när han vill och det gör han och där står han. Det är ju personligt och du får lyssna till vad din häst förmedlar, blir han inte uppspelt i stallet utan står lugn och stilla kanske han är en "innehäst" som min? :smirk: . Lycka till...

Tack för era svar..

Jag ska kolla om vi kan ställa ut lite vatten på ett annat ställe till honom.. ligghallen har faktiskt 2 ingångar, det vara bara den ena som var öppen i morse men nu är båda öppna.. dock verkar han inte få tilllgång till halmen utan bara till den ytan som är sandbelagd.

Jag ska dock kolla med de som äger stallet imorgon om vi kanske kan göra så att vi har halm på 2 ställen.. och så även med vatten..

Han är uppfödd på lösdrift och har egentligen aldrig stått uppstallad utom ett par veckor i somras.. (innan jag köpte honom) så helst vill jag ju att han ska kunna gå ute.. Jag är nog lite överkänslig när det gäller honom jag vill att han ska vara lycklig och må bra men idag så han så olycklig ut att det gjorde ont i kroppen..:cry:

Hoppas att allt ser bättre ut imorgon..

tack igen för att ni orkade svara!!

Det spelar ingen roll för hästen om den är hög eller låg i rang, för oss människor låter det kanske lite trevligare att vara hög i rang (vi strävar väl alltid efter att bossa..). Bara hästarnas rang är tydlig så är de nöjda så du behöver nog inte oroa dig för att din häst är olycklig.

Även om han får tillgång till att ligga på halm är det inte säkert att han väljer det, han kanske inte vill ligga ner alls?
Våra låg ner och sov när jag kom till stallet i morse (hum...12-snåret :angel: ), då låg de på fuktigt gräs så inte är de så kräsna inte...

Min erfarenhet av lösdrift är att hästarna trivs bäst utomhus, de går in när de får käk sedan går de ut igen...

Hej!!

Var uppe istallet idag efter 1 vecka i sängen med förkyldning. När jag kommer upp dit så regnar det massor. Hittar min islänning ute i regnet helt genomblöt. Detta pga att en av de andra hästarna inte släpper in honom.

Han går alltså på lösdrift tillsammans med en valack på 16 år, ett sto på 5 och ytterligare ett sto på 16 år. De 2 stona är inga problem men valacken är mycket ranghög och eftersom min lille kille är mycket försynt av sig så vågar han inte ens gå i närheten. Har även blivit sparkad och biten av den hästen ett flertal gånger.. (dock har den inga skor så inga större skador)

Nu vet jag inte hur jag ska göra?? T ex vattnet som han behöver ha fri tillgång till finns ju inne i ligghallen och om de inte tänker släppa in honom så blir det ju inge bra..
Usch vad ska jag göra?? Ska jag stalla upp honom istället eller vad?? Jag kan ju inte vara där hela tiden och se till att han få komma in.. det går bra när jag är där för han "gömmer" sig bakom mig..

Snälla hjälp.. vad ska jag göra vill ju att han ska må bra och vara lycklig.. Men skulle han verkligen må bättre av att stå upstallad?? Hur gör ni andra med era islänningar??

Vore jag du, skulle jag dela flocken i två delar, så din häst slipper den ranghöga hästen.

Om inte lösdriften redan har två ingångar, skulle jag nog ge mig på att banka hål i väggen och skapa en till.

Bygg en vägg i mitten.

Det är mycket allvarligt om din häst inte får vatten.

Om det går att ställa vattenbaljan utomhus, skulle jag göra det, och dela av stängslet, så flockarna inet kan nå varandra, men samtidigt dricka ur samma balja.

Den lösningen går också att skapa inomhus.

Det där med att bygga vägg emellan är en jättebra idé och en bra lösning då du berättade att det redan finns två öppningar. Men det är kanske inte så lätt att få ägarna att bara plötsligt bygga om för att du "känner" att din häst inte får gå in... Tyvärr kostar ju detta pengar och det är ju allmänt känt en bristvara. Sen kan man ju ha egna åsikter om hur en lösdrift ska hållas och ansvaret runt denna, men då jag inte vet i detta fallet så är jag..:angel:

Som de andra skriver så måste vatten finnas på flera ställen om man märker att en häst inte får gå in. Jag har vatten ute, men jag vet många som på detta sätt(att ha vatten i vindskydd) håller det någorlunda från att frysa.

*skulle vara svar på Dezz, men blev svar på Nicke...sorry*

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Ok varning för långt och veligt inlägg här nu, men behöver få skriva av mig känner jag. Kanske att när jag ser saker och ting på pränt...
Svar
14
· Visningar
1 222
Senast: Görel
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 868
Senast: mars
·
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
750
Senast: Oknytt
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
712
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka