Problem med javascript...

Tigertofflan

Trådstartare
Jag får det inte till att funka som jag vill! Det jag vill är att när man klickar på en länk, så ska det komma upp en "popup" med en bild i.

Detta fungerar på en sida, men inte på en annan.

Koden på den fungerande sidan ser ut såhär:
Kod:
<head>
 <script language="JavaScript">
<!-- Begin
function popUp() {
props=window.open('victor_bild.html', 'poppage', 'toolbars=0, scrollbars=0, location=0, statusbars=0, menubars=0, resizable=0, width=270, height=165 left = 300, top = 150');
}
// End -->
</script></head>

På den icke-fungerande sidan har jag fem sidor jag vill ha upp genom popups, och där ser koden ut såhär:

Kod:
<head>
<script language="JavaScript">
<!-- Begin
function popUp() {
props=window.open('shetan5dagar_bild.html', 'poppage', 'toolbars=0, scrollbars=0, location=0, statusbars=0, menubars=0, resizable=0, width=247, height=383 left = 300, top = 150');
}
// End -->
<!-- Begin
function popUp(1) {
props=window.open('shetan3manader_bild.html', 'poppage', 'toolbars=0, scrollbars=0, location=0, statusbars=0, menubars=0, resizable=0, width=458, height=356 left = 300, top = 150');
}
// End -->
<!-- Begin
function popUp(2) {
props=window.open('shetan1ar_bild.html', 'poppage', 'toolbars=0, scrollbars=0, location=0, statusbars=0, menubars=0, resizable=0, width=387, height=329 left = 300, top = 150');
}
// End -->
<!-- Begin
function popUp(3) {
props=window.open('shetan2ar_bild.html', 'poppage', 'toolbars=0, scrollbars=0, location=0, statusbars=0, menubars=0, resizable=0, width=409, height=265 left = 300, top = 150');
}
// End -->
<!-- Begin
function popUp(4) {
props=window.open('shetan13ar_bild.html', 'poppage', 'toolbars=0, scrollbars=0, location=0, statusbars=0, menubars=0, resizable=0, width=464, height=356 left = 300, top = 150');
}
// End -->
</script>
</head>

Länkarna har jag på båda sidorna länkat som
Kod:
<a href="javascript:popUp(1)">3 m&aring;nader</a>
fast med de olika siffrorna förstås..

Jag har suttit här och jämfört och förstår inte vad som är fel! Det ser likadant ut på båda sidorna ju! Har jag länkat rätt? Vad är fel? :confused:
 
Sv: Problem med javascript...

Du kan ju testa med att byta så den heter
popUp1
popUp2
popUp3

istället.

Annat sätt är att använda bara en popup och skickar adressen man vill öppna

typ

Kod:
<script language="JavaScript">
<!-- Begin
function popUp(sidan) {
props=window.open(sidan, 'poppage', 'toolbars=0, scrollbars=0, location=0, statusbars=0, menubars=0, resizable=0, width=247, height=383 left = 300, top = 150');
}
// End -->
</script>

och sen anropa den via

Kod:
<a href="javascript:popUp('shetan5dagar_bild.html')">3 m&aring;nader</a>
 
Sv: Problem med javascript...

Lite svårt att hjälpa när man inte får något felmedelande.
 
Sv: Problem med javascript...

Ja, precis, men det händer verkligen ingenting när jag klickar på länken.

Får se om någon av mina nördar kan komma hit och hjälpa mig :D
 
Sv: Problem med javascript...

Japp för säger den inget felmedelande är det svårt att lösa :)
 
Sv: Problem med javascript...

Halloj!
Har redigerat ditt script lite, och det fungerar åtminstone i FF :)

http://nidron.net/fixup/jstest.htm

Validerar inte än, får titta på det senare. JavaScript brukar vara kinkigt att validera dock.

Är scriptet tillräckligt smidigt? Du kanske vill fylla i bara en 1,2,3 i koden mellan BODY-taggarna? Det är lite omvänt att göra så, men jag kan försöka ge dig ett sånt exempel senare, om du vill.
 
Senast ändrad:
Sv: Problem med javascript...

Jag förstod inte mycket av ditt inlägg om jag ska vara ärlig :D Validera? 1,2,3? vadå? haha
 
Sv: Problem med javascript...

Validerar = koden är godkänd i struktur. Är väl bara ett måste för de petiga, dvs jag. Finns regler för hur man får och inte får skriva html-dokument. Ofta fungerar det perfekt även om det inte validerar.

I ditt exempel hade du
Kod:
<a href="javascript:popUp([B]1[/B])">3 m&aring;nader</a>
och jag undrade om du inte vill skriva ut bildfilens namn mellan parenteserna, utan ville använda 1 eller 2 eller 3 osv.

Har du tittat på länken jag gav dig?
 
Sv: Problem med javascript...

Ja, jag har tittat på länken, och det är precis sådär jag vill ha det. Hur har du länkat?
 
Sv: Problem med javascript...

Ja, jag har tittat på länken, och det är precis sådär jag vill ha det. Hur har du länkat?

Funktionen ser ut såhär:
Kod:
<script type="text/JavaScript">
<!-- Begin
function popUp(bildnamn) {
props=window.open(bildnamn, 'poppage', 'toolbars=0, scrollbars=0, location=0, statusbars=0, menubars=0, resizable=0, width=270, height=165 left = 300, top = 150');
}
// End -->
</script>

Och för att anropa funktionen skriver du funktionens namn samt skickar in bildfilens namn som inparameter:
Kod:
<a href="JavaScript:popUp('Western_Style_by_BJMCC63.jpg')"> bild 1 </a>

Skälet till att du inte fick det att fungera med flera funktioner med samma namn tror jag beror på att du satte en siffra som inparameter istället för ett variabelnamn, så "javascriptet"(egentligen webbläsaren) hittade ingen funktion som du försökte anropa. Endast den första funktionen, popUp(), fungerade ordentligt. Och den tog ju ingen inparameter. Säkert rena rappakaljan om du inte programmerat, men ngt kanske du förstod :)

EDIT: såg nu att Laban föreslagit i stort sett samma sak. Oops :)
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

IT & mobiler sitter och googlar mig sjalv graharig... jag har gjort en site med thumbnails som nar man klickar pa dem for upp en storre version i...
Svar
5
· Visningar
1 101
Senast: Rednex
·
IT & mobiler Har följande kod: <script language="JavaScript"> <!-- Begin function popUp() { props=window.open('victor_bild.html', 'poppage'...
Svar
7
· Visningar
814
Senast: Laban
·
S
IT & mobiler Jag sitter och grejar med popups...jag vet de är inte trevliga, men de hade varit behändigt till en sak jag vill ha. Jag får till det...
Svar
6
· Visningar
799
Senast: Spider84
·
IT & mobiler ..HJÄLP! Har gjort en hemsida som projektarbete där man ska kunna ladda hem färdiga hemsidor och ha som sin egna. nu till min...
Svar
7
· Visningar
1 129
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp