problem med höger varv

lis1e

Trådstartare
tossi har svårt att gå i höger varv. hon vill heeela tiden gå innanför spåret. försöker jag ta ett ledande tygeltag så ställer hon sig utåt och trycker in gumpen mot mitten av paddocken. jag kan fan inte få henne att gå där jag vill - på spåret!

jag red henne på volt igår, men den blir inte större än max 2 meter i diameter. hon tycker det är jobbigt att gå på större... vet inte riktigt vad jag ska göra med henne...

tips?

Sv: problem med höger varv

Du ska inte leda utåt, du ska ställa innåt och driva med innerskänkeln. Yttertygeln ska hålla koll på ställningen.
Förstärk med spö eller sporre vid behov.

problemet med tossi är att hon är väääldigt stel i höger sida, (tre årigt vbl sto) det är totalt omöjligt att ställa henne åt höger.

ska se om jag kan få ut en tränare som kan hjälpa oss...

Om hästen är stark i högersidan så är den stel i höger sidan ... och vänstersidan som är lättast är alltså den svaga sidan??? har jag fel?

Hur sitter du i sadeln? En sned sits, om även så lite kan påverka hästen mer än vad du tror. Min sits är en smula skev så om jag tittar inåt nedåt (vilket man lätt gör) så faller min häst inåt så jag får istället titta på ytterörat (alltså hästens :p ) för att sitta rakt.

Din häst är väldigt ung och då är det inte så lustigt om den inte har kunnat muskla sig och bära sig än. Det är inte heller så konstigt om den inte riktigt än förstår alla hjälper. Rid stora mjuka vägars som stora åttvolter och stora serpentinbågar så den får häng på vändande och förhållande hjälper. För din egen hjälp så ställ ut koner och rid runt i volten. Du får då lättare att planera din väg.

Det är svårt att ge råd utan att ha sett din häst men detta är vad jag skulle ha gjort om det var min häst men för att få bästa resultat så ring ut en tränare! Har man uppmärksammat problemet så är man en god bit på väg!

Lycka till! :)

undrar om det har ngt att göra med att hon har gått på banan tidigare. fast det är max 30-40 ggr hon varit framför en vagn. aldrig startat, men hon har ju varit tränad för det...

Hoppas det går bra med din häst!

Läste ett av dina inlägg och visst kan de ha lite med att göra att hon är travtränad men det är nog inte hela orsaken till problemet. Jag tror det (som jag sagt innan) har att göra med att hon är ung och inte riktigt har koll på sin kropp och dina hjälper.

måste vara det, det är väl bara att fortsätta öva, det lossnar väl till slut, hon brukar lära sig fort annars...

Liknande trådar

Hästhantering Jag vet inte hur man hanterar en häst som i stället för att gå rakt fram på spåret, vid en speciell punkt vägrar att gå och viker av i...
Svar
11
· Visningar
2 165
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 879
Senast: __sofia__
·
Hästvård Skulle behöva lite tips ang min 13 åriga ponny. Denna lilla häst har varit på kliniken otaliga gånger men känns som grundproblemet...
2
Svar
20
· Visningar
3 892
Senast: Dopy
·
Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 663
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama