Problem med Dyon´s träns?

Bison

Trådstartare
Fler som upplevt dålig kvalité?
Stallägaren köpte ett brunt WC med dekorsöm i vintras. Bara efter några veckor började det släppa färg på olika ställen och hon reklamerade det och fick ett nytt.
Det är istället slarvigt sytt, lädersöljorna är nästan för små för remmarna och det var inte uppskuret för tygelhakarna.

Jag köpte ett svart Chrystal för ett par månader sedan. Har endast annvänt det på hoppträning och tävling så inte mer än 15 gånger.
Skött det helt enligt Dyon´s egna skötselråd som stod på lappen.
Idag när jag skulle putsa det inför helgen tävling såg jag flera färgsläpp, på nosgrimman, sidostyckena, upp mot nackstycket och även insidan av sidostyckena.

Kommer givetvis åka tillbaka med det imorgon.
Är det fler som haft samma problem eller har vi bara haft extrem otur?

Jag köper inte Dyon för att kvalitén inte motsvarar priset imo. Jag har därför ingen personlig erfarenhet men jag ser ju hur vänners grejer ser ut och hur lädret på tränsen i butikerna ser ut, både de dyrare och billigare.

Nej, det gör det ju verkligen inte. Känns ju inte som en slump med tre träns som är skit.
Jag har inte haft något innan och det är ju väldigt populära så tänkte jag skulle ha ett eftersom jag verkligen gillar utseendet på detta.
Men där fick jag så jag teg minsann.
Är väl som med så mycket annat, börjar med bra grejer sen när det blir populärt och säljer mycket så snålas det in överallt för att tjäna mer pengar.
Usch och fy, riktigt besviken :(

Hade ett WC med pullarnosgrimma innan. Passformen var katastrofal och för att få in remmarna i söljorna så fick du vara hulken. :( Sålde det fortare än kvickt.

Jag har ett Dyonträns som fällt färg vid putsning (vattnet blir svart) men det händer inget med själva lädret, det är lika fint som innan. Jag tycker att det är bra men det kan säkert vara väldigt olika.

Har ett Dyon från -93 som fortfarande är ett av mina finaste favvoträns. Köpte sedan ett annat för ett par år sedan och blev väldigt besviken, lädret kändes plastigt från början. Blev bättre med ordentlig smörjning men sen tappade hela tränset färgen och blev lätt grått.. Har kollat lite på tränsen som hänger i affärer och tycker allmänt att kvaliten verkar ha blivit rejält mycket sämre senaste åren. Kommer inte köpa ett nytt Dyonträns i alla fall (tycker däremot att tyglarna fortfarande håller måttet).

Jag har inget träns från Dyon, men däremot ett par tyglar. Dom gick av i sömmen mellan lädret och där gummifodringen börjar här i våras under en skogstur. Nu har butiken förstärkt sömmarna, och de berättade att det inte är helt ovanligt att sömmarna släpper där... Men dom är mjuka och fina och har ite släppt färg iaf:p.

Jag har inget träns från Dyon, men däremot ett par tyglar. Dom gick av i sömmen mellan lädret och där gummifodringen börjar här i våras under en skogstur. Nu har butiken förstärkt sömmarna, och de berättade att det inte är helt ovanligt att sömmarna släpper där... Men dom är mjuka och fina och har ite släppt färg iaf:p.

Är det gamla tyglar? Vet att Equality Line tog tillbaka en omgång tyglar för ett antal år sen (när vi hade affären) just för att dom var dåliga i den sömmen och kunde gå sönder. Är ju illa om dom fortfarande har samma problem!

Jag köpte ett Dyón WC med pullarnosgrimma, men den häst som det passar på måste vara vanskapt.
Passformen var helt ehh O_o så det fick åka tillbaka till butiken tyvärr.
Annars var det fint tyckte jag.
Sen köpte jag ett Dyón English collection med remontnosgrimma och det är en heeelt annan kvalité och passform som är så mycket bättre :)

Så hittills tycker jag att det lite dyrare tränset absolut håller måttet och är prisvärt.
Sen om jag haft tur med det tränset eller om det är genomgående god kvalité på den modellen låter jag vara osagt.

Min matchande brösta ser efter helgens tävling ut såhär

Den är använd kanske 10 gånger. Fattades en sten redan när den kom. Fick en ny att klämma dit, flera sitter snett och flera lösa har jag fått limma. Nu är jag döless och har reklamerat den.
Bajs på Dyon!

Dyons WC träns är inte prisvärda, de borde ligga någonstans runt 500 kr. De tillverkas inte av samma läder eller på samma ställe som deras dyrare träns. Hade ett som jag fort sålde av då jag tyckte det var lite trist finish på det. Har också hört att andra haft problem med just detta att de tappar färg.
Sedan deras dyrare träns är väldigt mjuka men de töjer sig ganska mycket och jag upplever de som ganska matta, är endast fina när de är nyputsade, ett vanligt "problem" på deras nosgrimmor är att nosremmen är svår att trä igenom. Nu är iförsej mitt träns ganska många år säkert 6 år iallafall.
Deras tyglar har jag ingen bra erfarenhet av, hade ett par som såg ut som att dom var 20 år gamla efter bara 1 år.
Jag tycker därmed att deras dyrare träns är OK men inte helt prisvärda, finns bättre alternativ i den prisklassen.

Köpte två stångtyglar för halva priset för sisådär 7-8 år sedan. Tappade färg rätt omgående, men mjuka är dom.

Har bl.a ett Difference brunt med den runda plattan mellan ganscherna som är i mitt tycke jättefint i lädret, varit lite slarvig med skötseln men det har inte tappat färg eller så.

Då det inte passar optimalt köpte jag ett nytt svart i vintras med den nya plattan.
Det åkte tillbaka veckan efter för lädret var hårt, plastigt och sprack innan jag ens fått ihop hela tränset.

Och då var det dyrare utan tyglar än vad det gamla var MED tyglar.

Har några fler Dyon träns med varierande utseende, men det enda som jag gillar är mitt gamla ljusbruna, minns inte vad det heter men lädret är lite "präglat" a la buffel och mycket ljusare brunt än jag sett att dom är nu.

Hade tusentals bilder på mina saker på Pixbox, men har inte hittat något annat likvärdigt ställe jag kan ladda upp bilder på igen.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Autistisk bror
  • Valet i USA
  • Vinterföräldrar 23/24

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Akvarietråden V
  • Utreda för allergi eller inte

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka