Problem me trafik!!!Va gör man?

Snobben

Trådstartare
Hej allihop!
Min syrra har en häst som är helt :eek: när det kommer en traktor eller liknande med släp,alltså stora brummande fordon,inte bilar(oftast iaf)Fast han ibland kan med tvekan gå förbi ett sådant fordon,så på asfaltvägar tvärvänder han & "skenar" åt andra hållet!Farligt! :mad: Han har väl inbillat sig att det kommer monster men va gör man...Hjälper inte att min häst lugnt på långa tyglar går före. :D
Försöker träna på "säkrare" platser men jobbigt att inte kunna rida på vägarna.Ryttaren blir ju också nervös,även om det inte är det bästa.Man har ju inte såna fordon att träna med hemma direkt.
Någon som har en liknande pålle? :confused: :confused:

Undrar ckså om nån har en bra horsemanship film & tipsa om?
Till normalt pris...

Sv: Problem me trafik!!!Va gör man?

Nej, det är ju svårt att träna sånt där. Ingen har ju en speciell träningslångtradare hemma precis.

Är hästen lugn i övrigt? Det kan ju vara ett attitydproblem som inte har speciellt med trafik att göra utan att hästen är otrygg i grunden. Det finns redan massor av trådar här och upplysningar om övningar man kan göra om du ser dig om bland trådarna. En häst som blir helt kokobäng ute i terrängen är antagligen inte redo för några uteritter utan behöver grundtränas bättre i en välbekant miljö.

Vill man lösa det konkreta traktor- och vägproblemet enbart, är antagligen det bästa att försöka få en hagplats nära en större vältrafikerad väg. Jag känner ett ganska speedat fullblod som är speedad mest hela tiden, hon står dock vid en stor väg och ligger ändå lugnt i hagen när allsköns fordon blåser förbi. Hennes ryttare har vid uteritter mycket att vara orolig för som jag ser det, men dock INTE för trafik. Då klipper inte detta nervknippe med öronen ens en gång trots att stora långtradare brakar förbi strax bakom hasorna däremot lämnar hästen en hel del övrigt att önska.

Själv gick jag ut på en liten skogsväg fram till en stor väg med min häst (när han var bra grundtränad hemma) lite då och nu när det var mycket trafik och "tittade" på långtradare. Vi bara stod där, jag satt stilla på ryggen och lät dom braka förbi. VROOOOM! Ibland blev det lite oppihejsan men till sist orkade han inte bry sig så mycket....det hände ju inget mer spännande än att det dundrade en stund.

Vad är ett "normalt" pris? enligt norm? I så fall får man räkna med runt 3-400 kr och då finns det ganska mycket att välja på.

Frid Kokopelli Mana

Senast ändrad av en moderator:

Grejen är bara att han går i en hage precis vid ladugården där traktorena kör förbi i full rulle varje dag,och DÅ är han inte rädd alls.
Är väl bara att konfrontera det :eek: så mycket som möjligt där det går,dvs där det finns utrymme och ingen annan trafik.

En häst är funtad så att om det är något som kan liknas vid "fara", ex: prassel i skogen, långtradare, vita saker vid vägen eller annat - så reagerar den med att springa innan den tänker. Det är helt enkelt så hästen gör för att överleva!

Vi behöver lära hästen att den värld den lever i inte är farlig och att den kan reagera på ett annat sätt. Det hästen behöver lära sig är att hantera stressituationer på ett nytt sätt! Man kan faktiskt öva med annat än traktorer om man vill.

Grunden i övningar som "kontrollerad katastrof" är att hästen ska titta på det som är obehagligt oavsett vad som händer. I början skall man naturligtvis inte ta så stora skrämmande saker - utan något lagomt läskigt att öva på först, för att sedan öka obehaglighetsgraden.

Här är en övning:
En sitter upp på hästen eller står bredvid med grimma och grimskaft, det gör detsamma. Den andra tar ex en plastpåse på en pinne och går fram och tillbaka och svänger lite försiktigt med den. Hästen ska hela tiden titta på den!

Om hästen är cool med detta kan man slå lite med plastpåsen så att det låter, eller ta en 6 påsar som sitter ihop (fråga på en mack eller något) så att det blir en stor luftorm. Ytterligare kan man be någon köra lite moped eller något i hagen som låter lite illa.(Detta kan ni göra i hagen med fördel!)

En annan övning:
Att skicka hästen mellan sig och hinder är ett mycket bra sätt att få hästen att lägga av med att reagera och börja tänka. (Det är ju liksom det som är problemet!) Stå ca 7 meter från en vägg eller liknande och skicka hästen mellan dig och väggen. Varefter går du närmare och närmare väggen så att det blir smalare passage för hästen. Du kommer att märka när hästen tycker det är trångt - den liksom smiter emellan, pausa på det avståndet. Först när hästen klarar avståndet med att lugnt gå emellan gör du det trängre. Kan du skicka hästen så att magen tar i både dig och väggen? Dags för nya utmaningar!

För att göra detta svårare kan man låta hästen passera mellan sig och bilar som är igång, och varför inte en traktor - hästen verkar ju stå på en ladugård. Även lastning på detta sätt är jättebra träning.

Hästen lär sig på detta sätt att människan kan man lita på + att den bygger om sitt sätt att reagera - vilket är grundproblemet. Din systers häst är en överlevare, hon skulle troligt klara sig jättebra i frihet. (Min förra häst - han skulle nog snabbt blivit vargmat om jag släppt honom i frihet ..fniss, fniss...)

Lycka till!
Camilla

Tack för tips! :)
Verkar mest vara traktorer i rörelse som är farliga,igår lyckades han -otroligt nog! gå förbi två traktorer med släp som brummade,var smalt att komma förbi & allt!Min häst gick före & strax efter kom fegisen!
Framsteg :D
Men dom som kommer med fart är väääldigt farliga.
Tror alla ävningar är bra,men frågan är om hästarna inte kommer tycka att allt från löv till stenar är spöken vissa dar ändå :confused:
Men alltid bra att öva! :D

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka