Problem i galoppen

H

Hanna_OC

Kan någon hjälpa mig? När jag galopperar så byter min häst galopp på kortsidorna. Det går bra när ja står upp , men när ja sätter mig går det inte . Utan då byter hon galopp på kortsidorna. Jag kan även berätta att jag lutar mig lite innåt . Vad gör jag för fel? Ska jag hålla om mer med skänklarna, är det de som gör att hon byter galopp? Någon som kan hjälpa mig? Vore väldigt tacksam för svar.

Sv: Problem i galoppen

Jag tycker det låter som att din häst behöver hälsa på en Equiterapeut. Ofta brukar problem med korsgalopp betyda att hästen är sned eller låst i SI-leden i korset.

www.hakanlundell.se kan man läsa lite om problemen...

Kanske din sits det är fel på?? Alltså även en ryttare kan vara sne ..tex. i bäkenet. tycker både du borde gå till en sjukgymnast och hästen till en ET. Kanske skulle du kolla sadlen också?? Så att den inte är sned eller sitter fel...

Vet ju inte hur gammal din häst är eller utbildninsnivå men mina yngre hästar jag har haft har haft en tendens att lägga in korsgalopp eller byta galopp i kurvor innan dom haft riktig ork att hålla rätt galopp. Har tänkt att det nog är för att hålla balansen lättare. En tanke bara..:)

En gissning är att du viker dig inåt och hamnar på hästens yttersida med byte som följd.
Ta hjälp av en bra tränare.

Tack för svaren. Men de går bra när ja står upp, i skogen byter hon ju inte galopp..Tror ärligt talat att det är jag som är felet. Ja lutar mig innåt.

När du står upp och när du rider i skogen är det inte lika jobbigt för hästen, så det kan fortfarande vara så att den behöver ses över.

Om den har någon låsning är det betydligt svårare för den att bygga upp styrka och svaghet kan också leda till att den inte orkar hålla galoppen som den ska.

Har haft samma problem på mina hästar tidigare.

snälla är allt som e fel med hästen låsningar??? bara undrar. kanske finns lågiska förklaringar?? mer än sådana?
jag har ridit en häst som byter så fort man sitter lite för länge på fel sittben. efter hörnerna brukar det vara värst. mitt tips är därför att du känner vart du har sittbenen innan dess kan du hålla skänklarna i galoppfattnings läge där h*n brukar byta :)

Nej allt behöver inte vara låsningar, MEN det är en bra idé att kolla över hästen reglebundet så man inte missar OM det är det. För allting blir ju så mycket enklare om man vet att hästen är fräsch så slipper man be den om saker den inte klarar av och som gör ont.

Du ska inte luta dig innåt. Din överkropp ska vara "rak". Om du lutar överkroppen innåt är risken stor att du viker dig i sidan. Då skjuter du över bäckenet utåt till följd att din vikt hamnar på yttersidan. Istället ska du sträcka upp dig extra mycket, tänk att någon sätter en knytnäve i ditt ryggslut och drar dig i ridhjälmsknoppen. Trampa sedan ner lite extra i inner stigbygel samtidigt. Håll kvar trycket genom hela kortsidan. Fundera också på hur du rider in och ut genom hörnpasseringen före kortsidan och hur du rider kortsidan. Prova gärna att vända lite tidigare och rida utan väggen som stöd. Då skärper man ofta till sin ridning eftersom det blir svårare.

Lycka till!

Är det likadant i båda varven? Byter h*n bara på kortsidan och inte på långsidan om du typ galopperat ett varv på ändvolten och sen ut på långsidan?
Jag har också tendens att luta inåt spec på volter, och det kan ju vara så att du slarvar spec på kortsidan, så att du rider den som ett böjt spår, och då som några nämnt viker dig i midjan.
När du rider lätt så viker du dig inte i midjan=hästen balanserar sig bättre. En tanke bara.
Hur är det om någon annan rider hästen? Likadan?
Skaffa tränare, om du inte redan har, som kan hjälpa dig. :D

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 638
Senast: Freazer
·
Träning Jag behöver lite tips och inspiration. Min häst är 8 år och går stadigt i förvänd, har en bra grund galopp men är inte så reaktiv. Han...
Svar
17
· Visningar
2 272
Senast: JohannaB
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 741
Senast: mamman
·
Ridning Hej! jag har ett problem med mitt ungsto. Hon har fått för sig att ta tag i bettet, dra ner huvudet och sticka, främst i galoppen...
Svar
13
· Visningar
2 318
Senast: mily
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama