Problem galoppen

ishmanda

Trådstartare
Nu är jag tillbaka efter några års frånvaro :D

Jag har en 7 årig korsning (för er som kommer ihåg Wille) som jag har problem med galoppen på. Han går i fin balans, är lyhörd och följsam i både skritt och trav, men när det kommer till galoppen är allt som bortblåst. Fattningen gör han oftast i balans och de första galoppstegen brukar också vara i bra tempo och balans. Men efter 2-3 galoppsteg ökar han takten och tappar balansen och det går bara fortare och fortare speciellt när jag rider på rakt spår. Jag har jobbat på detta i 2 år och korta perioder går han bättre. Det känns som om han försöker komma undan att behöva jobba.

Har du några tips och ideer på hur jag ska kunna få honom jobba i balans och lugnt temp i galoppen?

Tacksam för alla tips!!

Sv: Problem galoppen

Tre saker dök upp i mitt huvud när jag läste din text.

1. Är hästen tillräckligt stark för att jobba på detta sättet?
2. Låser/spänner du dej på något sätt som gör att han rinner iväg.
3. Är hästen helt okej, mitt sto betedde sej såhär, visade sej att hon hade låsningar i höfterna.

Mvh Domino_s

Tänkte samma som föregående. Känner igen det du beskriver på min kompis häst som jag ridit lite då och då. Hon har gått som ridhäst i några år nu, men orkar fortfarande inte mer än att helt enkelt galoppera. Man kan kräva samling av henne några språng i taget men mer orkar hon inte.. Jag skulle satsa på att fortsätta bygga upp muskler och balans i trav, samt att galoppera mycket ute i friskt tempo för att bygga "galoppmuskler" utan så mycket krav!

Tack för svaren.
Var i väg på tornespelsträning i lördags och tror ni inte herren gick som en klocka i galoppen...... :rofl::bump:
Så det är bara hemma på vår bana han inte vill jobba :grin:
Han har dock blivit lite lat och vill inte jobba, men samtidigt väldigt het på gröten = går inte att sätta till honom för att han ska jobba utan då går det bara fortare.
Har fått tips om mer lydighets träning, Fatta galopp galoppera 5 steg sakta aav och om och om igen. Så han lyssnar på mig hela tiden.

Ska prova detta och tror det kan fungera i längden.

Om du vill göra det ännu svårare har jag en variant på samma övning som fungerade super på min såskopp.
Trava tio steg, galoppera tio. Trava nio, galoppera nio osv ner till ett. Kräver en hel del av både häst och ryttare. Men oj vad roligt min ponny tyckte det var!

Tack ska prova när han lyssnar bra på det andra.
Tror nog att han kan bli lite het på det i början innan han fattar vinken på det. Han blir lätt det när det är galopp inblandat.
Han är inte slö vill bara inte jobba :mad: och ber jag han går han gärna på tårna i början innan han slappnar av... :grin: Så allt tar väldigt lång tid innan han fattar vinken :angel:

Hej! Jag har en dressyrstammad yngre häst som inte är hoppad, och har haft liknande problem med honom, jobbar vi med detta bara rakt av hemma så blir han framtung och orkar inte bära sig väldigt snabbt.
Men jag plockade fram cavaletti som vi jobbar över en o en o det blev en helt annan häst, antagligen lite som din vid tornerspelen, helt plötsligt var det roligt att jobba i galopp och inte lika "jobbigt". Så jag jobbar så ett pass i veckan, har alternerat lite i upplägget, håller cavalettin låg men har ställt två stycken på en stor oval där jag jobba rmed att korta o länga emellan, han ska lyssna på mig o ta cavalettina i ett vanligt galoppsprång. Han är ju fortfarande svag så jag lägger ned honom i trav emellanåt.
Utöver det har jag jobbat honom mkt i galopp ute och i lina, för att han ska stärka sina magmuskler o vinkla in sina bakben bättre.

Tyvärr funkar det inte på Wille.
Ser han bommar sen stutsar han på alla fyra :crazy:

Tror nog mer att han kan men hemma försöker han komma undan genom att springa.
Då han gick jätte fint på uppvärmningen i lördags. Sen när vi kör själva tornespelet så är det full fart framåt som gäller :d

Liknande trådar

Träning Jag behöver lite tips och inspiration. Min häst är 8 år och går stadigt i förvänd, har en bra grund galopp men är inte så reaktiv. Han...
Svar
17
· Visningar
2 278
Senast: JohannaB
·
Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
1 401
Ridning Har en häst(ej islänning men gångartshäst) som faller in i fyrtaktig galopp ca två steg eller direkt efter fattningen, och när jag sen...
Svar
2
· Visningar
1 122
Senast: tuaphua
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 034
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix