Problem att äta Sertralin i flera år?

Daff

Trådstartare
Jag har tagit kontakt med sjukvården eftersom jag har upplevt att min ångest har ökat senaste åren. Men ångesten kommer även ökade tvångstankar bland annat.

Jag äter sertralin mot tvångstankar sedan 15 år tillbaka och har varit jättenöjd med det. Efter första besök hos en kurator har hon, efter att ha pratat med sina kollegor, återkommit till mig och föreslagit att jag ska träffa läkare för att sätta ut sertralinen och börja äta någon annan medicin istället. Tydligen ska Sertralin inte ha så god effekt mär man har ätit den så länge som jag har.

Jag har försökte googla just Sertralin och lång tid men hittar inte så mycket. Jag fick inte så mycket förtroende för kuratorn och känner spontant att jag absolut inte vill sluta med sertralinet, speciellt inte nu när jag är inne i en lite tyngre period iom hösten.

Är det någon här som har erfarenhet av att äta Sertralin i flera år och vad har era läkare sagt om det i så fall?

Jag skulle även få göra ett självhjälpsprogram och ha telefonkontakt med kuratorn en gång i veckan för att följa upp det. Självhjälpsprogramet kan nog vara bra men eftersom jag inte känner förtroende för kuratorn så kommer jag inte vilja ha avstämningsamtal med henne. Frågan är bara om jag vågar säga det till henne 🙄
 
Sambon äter Sertralin men har bara gjort det i knappt ett år.

Däremot ang kuratorn kan jag bara säga som så att säg till, för guds skull. Det är dig och ditt mående det handlar om, inte hur vida hon blir kränkt eller tar illa vid sig för att du inte känner förtroende för henne. Alla människor klickar inte, så är det och du ska inte behöva tulla på ditt mående för att inte riskera att såra en människa i dennes yrkesroll. Jobbar man med människor på det sättet får man ta att alla inte klickar med en.
 
Jag åt den i ett par tre år bara. Och min ångest blev bara värre. Jag mådde till slut sämre med medicin än utan. Vågade inte sluta först för jag var rädd att det skulle bli värre.
 
Jag åt den i ett par tre år bara. Och min ångest blev bara värre. Jag mådde till slut sämre med medicin än utan. Vågade inte sluta först för jag var rädd att det skulle bli värre.

Då åt du ju ganska länge ändå. Bytte du till något annat och blev det bättre?
 
Sambon äter Sertralin men har bara gjort det i knappt ett år.

Däremot ang kuratorn kan jag bara säga som så att säg till, för guds skull. Det är dig och ditt mående det handlar om, inte hur vida hon blir kränkt eller tar illa vid sig för att du inte känner förtroende för henne. Alla människor klickar inte, så är det och du ska inte behöva tulla på ditt mående för att inte riskera att såra en människa i dennes yrkesroll. Jobbar man med människor på det sättet får man ta att alla inte klickar med en.


Kuratorn ringde upp igen med en läkartid och sa att jag kunde meddela via läkaren om jag ville ha telefonavstämningar med henne. Det känns enklare att säga till läkaren att jag inte vill prata med kuratorn så nu känns den delen lättare iaf 😃
 
Då åt du ju ganska länge ändå. Bytte du till något annat och blev det bättre?
Jag bytte till en massa olika. Kommer inte ihåg namnen. Voxra är den enda jag kommer ihåg. Mådde ännu värre på dom andra som jag prova. Till slut gav jag upp och sket i allt vad medicin hette och mår idag mycket bättre. Jag verkar inte fungerar på såna mediciner
 
Jag har ätit sertralin i ungefär 5 år, dock inte helt kontinuerligt. Från början tog jag enbart sertralin och nu tar jag en låg dos sertralin som komplement till annan medicin. Mina läkare har mest sagt att de vill undvika att sätta in nya/tyngre mediciner i onödan och att medicinen ska ses om ett hjälpmedel, inte botemedel, för psykiska bekymmer. Jag har aldrig hört att man inte skulle kunna ta det under lång tid, låter konstigt tycker jag?
 
Jag har ätit Sertralin i tre år nu. Innan det åt jag citalopram i ca 10 år. Fick sen rejäl depression och citalopram hjälpte inte. Fick då byta till Sertralin (en period med venlafaxin däremellan en kort period dock). Var som du orolig att byta nåt som ändå kändes tryggt, men det gick bra. Fick trappa ut långsamt under några veckors tid och möta upp med nya medicinen. Gick bra.
 
Jag har ätit Sertralin i ca 8-9 år. Ingen läkare har sagt något om att trappa ner och sluta. Nu funkar den här medicinen jättebra för mig och har gjort det sen start. Däremot har jag tagit upp det med en läkare pga nyfikenhet. Den läkaren sa att det är vanligt att äta medicinen i många år och ibland livet ut. Och inget är bättre eller sämre eftersom allt är så individuellt. Det var vad den läkaren sa iallafall.
 
Jag har ätit Sertralin i ca 8-9 år. Ingen läkare har sagt något om att trappa ner och sluta. Nu funkar den här medicinen jättebra för mig och har gjort det sen start. Däremot har jag tagit upp det med en läkare pga nyfikenhet. Den läkaren sa att det är vanligt att äta medicinen i många år och ibland livet ut. Och inget är bättre eller sämre eftersom allt är så individuellt. Det var vad den läkaren sa iallafall.
Det är så jag hört med.
 
Jag åt Citalopram i fem år, bytte sedan till Sertralin då den tydligen var bättre under amning. Har nu ätit Sertralin i sex år och tycker att den fungerar bättre än Citalopram. Höjer dosen vissa perioder och kan sedan sänka igen. Jag har accepterat att jag nog inte klarar mig utan antidepressiv medicin.
 
Är det någon här som har erfarenhet av att äta Sertralin i flera år och vad har era läkare sagt om det i så fall?
Jag har ätit sertralin i typ 10 år, majoriteten av mina läkare under åren har tyckt att det är helt i sin ordning och försäkrat mig om att så länge jag tycker att det fungerar så är det bra liksom. :)

Dock har mina senaste två läkare velat ändra min medicinering men inte för att jag ätit sertralin för länge utan av andra anledningar.
 
Jag tog sertralin i över 10 år och den fick med tiden sämre effekt. En hel del hinner ändras i kroppen under tio år. Hade några riktigt jobbiga månader med utsättningen, men fungerar nu mycket bättre med andra mediciner. Tog dock några turer att hitta de rätta.
 
Har ångesten ökat trots medicinering skulle jag som "hobbypsykiatriker" tycka att det vore dags för ett byte.
Nu tror jag aldrig att jag ätit just sertralin, men knarkat mig igenom FASS andra mediciner. Jag har fått hjälp av några få av dom, men slutat hjälpa efter något år och har då bytt medicin. Hållit på så sedan tonåren.
Så på mig hjälper inte medicin i längre perioder, utan jag behöver byten.
 
Jag har tagit kontakt med sjukvården eftersom jag har upplevt att min ångest har ökat senaste åren. Men ångesten kommer även ökade tvångstankar bland annat.

Jag äter sertralin mot tvångstankar sedan 15 år tillbaka och har varit jättenöjd med det. Efter första besök hos en kurator har hon, efter att ha pratat med sina kollegor, återkommit till mig och föreslagit att jag ska träffa läkare för att sätta ut sertralinen och börja äta någon annan medicin istället. Tydligen ska Sertralin inte ha så god effekt mär man har ätit den så länge som jag har.

Jag har försökte googla just Sertralin och lång tid men hittar inte så mycket. Jag fick inte så mycket förtroende för kuratorn och känner spontant att jag absolut inte vill sluta med sertralinet, speciellt inte nu när jag är inne i en lite tyngre period iom hösten.

Är det någon här som har erfarenhet av att äta Sertralin i flera år och vad har era läkare sagt om det i så fall?

Jag skulle även få göra ett självhjälpsprogram och ha telefonkontakt med kuratorn en gång i veckan för att följa upp det. Självhjälpsprogramet kan nog vara bra men eftersom jag inte känner förtroende för kuratorn så kommer jag inte vilja ha avstämningsamtal med henne. Frågan är bara om jag vågar säga det till henne 🙄
Det är läkaren som avgör medicinen, ordinerar och utvärderar.
Din kurator har inte ett skit med det att göra. Dessutom är det inte hens sak alls att diskutera detta med dig eller om dig.
Gräslöst och oprofessionellt om du frågar mig.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp