Prisutdelning och hälsning??

M

MontéBruden

Hälsar ni på prisutdelning? Jag tycker det ser ut som att det försvinner mer och mer?
Säger ni (som vinner) hälsning och hälsar, eller hälsar ni bara, eller brukar ni stunta i det?

Jag tycker att vinnaren ska säga hälsning och alla hälsar och sen rider man ärevervet.

Och sen, hur ska placerade ställa upp? Vinnaren till vänster eller höger? Och vilket varv rids ärevarvet? (vi kan ta ur ryttarens synvinkel)
Ska segraren ha tvåan på sin vänstra eller högra sida?
Rosetten sätts väl på vänstra sidan. Så om ärevarvet sker till höger kommer ju rosetten på utsidan.

Tacksam för svar!

Sv: Prisutdelning och hälsning??

Vinnaren till höger och ärevarv till höger, (medurs). Man ska ge pris från sista placeringen så vinnaren får sist. (eftersom applåderna alltid minskar efterhand, så sista placerade nästan aldrig får en hygglig applåd..) rosett på vänstersidan, ev. plaketter och sånt får man hämta sen, eller ge till någon annan sålänge. Sedan säger vinnaren hälsning, alla hälsar, sedan ärevarv, två varv för vinnaren. (blir det halvvarv, så rider alla det halva varvet plus ett till. Det ser så dumt ut när alla försvinner efter bara ett par meter!). Så ser jag det = )

och så tycker jag inte att man tar av sig hjälmen! (även om detta är tradition bla bla men hästar brukar ju vara som stolligast på ärevarv)

Det beror på vilken ände ingången är, tycker jag. Placerade kommer in på led med vinnaren först. Vinnaren hamnar alltså i den ände som är längst från ingången, de lägst placerade som kommer in sist hamnar närmast ingången.
Hälsning innan ärevarvet hör till. Rosetten sitter väl oftast på vänster sida, och då MÅSTE ärevarvet vara i vänster varv. Det är grymt irriterande när man fotar tävlingar, om rosetterna inte syns under ärevarvet..:angel:

jag tycker det är en ganska töntig "ritual". En säger hälsning och alla på given signal hälsar... nej fy så larvigt! Varför ska dom hälsa för?? Det gör man ju ändå när man får sin rosett och tar i hand.

Det beror på vilken ände ingången är, tycker jag. Placerade kommer in på led med vinnaren först. Vinnaren hamnar alltså i den ände som är längst från ingången, de lägst placerade som kommer in sist hamnar närmast ingången.
Hälsning innan ärevarvet hör till. Rosetten sitter väl oftast på vänster sida, och då MÅSTE ärevarvet vara i vänster varv. Det är grymt irriterande när man fotar tävlingar, om rosetterna inte syns under ärevarvet..:angel:

Har aldrig sett någon rida ärevarv i vänstervarv, oavsett nivå. Är väl höger som gäller? :)

I mina trakter rider nästan alla ärevarvet i vänster varv. Det är bara enstaka gånger nån dressyrnisse tar fel håll och förstör för oss som ska fota. :D

Nu förstår jag inte. Fotografewrar ni inte från läktaren?
Om rosetterna sitter på vänster sida och du vill ha rosetterna på bild måste väl hästarna gå i höger varv, dvs medsols.
L

Om rosetterna sitter vända mot väggen syns de inte över huvud taget. Sitter de vända in mot ridbanan syns de hela tiden när hästen är inom lagom fotoavstånd:)

och så tycker jag inte att man tar av sig hjälmen! (även om detta är tradition bla bla men hästar brukar ju vara som stolligast på ärevarv)

Jag vill minnas att det inte ens är tillåtet att ta av hjälmen. ÖD kommenterade det förra året när vi var på lokal hopptävling där någon tog av sig hjälmen.

Det kanske det inte är.. det kanske är undantaget på internationell (och nationell?) tävling, för där ser man ju emellan åt att herrarna tar av sig hjälmen.

Liknande trådar

Hemmet Jag ska renovera mitt hus nästa år. Mycket är sånt som jag velat göra sen jag och exet flyttade in för en massa år sedan och har således...
2
Svar
20
· Visningar
786
Senast: MiaMia
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Det är nu 3½ år sedan jag fick besked om att jag är överkänslig mot komjölk, de 4 vanliga sädesslagen (vete, havre, korn, råg) samt...
Svar
0
· Visningar
256
Senast: cassiopeja
·
Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
27
· Visningar
3 200
Senast: Hazel
·
Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
10 154
Senast: Svartkatt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar