Prisskillnaden på lucern

tinafinis

Trådstartare
Fanns en tråd om det innan men kan inte hitta den.

Såg när ja var i butiken att kvarnbys pelletrerade kostade runt hundralappen medans lucren i stråformat kostade närmare 200 (greenpower).
Hur kommer detta sig?

Är inte pelletrerat dyrare att tillverka?

Stämmer de att 2 kg pelletrerat ungefär är att jämföras med två kg hack?
I så fall så tjänar man rätt bra på att köpa det pelletrerade.
Eller har jag fel?

Jag har börjat köpa det pelletrerade. Blöter det innan o de sväller på bara några få minuter o blir inte alls "rinnigt" utan smuligt.Min lilla häst är tyvärr lite glupsk i "kraftfoder" (vet att lucern är grov) så för den sakens skull så kanske hon skullat haft hack/strå att tugga längre på.

Sv: Prisskillnaden på lucern

Ja, hacket är dyrare. Säkert är det en dyrare hantering med hacket än att pelletera.
Ska man bara ge lucern som foder är det ju mer ekonomisk att ge pellets men många ger hack för att förlänga ättiden tillsammans med tex havre.
Det kan också löna sig att leta olika tillverkare. Vet att danska Dangrönt är billigare än exv Lantmännens Krafft.

Min häst har hö kvar under hela dagen så jag har det för att fylla ut kvoten därav pellets.
Dangrönt har jag aldrig sett eller hört talas om.
Tror inte någon av mina återfösäljare har det. Tack för tipset ändå.

Hur mycket det skiljer i proteinvärde mellan hack och pellets beror ju på tillverkaren. Kvarnby ligger högt i värde, 150 gr smrp/kg, Kraffts hack har bara 105 gr smrp/kg. Dangroent vet jag inte värdena på, men om hästen redan har fri tillgång på grovfoder hade jag defintivit valt det med ekonomiska alternativet, d v s Kvarnby (mest protein för pengarna)

Liknande trådar

T
Foder & Strö Hej hej! Köpte ett fullblodssto för ett par månader sedan och förra ägaren gav henne 3 kg Hippo Grow Alfa/dag + kalk och morötter. Ca...
2
Svar
23
· Visningar
2 869
Senast: Tunnelapa
·
Foder & Strö Jag betalar 99 kr för 30 kg lucernpellets. Där jag köper finns bara pellets, men jag skulle vilja ha hackat strå i stället eftersom det...
Svar
5
· Visningar
924
Senast: Kafferosta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Hjälp!
  • Valp 2025