Prissättning, passier optimum

HannaZ

Trådstartare
Funderar på atta sälja min Passier Optimum och köpa en bomlös istället.

Undrar dock hur mycket en sadel sjunker i värde.

Nypriset för en Optimum dressyr är 24 000 kr.

Jag har haft den i 1,5 år men använt den väldigt sparsamt pga skador. Den är nu helt nystoppad, all ull utbytt och inte ens sutten i sen dess.

Om det behövs kan köparen ändra bomvidd och stoppning utifrån hästens behov. Jag har precis gjort detta och det gick på 2500 kr inkl. helt ny stoppning.

Vilket pris är rimligt?
18 000? Mer, mindre?

Det är svårt att sälja sadel, man tapar MKT pengar... Jag sålde min Pessoa Legacy XL (nyaste och dyraste modellen) efter att ha använt den EN mnd för 10.000, alltså 6-7000 under listpris... :crazy: Var helt hopplöst att få den såld annars.

Och om man kollar på endel annonser här, så verkar vissa tro att dom kan sälja en två-tre år gammal sadel för 2000kr under nypris!? Sett jättemånga Prestige Golden Star till 8000,-

Så om du vill ha din sadel såld inom rimlig tid så lär du nog få gå ned rejält i pris, 15.000kr kanske du kan få ut. Om du har tur! Även om sadeln är VÄRD 20.000 fortfarande... :smirk: Min blev värderad av sadelmakare till 15'

Även om sadeln är VÄRD 20.000 fortfarande... :smirk:

Så kan man ju inte heller gärna säga. Sadeln/varan/whatever är ju bara värd så mycket som någon är villig att betala för den.

Men visst, det har jag också erfarenhet av, sadlar sjunker ENORMT mycket i pris så fort man köpt dem.... :smirk:

"Men visst, det har jag också erfarenhet av, sadlar sjunker ENORMT mycket i pris så fort man köpt dem...."

Sanning med modifikation.
Vissa märken har ett stadigare andrahandsvärde.

Säljer du en nyköpt sadel inom ett år blir det garanterat förlust.

Själv har jag sålt tre stycken sadlar, som jag köpte som nya, efter ca tre år.
Alla tre gångerna fick jag mer än jag betalade, pga höjda nypriser. Två Edingburgh en Kieffer.
Notera att mina sadlar var otroligt välskötta (inte repor/färgslitningar, smorda efter varje pass och alltid sadelöverdrag som andas).

Köper man rätt märke och sköter sin sadel så "kan" man se det som en investering.

Säljer du en nyköpt sadel inom ett år blir det garanterat förlust.
Det var detta fenomenet jag menade med "Men visst, det har jag också erfarenhet av, sadlar sjunker ENORMT mycket i pris så fort man köpt dem...."

D v s att första tiden så sjunker dom ordentligt för att
sedan lägga sig på en mer stabil nivå, beroende på de faktorer du räknade upp, märke, skötsel, osv osv.

Min sadel som jag sålde precis innan jag köpte min bomlösa, fick jag ut ungefär 70 % av nypriset. Och då var den använd i drygt ett år (sadeln var två år gammal), men extremt pedantskött (i princip nyskick).

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Utbilda själv
  • Skadade hästar och konvalescenter
  • Dressyrsnack nummer 18
Tillbaka