Kollade lite snabbt, och det finns ett (seriöst) ställe här i närheten av mig som gör jobbet vitt, som tar 4000 kronor, och det antar jag då är för en månad. Jag bor i ett område där det trots allt ändå är relativt billigt att hålla häst. När min häst skulle ridas in (2013, så det är nästan tio år sen) var det meningen att hon skulle varit hos en tjej här i närområdet som också gör det som yrkesutövning och vitt, då skulle det kostat 3000 kronor för en månad. Nu skadade hon sig precis innan, så det skulle ta flera månader innan hon kunde göra det, och då var det en tjej i stallet som erbjöd sig att hjälpa till istället. Jag betalade 2000 eller 2500 i månaden för det, minns inte exakt eftersom det trots allt är nio år sen, men det var inte en professionell person utan en glad amatör.
Jag är inte supernöjd så här i efterhand. Visst, hästen blev inriden, men kanske inte tränad på just det jag ville att hon skulle tränas på. Tjejen la mer fokus på att longera och löshoppa än att rida på hästen, och det kände jag väl lite att det kunde jag gjort själv, jag ville ha hjälp med inridningen. Hade jag kunnat spola tillbaka tiden hade jag definitivt lagt de extra pengarna på att få en yrkesutövare att göra det, som ett exempel lärde hon inte min häst galoppfattningar, utan jagade ryttaren (ryttaren var alltså en annan person än den som tog betalt) med långpisken tills hästen fattade galopp av sig självt.
I ditt fall handlar det ju också om hur mycket ponnyn kan sen innan. Min häst kunde longering, tömkörning, bettets inverkan, hade haft sadel och träns, löshoppats och allt det där redan innan. Jag ville rent krasst ha någon som satt in hästen, lärde den de absolut allra mest basic grejerna från ryggen och gärna red ut på hästen så mycket som möjligt för att skapa en trygghet i det. Jag var tydlig med det och därför valde vi två månader istället för en, men det hände ju inte så himla mycket som jag hade önskat på de månaderna. Jag hade lätt betalat det tredubbla mot att faktiskt få ut det jag ville ha av inridningen.