PPM-förvaltning?

Kratus

Trådstartare
Är det värt det?

Ringde en snubbe från ett företag idag och påstod att jag skulle kunna få mellan 5 och 10 tusen mer med deras hjälp. Låter lite väl otroligt? :confused: Sen kändes han faktiskt inte så seriös heller, han påstod att han satt i Skövde, men enligt numret så satt han i Ängelholm. Det skyllde han på callcentret eller vad han nu sa. Sen så tror jag att han typ flörtade med mig...O_o:meh:

Företaget som han ringde från verkar iaf finnas på riktigt och har en hemsida osv, huvudkontoret ska visst finnas i Stockholm.

Men iaf om vi bortser från honom, är det värt att ha en förvaltare till sina PPM-fonder eller ska man bara låta de ligga som de ligger när en inte orkar pilla med det själv? Pensionen känns ju liiite långt bort när det är mer än 30 år kvar liksom... :angel:

Om man borde ha förvaltare, hur vet man vilken man ska välja?

Har inte hört om någon som blivit rik på att ha en PPM förvaltare.... Och deras ersättning skall ju tas någonstans ifrån.... Bättre att man sköter det själv med hjälp av informationen från t.ex morningstar.se.
Jag kollar min PPM ca var 3-4 vecka. Byter 3-4 ggr per år och ligger hittills i år +32%

Är det värt det?

Ringde en snubbe från ett företag idag och påstod att jag skulle kunna få mellan 5 och 10 tusen mer med deras hjälp. Låter lite väl otroligt? :confused: Sen kändes han faktiskt inte så seriös heller, han påstod att han satt i Skövde, men enligt numret så satt han i Ängelholm. Det skyllde han på callcentret eller vad han nu sa. Sen så tror jag att han typ flörtade med mig...O_o:meh:

Företaget som han ringde från verkar iaf finnas på riktigt och har en hemsida osv, huvudkontoret ska visst finnas i Stockholm.

Men iaf om vi bortser från honom, är det värt att ha en förvaltare till sina PPM-fonder eller ska man bara låta de ligga som de ligger när en inte orkar pilla med det själv? Pensionen känns ju liiite långt bort när det är mer än 30 år kvar liksom... :angel:

De har ju väldigt höga avgifter i jämförelse med den eventuella vinst de kan skapa, jag tackar nej när de ringer.

Jo, det var det jag tänkte. Men samtidigt så har jag inte varken ork, lust eller intresse för att kolla själv.
Denna snubbe påstod att man ju fick kolla så att inte vinsten "åts" upp av deras avgifter och att man skulle kolla så att det var x kr mer efter bla bla bla för att det skulle vara värt det osv.

Jag träffar aldrig avtal via telefonen, men han fick skicka mer information till min e-post.

Nej!! Det är inte värt det.

Om man inte gör något aktivt val hamnar ens PPM-pengar i AP7 Såfa och den har gått bra ända från start.

Trots att jag är hyfsat insatt så har jag gjort det medvetna valet att ha kvar pengarna där just eftersom den har haft så bra avkastning.

Jo, det var det jag tänkte. Men samtidigt så har jag inte varken ork, lust eller intresse för att kolla själv.
Denna snubbe påstod att man ju fick kolla så att inte vinsten "åts" upp av deras avgifter och att man skulle kolla så att det var x kr mer efter bla bla bla för att det skulle vara värt det osv.

Jag träffar aldrig avtal via telefonen, men han fick skicka mer information till min e-post.
Förvaltaren kollar fondförvaltaren som kollar aktierna i fonden. Men vem kollar förvaltaren? Det blir ju ännu mer jobb för dig att behöva kolla två förvaltare istället för en.

Kan garantera dig att "snubben" sitter i Skövde :) Vi har kontoret här men är ett utomstående företag som samarbetar med Advisor (förmodar att de är dessa du tänker på)..
Kolla vad som betalas procentuellt för "soff-fonden" ex. i jämförelse med de flesta förvaltare som inte tar en fondavgift på sina fonder utan bara en årsavgift ;)
Dessutom, sprid era risker i fem fonder, kraschar en så försvinner ju allt. Har man då flera andra så safear man ju... Bara en tanke ;)

Kan garantera dig att "snubben" sitter i Skövde :) Vi har kontoret här men är ett utomstående företag som samarbetar med Advisor (förmodar att de är dessa du tänker på)..
Kolla vad som betalas procentuellt för "soff-fonden" ex. i jämförelse med de flesta förvaltare som inte tar en fondavgift på sina fonder utan bara en årsavgift ;)
Dessutom, sprid era risker i fem fonder, kraschar en så försvinner ju allt. Har man då flera andra så safear man ju... Bara en tanke ;)

Hej blowfishy och välkommen, ännu en Skövdebo som är hästintresserad, va roligt. Eller gäller ditt intresse här bara fonder?

Är det värt det?

Nej.
De tar allt som oftast betalt för att sätta dina pengar i deras egna fonder - något du enkelt kan göra själv gratis på pensionsmyndigheten.se om du vill ha deras fondalternativ.
Jag har fått ta hand om många som blivit lurade av fondförvaltare och skulle inte rekommendera det åt någon. De måste garantera att deras fonder inte bara ökar genomsnittligt utan att fonderna ökar minst den summa du betalas extra varje år för att du ska tjäna på det. För att inte tala om fondavgifterna.

Jag anser mig ha rätt bra koll på pensionssystemet, liksom Diskurs, och har mina fonder kvar i AP7Såfa med anledning av låga fondavgifter och bra avkastning.

Är det värt det?

Typiskt är svaret nej. Att ha ytterligare en instans som ska leva på din framtida pension hjälper inte. Men ta tillfället i akt och kolla att du inte har en massa höga avgifter.

Liknande trådar

R
Övr. Hund Ni vet ju att jag tog över en hund,en svart labradortik för fyra månader sedan.Hon är ett och ett halvt år och vi passade ihop från...
4 5 6
Svar
117
· Visningar
9 439
Senast: Rallebralle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar