PPID, hur gör jag med fodret?

Kirie

Trådstartare
Min häst har nyss diagnostiserats med PPID och äter 1 tablett Prascend om dagen. Vet ska komma tillbaka och provta igen efter 2 mån för att se hur hon svarar på dosen. Nu har jag läst lite och jag känner mig osäker kring allt det här med socker och stärkelse.

Hästen (halvblod) är inte tjock och har aldrig haft fångkänning. Hon äter hösilage och får ett halvt kg musli (stärkelsehalt 23%) för att mineralerna ska gå ner. Det står inget om stärkelse på höanalysen, däremot socker, 57% ts (Eurofins).

Borde vi provta för IR också? Hur ska jag tänka angående foder?
 
Min häst har nyss diagnostiserats med PPID och äter 1 tablett Prascend om dagen. Vet ska komma tillbaka och provta igen efter 2 mån för att se hur hon svarar på dosen. Nu har jag läst lite och jag känner mig osäker kring allt det här med socker och stärkelse.

Oavsett om din häst även är insulinresistent (IR) eller inte så bör den sättas på samma foderstat som en IR-häst, dvs. ta bort den stärkelserika muslin. Du kan använda betfiber och/eller lusernpellets som bärare till mineralerna.

En häst med PPID har inte en normal hormonproduktion vilket gör att en rad hormoner produceras i överflöd, t.ex. ACTH, kortisol och insulin. En hög insulinhalt i blodet (hyperinsulinemi) kan utlösa laminitis/fång. Även om hästen medicineras och du får ner hormonproduktionen är det klokt att hålla socker- och stärkelsehalten i foderstaten låg.

57% socker i höet är en omöjlighet. Förmodligen står det 5,7% vilket är lågt och helt OK även för en IR-häst. Det finns väldigt lite stärkelse i gräshö om det inte innehåller höga halter baljväxter t.ex. vitklöver.

Sen tycker jag att du även ska kolla glukos och insulinhalten i blodet nästa gång du ska ta blodprov för ACTH. En häst kan vara IR även om den inte är överviktig och har fettdepåer.
 
Tack så jättemycket för svar! Jag ska be att de provtar glukos och insulin nästa gång då.

Angående sockerhalten så står det faktiskt 57% men de hade skrivit fel på hela analysen så där det stod mg skulle det vara g. Antar att det betyder att de även missat en punkt? Det är ingen där jag står som intresserat sig för sockerhalten så det är nog ingen som har tänkt på det.

Jag har alltid räknat foderstat själv och tyckt att jag gjort det med den äran men nu känner jag att jag inte har någon koll alls.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 452
Senast: Irival
·
Foder & Strö Min unghäst äter Krafft havrefri müsli, men ska gå över till Mustang då det är billigare och havrefritt - havren går direkt upp i...
Svar
9
· Visningar
3 063
Senast: Tinda
·
S
Foder & Strö Nu vänder jag mig till buke igen. Jag känner att det är ngt som inte står rätt till. Han gick på fri tillgång för i november/december...
Svar
7
· Visningar
1 670
Senast: smultronfot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Köp av häst
  • Stora shoppingtråden II
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp