Liten

Trådstartare
Spin-off på tråden Espaniola / Espaniola De Lux, nu om Portugesan.
Jag vill veta allt som finns att veta!

Bilder är kul...

• Sits - hur sitter man i sadeln? Bred? Mjuk/hård?
  • Fördelar?
  • Nackdelar?
  • Rida ut?
  • Klättra?
  • Hyfsat bred, rak och kanske lite "takformad" rygg?

Bakgrund till mitt plötsliga "engemang" i denna typ av sadel :D
Hectorn funkar inte när hästen börjar arbeta med ryggen, när hon "höjer sig" trycker den framtill och hon protesterar genom att sänka sig lite och kicka till. Inga tendenser till detta en liten stund senare i "barbackasadeln", samma förmiddag på samma underlag. Så nu är jag inne på att köpa en begagnad skolsadel till damen (hittar ingen passande bladsadel, hittar ingen engelsk sadel jag har råd med och som både jag och hästen gillar).

Jag rider inte A.R., men visst funkar dessa sadlar ändå?
Kan inte sortera in mig i ett fack när det kommer till dressyr och liknande - jag plockar chokladbitar ur alla kakorna, använder sas det som funkar för mig och hästen. Det enda jag tävlar i är distansritt (dock ej tävlingsklasser ännu, så kanske fel att säga tävla).

Aj f*sen, tråden skulle ligga under Utrustning. Snäll moderator kanske vill flytta den?

Sv: Portugesa

*puttar upp* Ingen som har en sådan sadel? Jag ska titta på en i helgen - behöver er insider-information :D

Hej
Jag har en sådan till min häst. En svart med silver dekor. Jag älskar den sadeln.

Jag tycker sadeln är helt underbar, man sitter bra i den. Jag får bättre sits i den än i en vanlig.

För mig så blir hästen känsligare i den så jag arbeta mer med sitsen.

Jag har den när jag tränar dressyr, tornerspelsträning, vid uteritter, långritter mm. Har även hoppat med den , men inget jag rekomenderar då framvalvet tar emot. Jag har den när vi klättrar mm.

Den följer min hästs rygg väldigt bra, han jobbar bra i den, trycker ingenstans.

Har ingen bra bild, men hittar jag så lägger jag in den .

Varierar med att rida i en dressyr eller allround sadel.

jag har ägt min portugesa sen juli förra året och är relativt nöjd med den. Jag tränar ar och hamnar automatiskt i en bra sits och den hindrar inte hästens ryggaktivitet. den enda nackdelen jag ser med den är att man hamnar ganska högt över hästen. sen är min sadel specialanpassad för korta ryggar på bekostnad av sitsen så det tog ett tag att lära sig hur man skulle hoppa av snyggt ;)

[*]Sits - hur sitter man i sadeln? Bred? Mjuk/hård? - du hamnar i en korrekt sits och min är absolut inte bred. den är inte så mjuk men inte stenhård heller, men mer det hårda hållet.

[*]Fördelar? - du hamnar i en korrekt sits, den ligger bra på de flesta hästar (iaf den jag har) min har passat på 170+ hästar till d-ponnier, kallblod, halvblod och araber.

[*]Nackdelar? - du hamnar högt över hästen, hoppning rekomenderas inte, det kan göra ont om du är oförberedd :cry:

[*]Rida ut? - inga problem, men fick lite ont i början pga ovan att sitta rätt :angel:

[*]Klättra? - har för mig funkat bra men har tyvärr inga riktiga klätterbackar utan bara småbackar så vet inte hur det känns efter en lite längre stund i sadeln.

sen är det juh säkert skillnad på kvalitet och kvalitet, min kommer från portugal och är av ganska bra kvalitet, så jag vet inte vilka kvaliteter billigare portugesor har.

Jag hade en hemma på prov idag och igår (begagnad). Jag älskade den, men den var för smal för hästen (som protesterade som bara den).
Ändå ska sadeln ha legat på frieser, tinker, vbl.travare.. Jag blir tokig!

Kan man måttbeställa, måntro? Skicka gärna ett PM om du vet något om detta, hur man gör - vad det kostar - o.s.v. o.s.v.

Min köptes in genom en tränare som nu gått över till att förmedla amazonas sadlar. Men han som inporterar portugal till sverige har en hemsida du kan kolla på, där kan du även kontakta honom. Dom sadlarna är handgjorda och mycket kan nog specialbeställas. En ny sadel med sadelgjord kostar 7 800 vet ej om det är inklusive frakt? jag köpte min begagnad så har inte alla detaljer. Jag kan PMa adressen så kan du kolla runt lite. Men ska du beställa en därifrån så rekomenderar jag verkligen att du köper tillhörande sadelgjord då vanliga sadelgjordar inte sitter riktigt bra. Sen så har de sadlarna långa gallgerier som standard men det går att beställa kortare.

Dom där sadlarna är också lite one size fits all men dom verkar verkligen passa alla. Jag var lite skeptisk till att min nya häst skulle kunna ha sadeln då hon är ganska bred och väldigt rund över ryggen, men när hon väl krymt in i sadelgjorden så var det inga problem ;)

Hm okays... När jag får råd och ska beställa (troligen i sommar/höst) ska jag maila och kolla om de kan göra liite vidare (det behövdes kanske 1-2cm vidare totalt på den jag provade). Honey är inte så rund över ryggen (vbl.travare), men bred. Annars kanske jag chansar ändå, de på sidan var ju :love:

Liknande trådar

Utrustning Jag har haft ute många olika utprovare och provat väldigt mycket olika sadlar men ändå har det inte löst sig för mig och min häst. Hon...
Svar
8
· Visningar
2 366
Utrustning Nu när jag här igen. Hästen börjar bredda sig ur sin Hector, vilket innebär att det börjar dra ihop sig för en ny sadel igen - denna...
Svar
3
· Visningar
1 166
Senast: pulkaskurk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Halt efter vila
  • Senast tagna bilden XV