Ponnymorsa med nollkoll

• Hoppning
  • Trådstartare Trådstartare allavihastarnaistallet
  • Startdatum Startdatum
A

allavihastarnaistallet

Det är så att jag har en dotter som är åtta år och hon har två ponnyer som hon rider på. Och vill börja tävlahoppning. Problemet är att jag har verkligen nollkoll vad som krävs om man tex ska ställa upp i en Pay and Jump. Krävs det mätintyg, vaccinationsintyg, licens?
Hon ska nu börja träna för tränare. och öva in tekniken lite bättre.
Jag själv har gått på naturbruksgymnasium och bara tävlat där på skoltävlingar, hoppade då 1,20 och red LA i dressyr, samt att jag är amatörtränare inom travsporten och jobbat som hästskötare i 12år. Så jag är ingen nybörjare med hästar utan det är just ridtävlings-biten så jag har nollkoll på.

Tacksam för tips och råd!

Sv: Ponnymorsa med nollkoll

För pay n jump krävs bara vaccinationsintyg men det är upp till varje klubb att bestämma. Att tänka på är att ha en egen olycksfallsförsäkring.
För riktig tävling krävs: Vaccinationsintyg, mätintyg och licens för ponnyn. Grönt kort och licens för ryttaren. (Försäkring som gäller under tävling ingår i ryttarlicensen.)

Ponnyerna har en försäkring där även ryttarförsäkring ingår.

Känner att vi ska nog åka på några hopptävlingarna och bara kolla hur allt fungera där. ¨
Det skiljer sig nog lite om man jämför med travtävlingar.

Ponnyerna har en försäkring där även ryttarförsäkring ingår.

Känner att vi ska nog åka på några hopptävlingarna och bara kolla hur allt fungera där. ¨
Det skiljer sig nog lite om man jämför med travtävlingar.

Gissar att ponnyerna är försäkrade i Agria.

Om sådant är fallet skulle jag skaffa en olyckfallsförsäkring åt din dotter, för den som ingår i agrias försäkring är inte mkt att hänga i julgran om det verkligen händer ngt på riktigt som ger men för livet.

Jag har en vanlig barnolycksförsäkring till dottern räcker det? Får prata med försäkringsbolaget om det.

Är ni medlemmar i någon klubb? Kolla om det är någon Grönt kort-kurs på gång. Det är något som behövs för att få tävla lokalt, vilket är den lägsta nivån, och iom att din dotter är så ung är det du som kommer få ta kortet och ha ansvar för kunskapen.
På Grönt kort-kurs får man lära sig allt som rör tävlingar, och du kommer nog också få kontakter, tex. kursledaren, som du då kanske kan höra av dig om det uppstår några frågetecken kring din dotters tävlande.

Men hur som, det är nog bäst att börja med några Pay and Jump, eller vanliga CM-hoppningar som klubbarna kan ordna ibland. Lycka till :D

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka