Ponnymätning, hur betalar man eg?

Alexandra_W

Trådstartare
Jag avskyr de nya reglerna, dyrt blir det också *morr*

Men jag fattar inte hur man betalar. Man anmäler via TDB, så långt är jag med. På den mätning jag är intresserad av står dock inget i själva informationen om hur man betalar, bara att det kostar 450 kr till mätman, 450 kr i klinikavgift samt att resekostnad på XXX kr delas mellan anmälda ponnyer.

Kollar jag på lite andra mätplatser står det t ex 'kontant betalning på plats', 'ta med jämna pengar' eller liknande. Eller att mätman betalas på plats, klinikavgift faktureras.

Nu har jag inte provat bocka i aktuell mätning och verkligen anmäla mig (ponnyn). Jag vill veta om det betalas via TDB eller inte innan, och hur mkt som isf betalas via TDB? Det är ju omöjligt veta exakt kostad, det blir 900 kr + okänd avgift i reseersättning ju (och den beror på hur många som mäter den dagen).

Sv: Ponnymätning, hur betalar man eg?

Jag mätte en ponny i förra veckan och betalade klinikavgiften med kort och kontant till mätmännen. Vi var ganska många som mätte så reseersättningen blev inte så stor. Totalt slutade allt några kronor under tusenlappen.

Ja, det är dyrt! Som jag har fattat det så har man valt att lägga mätningen på klinik för att komma undan mutor till mätmännen och annat fusk. Man har även valt klinikerna för att garantera ett slätt och helt plant golv.

När jag mätte i förra veckan så var det två mätmän. Den ena fyllde i pappren medans den andra mätte. När denne var nöjd höll den kvar mätstickan på den höjd den kommit fram till, ropade till sig den som stod och skrev som slängde ett öga på mätstickan och så var det över. Ingen veterinär var närvarande under mätningarna, utan kallades in för att signera passen när man hade ett gäng hästar klara.

Golvet var INTE slätt. En häst mättes dessutom ute i löpargången där golvet såg ut som ett tak.

Nä, detta känndes inte som någon förbättring alls. Enda skillnaden är att det var billigare förr.:devil:

*kl*

Jo visst skulle det nya bli så mycket bättre och "ingen skillnad i kostnad för de som mätte", jo men säkert. I januari i år betalade jag 350 kr och körde tre mil, nu skule jag fått betala tusen spänn o köra tolv mil - ingen skillnad alls. Dessutom hade aktuell mätman en mil dit vi mätte förr, och typ sex eller mer till ATG, logiskt..
Tur att mina ponnyer hör till undantagen..

TS: Enklast är nog att räkna med kontant betalning. (Så blir de inte av med mutorna ändå :devil: )

INgen vits muta här, han är en 'precis i mitten' D-ponny om min hemmamätning är rätt. Blir dock ingen mätning aktuella tidpunkten, men supertack för svaret.

Och ang priset - billigare, jo tjena.. =/

Liknande trådar

Tävling Hur vet man om man ska betala anmälan till tävling via TDB eller på plats på tävlingsdagen?? Jag hittar ingen info om det i proppen...
Svar
10
· Visningar
1 667
Senast: Rumpnissen
·
Tävling De gör ju om mötreglementet från 2010, och första kvartalet är övergångsperiod. "Enligt de nya reglerna ska ponny mätas på klinik av...
Svar
10
· Visningar
2 576

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Vilken försäkring?
  • Valp 2025
  • Inkorsningsmetod

Hästrelaterat

Omröstningar