Ponny som kickar mot barn

T

trojalotta

Hej,Vi har en liten b-ponny welsh. Vi har haft honnom i 1,5 år och han har varit en klippa mot min 8 åriga dotter. Både i ridning och hantering. Han har hela tiden varit paniskt rädd för linor, spön och nya saker man har hållit i änderna och gått imot honnom med. För att inte tala om vetrinären och den årliga sprutan... Nåväl min dotter är den ända som kan hämta honom i hagen jag och medryttarinnan 10 år kan jaga oss svettiga när han är på det humöret men då går dottern in och bara sätter på grimman:devil: . Nåväl, igen, i kväll skulle vi spruta flugmedel med duschflaska (innan har vi baddat med svamp) Det gick inte! Han sprang undan även att han stod och åt sin kvällshavre från en hink. Dottern gjorde ett försök men det gick inte det heller...Då ställde hon ifrån sig flaskan och gick fram mot honnom och han gick undan igen. Efter ca en minut ville hon försöka igen och då vände han upp rumpan och kickade upp mot henne!!! Han fick inte in en helträff utan det blev en puff men hade hon stått närmare så......Hon blev jätteledsen och gick ut från hagen. Efter ca 5 min ställde hon sig i hagen och kallade på honom och han kom fram lite nervöst men hon fick klappa honom och ge sin kvällspuss...Nu till min fråga; HUr alvarligt bedömmer ni situationen? Vad kan man göra om det skulle hända igen (hon får aldrig mer vara med när något"obehagligt" ska göras!) Tacksam för synpunkter:confused:

Sv: Ponny som kickar mot barn

Om ponnyn aldrig har haft tankarna åt detta hållet tidigare, så måste du ställa dig frågan. Hur hårt pressades ponnyn?
Hade den ingen annan stans att ta vägen?

Sen kan jag ställa mig undrande till varför man ger sig på en krånglig uppgift när hästen är i hagen, om jag förstod din text rätt.

De hästar som jag sett slå, har ofta handlat om att de verkligen vill göra sig fria från den/det obehagliga. Det är inget de gör lite nu och då.
Sen verkar det ju vara en ponny som är van att få som den vill, det här med att den är svår för andra att hämta i hagen.

Mao, utsätts ponnyn för press, eller det den anser är press, tror jag att den skulle kunna slå igen. Annars inte.

Hej,Vi har en liten b-ponny welsh. Vi har haft honnom i 1,5 år och han har varit en klippa mot min 8 åriga dotter. Både i ridning och hantering. Han har hela tiden varit paniskt rädd för linor, spön och nya saker man har hållit i änderna och gått imot honnom med. För att inte tala om vetrinären och den årliga sprutan... Nåväl min dotter är den ända som kan hämta honom i hagen jag och medryttarinnan 10 år kan jaga oss svettiga när han är på det humöret men då går dottern in och bara sätter på grimman:devil: . Nåväl, igen, i kväll skulle vi spruta flugmedel med duschflaska (innan har vi baddat med svamp) Det gick inte! Han sprang undan även att han stod och åt sin kvällshavre från en hink. Dottern gjorde ett försök men det gick inte det heller...Då ställde hon ifrån sig flaskan och gick fram mot honnom och han gick undan igen. Efter ca en minut ville hon försöka igen och då vände han upp rumpan och kickade upp mot henne!!! Han fick inte in en helträff utan det blev en puff men hade hon stått närmare så......Hon blev jätteledsen och gick ut från hagen. Efter ca 5 min ställde hon sig i hagen och kallade på honom och han kom fram lite nervöst men hon fick klappa honom och ge sin kvällspuss...Nu till min fråga; HUr alvarligt bedömmer ni situationen? Vad kan man göra om det skulle hända igen (hon får aldrig mer vara med när något"obehagligt" ska göras!) Tacksam för synpunkter:confused:
Till att börja med tycker jag inte att du ska göra insektssprayen i hagen eftersom det är mycket vanligt att hästar inte alls uppskattar det och för det andra så måste ponnyn få klart för sig att det inte är ok att sparka för att han inte uppskattar det ni gör. Som någon annan sade, han ska inte bestämma vem som ska hämta honom i hagen, får han det så tycker han nog att han kan bestämma annat också när det passar honom.

Hur ska jag visa att det inte är ok? Vi var i en hage och han sprang iväg efter kicken. Vad jag har lärt mig så måste straffet komma direkt och det är ju inte så lätt.

Undvik att sköta/spraya på hästen i hagen, ta hellre in den i stallet. Hagen är hästens fristad, där den är ledig, hitta en bättre plats till skötsel/omvårdnad, gärna där det går o binda upp den. Ponnyn har övertaget o har fått bestämma nog så läge nu, så lite uppfostran vore nog på sin plats

Om jag förstår det rätt var ponnyn van vid att bli svampad med insektsmedel och var lös i hagen och skulle sprayas som han inte gillade...

Glöm denna gång! Nästa gång ta det inomhus för att undvika risk att det kan blåsa upp insektsmedel i ansiktet på hästen. och det är ingen ide att bestraffa en häst som är nervös...

jag tycker att det låter som att han blev superrädd för sprayen.
det verkar ju som att han har hittat en trygg ledare som han litar på i din dotter, men här kände han sig verkligen hotad.

jag vet inte om straff är det bästa i den här situationen. hästar som försöker slå sig ur en situation av rädsla får det snarare bekräftat att de var hotade om man straffar dem. "ok, det var farligt, bäst att sikta lite bättre nästa gång då", ungefär.
man kan heller inte räkna med att hästar ska ta extra hänsyn till barn (även om många verkar göra det).

Hur ska jag visa att det inte är ok? Vi var i en hage och han sprang iväg efter kicken. Vad jag har lärt mig så måste straffet komma direkt och det är ju inte så lätt.

Straffet ska komma direkt som du säger, men i detta läge kunde du inte gjort något alls efteråt. Det du kunde gjort är att som i alla sammanhang när man håller på med hästar förutsett och varit steget före. Hästen blev rädd och reagerade som alla flyktdjur gör och säker hästhantering handlar mycket om att vara steget före hela tiden samt att ha ett ledarskap som ska gälla i alla situationer.

jag tycker att det låter som att han blev superrädd för sprayen.
det verkar ju som att han har hittat en trygg ledare som han litar på i din dotter, men här kände han sig verkligen hotad.

jag vet inte om straff är det bästa i den här situationen. hästar som försöker slå sig ur en situation av rädsla får det snarare bekräftat att de var hotade om man straffar dem. "ok, det var farligt, bäst att sikta lite bättre nästa gång då", ungefär.
man kan heller inte räkna med att hästar ska ta extra hänsyn till barn (även om många verkar göra det).

En häst slår inte mot en trygg ledare och kombinationen bristande ledarskap och rädd är direkt farlig oavsett hur liten hästen är. All hantering blir då på hästens villkor och bara så länge den vill, sedan kör det ihop sig.

*KL*
Uppenbarligen så har hästen extremt dålig erfarenhet av saker som finns i människans händer. Sådant ska man inte förstärka genom att bestraffa hästen när han försöker fly från det obehag som enligt hästen förknippas med slag/fara. Men som de andra redan skrivit.Alla saker som ska göras med hästen iform av olika behandlingar ska göras i stallet. Går detta inte att göra ex vid betes gång osv(då stall ofta ligger en bit därifrån) så får man helt enkelt göra det bästa av situationen och svampa på sprayen.Man ska träna ledarskap med hästen när den inte är uppskärrad ... Ett bestämt nej när han gör fel men aldrig slå!
Det kan bara bli värre annars.

Även fast ponnyn normalt sett funkar bra med dotter så får du inte ha henne som försökskanin när det gäller nya /läskiga saker. Jag bedömer situatuinen som att ponnyn är rädd för duschflaskor. Om det inte tillhör vardagen átt ponnyn är aggressiv mot barnet skulle jag helt enkelt inte låta henne hamna i såna situationer när något kan hända. Vuxna får ordna sånt.

Svampa på flugmedlet istället.

*KL*
Uppenbarligen så har hästen extremt dålig erfarenhet av saker som finns i människans händer. Sådant ska man inte förstärka genom att bestraffa hästen när han försöker fly från det obehag som enligt hästen förknippas med slag/fara. Men som de andra redan skrivit.Alla saker som ska göras med hästen iform av olika behandlingar ska göras i stallet. Går detta inte att göra ex vid betes gång osv(då stall ofta ligger en bit därifrån) så får man helt enkelt göra det bästa av situationen och svampa på sprayen.Man ska träna ledarskap med hästen när den inte är uppskärrad ... Ett bestämt nej när han gör fel men aldrig slå!
Det kan bara bli värre annars.

Slå har inte tagits upp som ett alternativ. Självklart var denna situation fel tillfälle att TRÄNA ledarskap men hade det funnits sådant och situationen hanterats annorlunda hade hästen inte slagit på det viset. Det var den mänskliga faktorn inte den "hästliga" som orsakade problemet.

Ni hade den väl inte LÖS i hagen när ni gjorde detta? :crazy:
OM det var så, så tycker jag det är fruktansvärt oansvarigt av dig!
En unge ska inte hantera en lös häst i hage.

Så nr 1 (som många redan skrivit): Ha den inne i stall när ni sköter.

Om ni vill vänja den vid sprutgrejjer, ta det lugnt och använd en flaska som inte låter, alt låter litegrann.
Spruta försiktigt på halsen så den vänjer sig vid känslan av att få det på sig.
Upprepa varje dag.
Ni kan använda vatten så blir det inte så dyrt.
Och ALLTID uppbuntet eller av en(två) personer som är väldigt hästvana. Den som sprutar måste kunna hålla koll på så hästen inte "attackerar", och den som håller måste kunna hålla kvar hästen så den inte flyr.
Prata med lugn röst hela tiden och berömm varje gång ordentligt. Ge lite godis efteråt så känner den sig säkert duktig.

Tänk även på att hagen är hästens "fristad". Den får självklart aldrig attackera (men nu gjorde den ju det i rädsla), men det är där den ska känna sig trygg och får INTE utsättas för läskiga saker där. Då kan ni förstöra den tryggheten i hagen och få en ständigt nervös häst.

Jag har läst hela tråden nu och kan delvis hålla med de andra. Det var dumt att spraya i hagen. Den stod dessutom och åt sin kvällsmat.
Var det nödvändigt att spraya? Om nu hästen är rädd för flaskan, varför inte fortsätta med svamp som är OK.
Jag har själv haft en häst som var fruktansvärt rädd för nya saker som man kom med. Bara att svampa var en bedrift i början, spraya var aldrig att tänka på.
I fortsättningen så tycker jag du ska vara med när ponnyn sköts. Bind upp den eller att du håller den i grimskaftet medan din dotter sköter om den. Var inte i hagen. Om det är långt till stallet så gör en uppbindningsplats utanför hagen. Och framför allt låt den äta ifred. Om den blir överrumplad när den äter så minskar ju förtroendet ännu mer. Det krävs ett mycket gott förtroende mellan häst och människa om man ska kunna sköte den lös i hagen. Om man går över gränsen så säger hästen till. Nu menar jag inte att hästen får göra vad den vill. Absolut inte. Men jag tycker ändå man ska respektera hästen i hagen. Där ska den kunna få vara ifred. Likadant i boxen. Ska man sköta om den så ställ upp den utanför.

En häst slår inte mot en trygg ledare och kombinationen bristande ledarskap och rädd är direkt farlig oavsett hur liten hästen är. All hantering blir då på hästens villkor och bara så länge den vill, sedan kör det ihop sig.

det är sant iofs.

Slå har inte tagits upp som ett alternativ. Självklart var denna situation fel tillfälle att TRÄNA ledarskap men hade det funnits sådant och situationen hanterats annorlunda hade hästen inte slagit på det viset. Det var den mänskliga faktorn inte den "hästliga" som orsakade problemet.
Skrev jag att någon föreslog att slå?:confused: Jag menade utifrån hästens syn att bestraffning han fått innan kan ha varit slag och förknippar allt detta med fara dvs fly undan /sparka osv .Mao hästens naturliga instinkter.

För det första, använd stallgången för skötsel av hästen.

Sen tycker jag att du och någon annan vuxen kan ta er an problemet med att vänja honom vid sprayflaska, lite successivt. Han tycker inte om sprayljudet det är uppenbart och det behövs lite tillvänjning, att undvika det helt är att ta i tycker jag. Det går att vänja de allra flesta hästar vi en sprayflaska, kan vara bra att de kan acceptera detta för rätt vad det är så måste man kanske använda en medicin i sprayform eller liknande.Personligen så brukar jag alltid binda upp mina hästar, i säkra linor, fästa i båda sidor, för skötsel av olika slag. Många hästar är ju livrädda för att bli duschade eller tycker bara att det är obehagligt och vill gärna komma undan, uppbindningen brukar funka bra då. I de fall hästarna är riktigt rädda så tar jag hellre ut dem på gången och någon får hålla i dem, som regel krångligare dock.

Tycker att du kan glömma det här med sparken, han fredade sig, kände sig trängd helt enkelt. Tänk på att själv ta hand om såna här grejer framöver, i a f nya grejer. Lycka till!

Skrev jag att någon föreslog att slå?:confused: Jag menade utifrån hästens syn att bestraffning han fått innan kan ha varit slag och förknippar allt detta med fara dvs fly undan /sparka osv .Mao hästens naturliga instinkter.
Sorry, då missförstod jag dig!:crazy:

Tack för alla kloka råd. Vår lilla herre är väldigt speciell....Han har helt uppenbarligen haft en tuff uppväxt då han är livrädd för olika saker människor har i händerna. Måste bara tala om att han tycker om att duscha och att det gick att spraya i hagen förra året....Nu var det första gången för i år (ny röd flaska). Jag har aldrig använt dottern som försökskanin som någon skrev, men jag trodde inte att det skulle vara en ny läskig grej denna gång heller. Sedan det hände har vi haft honom uppbunden i stallet och tränat från börja igen...tålamod....Det var själva kicken jag undrade över och jag känner att jag blivit lugnad på den fronten och fått en tankeställare om att man aldrig ska ta för givet att man vet hur en häst reagerar..en nyttig läxa med andra ord....

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka