T
trojalotta
Hej,Vi har en liten b-ponny welsh. Vi har haft honnom i 1,5 år och han har varit en klippa mot min 8 åriga dotter. Både i ridning och hantering. Han har hela tiden varit paniskt rädd för linor, spön och nya saker man har hållit i änderna och gått imot honnom med. För att inte tala om vetrinären och den årliga sprutan... Nåväl min dotter är den ända som kan hämta honom i hagen jag och medryttarinnan 10 år kan jaga oss svettiga när han är på det humöret men då går dottern in och bara sätter på grimman . Nåväl, igen, i kväll skulle vi spruta flugmedel med duschflaska (innan har vi baddat med svamp) Det gick inte! Han sprang undan även att han stod och åt sin kvällshavre från en hink. Dottern gjorde ett försök men det gick inte det heller...Då ställde hon ifrån sig flaskan och gick fram mot honnom och han gick undan igen. Efter ca en minut ville hon försöka igen och då vände han upp rumpan och kickade upp mot henne!!! Han fick inte in en helträff utan det blev en puff men hade hon stått närmare så......Hon blev jätteledsen och gick ut från hagen. Efter ca 5 min ställde hon sig i hagen och kallade på honom och han kom fram lite nervöst men hon fick klappa honom och ge sin kvällspuss...Nu till min fråga; HUr alvarligt bedömmer ni situationen? Vad kan man göra om det skulle hända igen (hon får aldrig mer vara med när något"obehagligt" ska göras!) Tacksam för synpunkter