ponny som bits

C

caspar

Har en ponny som är fyra år, och problemet är att var gång han skall fälla tänder så börjar han bitas. Har ni några bra tips på hur man skall hantera detta. Detta kommer med ca tre månaders intervall.

Sv: ponny som bits

Han kanske behöver något att tugga på? grenar osv?
Hundvalpar som tappar tänder ger man ju allt möjligt att tugga på för att det "kliar i tänderna"

Grenar är ett bra tips, det kliar säkert jättemycket. Men acceptera inte att bli biten, på de bitiga hästar jag träffat har det hjälpt att kicka till strax ovanför hoven på frambenet, precis i det ögonblick som han biter. Det gäller att vara snabb, knackningen får inte komma försent.Sparka inte hårt!!!Det räcker att knacka till. Hingstar som slåss biter varandra i frambenen.

Superseg kola till frukost:D Tandlossningen går mycket fortare och tills kolan o tänderna lossnar kan ponnyn inta gapa o heller inte bitas.....

(Ni har väl humor;) )

Liknande trådar

Träning Hej alla har en ponny som pga av tidigare skador inte kan ridas/köras och för att aktivera honom tänkte jag börja med lite...
Svar
2
· Visningar
425
Senast: skiesabove
·
Utrustning Hej! Vi har en Cheval Liberte Gold och har ett problem som jag undrar om någon känner igen. Bryggan som man fäller ned kommer inte hela...
Svar
6
· Visningar
524
Senast: MiniLi
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 12 år och älskar hästar! Min dröm är att ha en egen ponny. Jag har ridit i ungefär 7 år på ridskola. Och just nu rider jag...
2
Svar
34
· Visningar
2 291
Senast: Häst_
·
Hästhantering Vi har precis köpt en 7-årig valack som ska bita på grimskaft eller annat han kommer åt. Han är inte elak, men ska bita på allt. Skulle...
Svar
4
· Visningar
1 463
Senast: Badtz Maru
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30
  • Valp på vintern