ponny skakar/huttrar vid intag?!

Lunett

Trådstartare
Hej!
Min ena ponny (som precis börjat fälla vinterbjörnpäls samt ser lite maläten utav så kallade pälsätare) har dom två senaste kvällarna skakat när jag tagit in henne. Ute i mörkret har jag inte lagt märke till det när jag går ut för att sätta på grimma utan det är först i stallgången där jag brukar ställa henne för att kratsa hovarna och kolla till henne lite som jag ser att hon skakar.

Jag har faktiskt aldrig sett en häst huttra innan och igår när jag såg det första gången blev jag såklart rädd! Men avblåste det sedan som att hon antagligen huttrade och frös. Och idag var det samma sak.
Hon har "stannat av" efter någon enstaka minut i boxen och beter sig helt som vanligt i övrigt. Är glad, vill bli kliad, äter lite hö, tittar sig runt..

Kan det vara så att hon helt enkelt fryser lite efter att ha stått still och dåsat i hagen till att sedan gå den korta promenaden in till stallet med lite nedkylda muskler och därför börjar frysa? Ungefär som när en människa sover ute en kall natt i en sovsäck och det blir lite kallt när man vänder sig om..???

Bör jag lägga på vintertäcke?? Bör jag vara orolig att det är någon typ av muskelsjukdom? Hur ser en huttrande häst ut?
 
Senast ändrad:
Sv: ponny skakar/huttrar vid intag?!

De gör ju så när de fryser, så det är nog klokt att lägga på vintertäcke eller erbjuda fri tillgång till hö i hagen ifall det senare är en möjlighet. Hästars matsmältning genererar mycket värme så mat kan räcka. Men hjälper varken mer mat eller vintertäcke så bör du förstås rådgöra med veterinär.
 
Sv: ponny skakar/huttrar vid intag?!

Inser att jag inte svarade helt på din fråga. Fryser hästen så står den mycket riktigt och skakar, kanske har den också vänt rumpan mot vinden? De brukar också klunga ihop sig i flocken för att hjälpa till att värma varandra.
 
Sv: ponny skakar/huttrar vid intag?!

Tycker absolut du ska lägga på ett täcke om hästen fryser så den skakar! Det är inte bra för hästens muskler att frysa så mycket och det kan resultera i smärta och stelhet.

När min häst fryser blir han stirrig. Han vill skynda sig in i stallet, kastar i sig maten och är allmänt småhispig. Tycker att det ofta är bogmusklerna som börjar skaka först, eller där det är tydligast. De musklerna som är precis ovanför hästens armbåge, där syns det tydligt om de darrar.
 
Sv: ponny skakar/huttrar vid intag?!

Mina ponnys har alltid fri tillgång till hö. Både i hagen och i boxen. Så hon blir aldrig speciellt imponerad av den rejäla hög med hö som möter henne i boxen även om jag gärna hade sett henne börja glufsa nu för att hålla värmen.

Hon är väldigt ovan med täcke så nu ikväll la jag lite försiktigt på ett fleecetäcke bara för att se reaktionen (har haft hästarna i en månad) men hon brydde sig inte direkt om täcket, dock tog jag av det innan jag gick in igen så att hon inte skulle lyckas trassla in sig under natten om hon fick panik på det. Vi har inget fodrat vintertäcke, däremot X-antal i fleece, kanske ska köra lager på lager?

Vi spenderar rätt mycket tid med hästarna ute i hagen om dagarna och jag har aldrig sett henne skaka då..

Tack för era svar!
 
Sv: ponny skakar/huttrar vid intag?!

Skulle inte har fleecetäcke i hagen utan något vattentätt över. Investera i ett fleecefodrat regntäcke, det brukar räcka rätt bra om hästen inte är klippt men ändå behöver täcke.
 
Sv: ponny skakar/huttrar vid intag?!

Eller ännu hellre ett nylonfodrat regntäcke med 100 g foder. Fleecefodret suger åt sig hår och blir skitäckligt när de fäller.
 
Sv: ponny skakar/huttrar vid intag?!

Om du inte har möjlighet att täcka så hästen inte fryser (fleecetäcken blåser det gärna rätt igenom så de värmer inte tillräckligt som utetäcken vintertid) kanske du kan plocka in dem nån timme på dagen och "värma upp sig"? Alltså ha ute dem i intervaller med tid inne emellan så den inte hinner bli så kall så den fryser.

En häst som fryser blir stel i musklerna och får lätt problem med sjuk rygg och rörelsestörningar. Och den får ju förstås ont av det.
 
Sv: ponny skakar/huttrar vid intag?!

Eller ännu hellre ett nylonfodrat regntäcke med 100 g foder. Fleecefodret suger åt sig hår och blir skitäckligt när de fäller.

+1 på den. Samt att fleecefoder bara gör att täcket glider bakåt och sitter illa.
Kan varmt rekommendera HW Amigo med liner-system. Sjukt smart, jag gillar dem så mycket att jag banne mig skulle bli ÅF om jag hade tid vid sidan av vanliga jobbet :p
 
Sv: ponny skakar/huttrar vid intag?!

Vi spenderar rätt mycket tid med hästarna ute i hagen om dagarna och jag har aldrig sett henne skaka då..
!

Fråga mig inte varför men hästar som fryser brukar inte stå och skaka i hagen utan det är först när de kommer in som de börjar skaka och kan då skaka riktigt rejält. På med flera täcken, filtar whatever och ge hö tills den har fått upp värmen.

Du kan inte ha på fleece i hagen om det finns minsta risk för nederbörd. Dessotom om det blåser så hjälper inte fleece det minsta..
Nu är det ju sent på säsongen så vill du inte investera i ett fodrat vintertäcke så kan du ha på den fleecetäcken och ovanpå det ett regntäcke.
 
Sv: ponny skakar/huttrar vid intag?!

Fråga mig inte varför men hästar som fryser brukar inte stå och skaka i hagen utan det är först när de kommer in som de börjar skaka och kan då skaka riktigt rejält. På med flera täcken, filtar whatever och ge hö tills den har fått upp värmen.

Du kan inte ha på fleece i hagen om det finns minsta risk för nederbörd. Dessotom om det blåser så hjälper inte fleece det minsta..
Nu är det ju sent på säsongen så vill du inte investera i ett fodrat vintertäcke så kan du ha på den fleecetäcken och ovanpå det ett regntäcke.

Det var ju skönt att höra! Vi blev ju så rädda att det inte "bara" var att hon frös...
Men nu står hon iallafall i sitt sprillans nya fodrade (med nylon mot pälsen) regntäcke i hagen och glänser :D Och jag hoppas verkligen att hon inte skakar när hon kommer in ikväll..
 
Sv: ponny skakar/huttrar vid intag?!

Min häst blir väldigt obekväm när han är lite kall och kan lätt börja skaka även om han känns lagom varm/varm under täcket. Han blir likt någon skrev innan ganska stirrig och trivs helt enkelt inte med situationen om det blåser och han är lite kall och då skakar han lätt. Är han lugn och tillfreds krävs det mycket mer för att han ska börja frysa och skaka.

Mao kan han vara rätt lugn ute i hagen när man går till stallet men när man fixat en timme och tar in så kan han vara halvt hysterisk och skaka som ett asplöv. Han börjar liksom förvänta sig mat direkt när man går ut och slutar äta dä ute/står och väntar/jagar upp sig över att han snart ska få mat :p
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp