Pollenallergi/allergichock/andnöd hos häst

Marlan

Trådstartare
Hämta min lilla islandshäst från hagen i onsdags 30/5
Tog in henne i stallet och st'llde upp henne på uppbindningsplatsen.
Först såg jag att ryggen såg konstig ut, såg ur som hon stod å sköt rygg.
Hon had uppdragen flank och tung andning.
tempade henne 38.6
Andningsfrekvens på 50...

släppte in henne i boxen där hon ganska direkt började gräva med frambenen.
Tänkte direkt KOLIK!!:eek:

Ringde min vet som stod i stallet efter ca 30 min.
Hon tyckte oxå att det vid första anblicken såg ut att röra sig om kolik. Men efter undersökning med att lyssna på hela hästen, blodprov och rektalundersökning kunde hon utesluta kolik.

Det rörde sig om akut andnöd pga allergichock. Troligtvis pollenallergi.
Hon fick en kortisonspruta och vi skulle hålla koll på henne.
Hon blev allt sämre timmen efter och jag va på väg att ringa vet igen när kortisonet plötsligt börjar hjälpa och på 2 minuter återfick hon sin normala anding. Gick från andningsfrekvens på 61 till 20 andetag per min på under 5 minuter.:o

Vet kom ut igår, torsdag 31/5, för vidare behandling och för att gå ner med kamera i luftstrupen och lungorna. Där tog hon prov på slemmet som skickades till England för undersökning.

Nu får Ögn andas i en inhalationsmask två gåner om dagen och få 16 kortisonbaserade astmapuffar. Hon får bara va ute max 12h om dagen för att minska exponering av pollen..:crazy:

Vad har ni för erfarneheter av pollenallergi/andnöd på häst??
Finns det chans att det aldrig kommer tillbaka?
 
Sv: Pollenallergi/allergichock/andnöd hos häst

Ingan alls erfarenhet av så akuta problem som din, tur dte gick bra och otäckt.

Däremot av pollenallergi. Här visar den sig i hosta, och ansträngd andning under arbete (eller hagbus).

Undersökt med endoskopi osv, och får inhalationsbehandling (EquineHaler) med kortison (flutide evohaler) under pollensäsong. När han diagnosticerades fick han en kur på först 13 puffar morgon och kväll i 14 dagar, sen minskades det succesivt.

Nu år 2 får han 'efter behov' helt enkelt, jag följer pollenprognosen och vädret samt går efter symptom. Har fungerat perfekt för honom i alla fall. Han är dock, peppar peppar, 'bara' allergisk mot björkpollen vad det verkar (bara då han har symptom), så det är en ganska hanterbar säsong och jag är för både hans och min skull glad att det inte är fler pollen (min plånbok är glad med, kostar ju en hel del medicinen)
 
Sv: Pollenallergi/allergichock/andnöd hos häst

Tack för att du delar med dig Alexandra!:bow:

Skönt å höra att han klarar sig så pass bra! :laugh:

Ögn får samma spray din får, vilket har en karens på 28 dagar.
Känns inte så kul å fått dignosen pollenallergi på en häst som är ämnad för tävling...

Hon verkar fortfarande må bra och har inte haft några återfall än = medicinen funkar!:banana:

Dock är hon måttligt road av att stoppa hela nosen i en plastburk två gånger om dagen... klandar inte henne precis! Det luktar bara plast! *spy-smilie*
 
Sv: Pollenallergi/allergichock/andnöd hos häst

Min erfarenhet är inte lika lyckosam , men delar med mej av den , så du får lite mer att jämföra med.

I detta fallet , med ett islands sto , hade det tyvärr gått alldeles för långt , så jämför inte utgången av det med din häst , då du upptäckte det tidigt.
Jag fick hem stoet för att ta hand om henne i några månader och upptäckte omgående att hon blev flåsig i stallet.
Hon fick gå ute dygnet runt för säkerhets skull , visste ju inte om hon blev psykiskt stressad , och inte gillade att vara inne , men som sagt , det såg inte ok ut ..
Sen vid en godnattkoll några veckor senare ( mars, fuktig luft ute och blötsnö ) , ser jag hur hon bukandas kraftigt med vidgade näsborrar , och är väldigt slö.
Efter ännu en tid ( och 700 frågor till ägaren utan vettiga svar ) .. så händer det igen !
Ber ägaren att få ta ut veterinär. Prover tas och vet. går även ner med kamera.
Behandling sätts in med slemlösande och astmamedicin , planen är 6 veckors behandling , med 2 veckors intervaller med nedtrappning på astmamedicinen .. vilket inte går ( nu är vi alltså framme i maj , med en del pollen ) , jag försöker hålla ut timme för timme för att kolla om hon kan andas tillfredsställande mellan puffarna ... men nej ..

För att göra historien så kort som möjligt , så slutar det med avlivning , trots att jag provade några veckor till .. och ägaren klämmer vid ngt tillfälle på slutet ur sej , "att hon fick kortison bl.a för hosta för 2 år sedan ..."
Så detta var inget som hade börjat nyligen , och därmed var det alltså försent redan.
 
Sv: Pollenallergi/allergichock/andnöd hos häst

Tack för att du delar med dig Alexandra!:bow:

Skönt å höra att han klarar sig så pass bra! :laugh:

Ögn får samma spray din får, vilket har en karens på 28 dagar.
Känns inte så kul å fått dignosen pollenallergi på en häst som är ämnad för tävling...

Hon verkar fortfarande må bra och har inte haft några återfall än = medicinen funkar!:banana:

Dock är hon måttligt road av att stoppa hela nosen i en plastburk två gånger om dagen... klandar inte henne precis! Det luktar bara plast! *spy-smilie*

Tävlingskarensen är inte det roligaste nej. Därför jag är tacksam det "bara" är björkpollen L är känslig emot.

Vad har du för mask? Jag har en EquineHaler som sagt, den täcker bara ena näsborren. Ser ut såhär:
549218_267536790008968_100002579461412_517623_2060772985_n.jpg
 
Sv: Pollenallergi/allergichock/andnöd hos häst

Ah, jag kan förstå hon inte är så jätteroad ;)

Fast det har väl bara gått några dagar än? L gillade inte sin i början (och satt som ett firmärke i bortre boxväggen första gången han hörde spraypuffljudet...), men tog bara någon vecka så vande han sig. Nu står han lös och andas själv djupa, fina andetag bara jag tar fram masken. (Antagligen inte för han tycker jippi, utan för han insett det är det som jag vill och som krävs för att det ska vara 'klart'..)
 
Sv: Pollenallergi/allergichock/andnöd hos häst

Masken är fortfarande ingen hit... inte att behöva stå inne över natten heller...:(

Sitter som på nålar och väntar på att vetten ska ringa och ge beksed om vad det är som hon reagerat på...

Uch... känns hopplöst just nu... hade precis kommir igång med träning och tävling efter 6 långa år av träning på hemmaplan pga att hon hoppat över bommen i släpet och jag inte vågade köra henne... Mend et e en helt annan hitoria som inte heller är så kul...

som sagt... hopplöst...:cry:
 
Sv: Pollenallergi/allergichock/andnöd hos häst

Vår Dád är Pollen allergisk men det visa sig mest som kli och svulnader i mankammen, lite ökat andnings frekvens. Hon ska går på Imunterapi så fort vaccinet är klart.
Damen är allergisk mot, Maskros, Skräpor, Vide, Alm, Nässlor och halvgräss sorter som Timotej.

Vi skickade bloodprov till Tyskland för eksem utredning för vi trodde hon hade fått knott eksem med tanke på kliet men ingen reaktion för insekter eller annat. Bara Pollen.

Nu hoppas vi att vaccinet fungera. Pollen allergi behöver inte betyda att det är kört som tävlingshäst, det finns andra bra medel som man kan ge hästen utan att det blir en lång tävlingskarens.

Kortison är främst ett akutpreperat och inget som någon levande mår bra av att få under långt tid.

Equimet har bra erfarenhet av Imunterapi, fråga henne om det. Vi sålde en eksem häst som fått det under ett år som nu är helt symptomfri.
 
Sv: Pollenallergi/allergichock/andnöd hos häst

Vi har också en pollenallergisk häst här uppe som vi "vaccinerar" (hyposensibilisering är rätt ord :) ), funkar superbra på den här hästen! Han har nu fått i ca 1,5 år och är fullständigt symtomfri, hade ganska mycket symtom innan behandlingen startade.
Problemet med det är att det är dyrt, försäkringen täcker det inte samt att det är en livslång behandling. Veterinären ska komma ut och behandla i början en gång i veckan. "Våran" häst är nu efter 1,5 år uppe på var 6:e vecka, kommer troligen inte att kunna tänjas ut mer.
 
Sv: Pollenallergi/allergichock/andnöd hos häst

Resultat kom idag!! Hon visar enligt provet på slemmet i halsen och lungorna att hon inte har någon cellförändring och inga mögelsporer som kan utlösa andnöd och allergi.

Valvis: Din historia visar att det faktiskt fungerar att ha en topptävlingshäst med pollenallergi. Detta ger mig hopp!!:love::bow:

Återbesök på måndag den 11/6 och hoppas på att få börja trappa ut kortisonsprayen. Önskar att få ett allergitest gjort på blodprov, precis som ni gjort på Dád. Ska höra med vet om detta.

Ska longera första gången i morgon lite lätt och hålla stenkoll på andningen.
Hur lång tid brukar det ta för era hästar att återfå normal andning efter lättare träningspass i normal temperatur?
 
Sv: Pollenallergi/allergichock/andnöd hos häst

Vi har också en pollenallergisk häst här uppe som vi "vaccinerar" (hyposensibilisering är rätt ord :) ), funkar superbra på den här hästen! Han har nu fått i ca 1,5 år och är fullständigt symtomfri, hade ganska mycket symtom innan behandlingen startade.
Problemet med det är att det är dyrt, försäkringen täcker det inte samt att det är en livslång behandling. Veterinären ska komma ut och behandla i början en gång i veckan. "Våran" häst är nu efter 1,5 år uppe på var 6:e vecka, kommer troligen inte att kunna tänjas ut mer.

Rätt intressant för den hästen vi sålde fick det bara i ett år sen behövde den inte mer och samma svar fick vi på Dád att det ska bara ges under en tid.

Hunden har vi med kunnat sluta efter 3 år och på Människor är terapin med bara under en begränsat tid. Dád är inte så dyrt ca 2000- 4000 om året och vi spruta själva, samma som med hunden.
 
Sv: Pollenallergi/allergichock/andnöd hos häst

valvis- intressant! Våra hästägare vill gärna testa att sluta, dock har vi fått veta att det ska vara livslång behandling från det företag vi köper genom. Men det är ju fantastiskt om man kan sluta behandlingen och resultatet kvarstår, öppnar ju en ny värld för alla allergiska hästar! Förresten är det en snäll veterinär ni har, då det inte är helt lagligt att själv spruta sin häst subcutant med hyposensibiliseringen... :angel:

>Alexandra- vet inte helt hundra, då "våran" inte tävlas just nu, men har svårt att tänka mig det! Säkrast att kolla med ridsportförbundet!
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp