Marlan
Trådstartare
Hämta min lilla islandshäst från hagen i onsdags 30/5
Tog in henne i stallet och st'llde upp henne på uppbindningsplatsen.
Först såg jag att ryggen såg konstig ut, såg ur som hon stod å sköt rygg.
Hon had uppdragen flank och tung andning.
tempade henne 38.6
Andningsfrekvens på 50...
släppte in henne i boxen där hon ganska direkt började gräva med frambenen.
Tänkte direkt KOLIK!!
Ringde min vet som stod i stallet efter ca 30 min.
Hon tyckte oxå att det vid första anblicken såg ut att röra sig om kolik. Men efter undersökning med att lyssna på hela hästen, blodprov och rektalundersökning kunde hon utesluta kolik.
Det rörde sig om akut andnöd pga allergichock. Troligtvis pollenallergi.
Hon fick en kortisonspruta och vi skulle hålla koll på henne.
Hon blev allt sämre timmen efter och jag va på väg att ringa vet igen när kortisonet plötsligt börjar hjälpa och på 2 minuter återfick hon sin normala anding. Gick från andningsfrekvens på 61 till 20 andetag per min på under 5 minuter.
Vet kom ut igår, torsdag 31/5, för vidare behandling och för att gå ner med kamera i luftstrupen och lungorna. Där tog hon prov på slemmet som skickades till England för undersökning.
Nu får Ögn andas i en inhalationsmask två gåner om dagen och få 16 kortisonbaserade astmapuffar. Hon får bara va ute max 12h om dagen för att minska exponering av pollen..
Vad har ni för erfarneheter av pollenallergi/andnöd på häst??
Finns det chans att det aldrig kommer tillbaka?
Tog in henne i stallet och st'llde upp henne på uppbindningsplatsen.
Först såg jag att ryggen såg konstig ut, såg ur som hon stod å sköt rygg.
Hon had uppdragen flank och tung andning.
tempade henne 38.6
Andningsfrekvens på 50...
släppte in henne i boxen där hon ganska direkt började gräva med frambenen.
Tänkte direkt KOLIK!!
Ringde min vet som stod i stallet efter ca 30 min.
Hon tyckte oxå att det vid första anblicken såg ut att röra sig om kolik. Men efter undersökning med att lyssna på hela hästen, blodprov och rektalundersökning kunde hon utesluta kolik.
Det rörde sig om akut andnöd pga allergichock. Troligtvis pollenallergi.
Hon fick en kortisonspruta och vi skulle hålla koll på henne.
Hon blev allt sämre timmen efter och jag va på väg att ringa vet igen när kortisonet plötsligt börjar hjälpa och på 2 minuter återfick hon sin normala anding. Gick från andningsfrekvens på 61 till 20 andetag per min på under 5 minuter.
Vet kom ut igår, torsdag 31/5, för vidare behandling och för att gå ner med kamera i luftstrupen och lungorna. Där tog hon prov på slemmet som skickades till England för undersökning.
Nu får Ögn andas i en inhalationsmask två gåner om dagen och få 16 kortisonbaserade astmapuffar. Hon får bara va ute max 12h om dagen för att minska exponering av pollen..
Vad har ni för erfarneheter av pollenallergi/andnöd på häst??
Finns det chans att det aldrig kommer tillbaka?