pollen allergi

N

Nadin

"Min häst" är allergisk på damm och pollen det vissar sig att hon blir slemmig och hostar ibland.
Tänkte höra med er om det finns antihistamin tabletter för häst??
Är det någon som har testat och med villken resultat? Hörde att hästar är ofta MYCKET känsliga på mediciner.

Sv: pollen allergi

Vet inte hur det är med antihistamin, men det finns ju slemlösande sirap. Annars är det väl fodret man kan påverka mest med, inte ge hö och andra torra foder, inte sopa när hästarna är inne osv.

Trissa skrev:
Vet inte hur det är med antihistamin, men det finns ju slemlösande sirap. Annars är det väl fodret man kan påverka mest med, inte ge hö och andra torra foder, inte sopa när hästarna är inne osv.
Det där slemlösande sirap vad heter den? Annars försöker vi undvika allt dam osv runt om kring henne,men det blir svårt när pollen kommer + hagen dammar när de bussar.

Det var Bisolvon, tror jag. Sen finns det visst en del örter som ska vara bra också, rödalger har jag för mig.

Följande huskur är oslagbar! :love:
Koka 60 g anis och 30 g timjan i 1 l vatten i 30 min. Blanda i en brk honung efter kokningen. Häll över fodret morgon och kväll. Detta räcker till 3 dagar.
Jag lovar att det kommer att göra nytta.

knoppan skrev:
Följande huskur är oslagbar! :love:
Koka 60 g anis och 30 g timjan i 1 l vatten i 30 min. Blanda i en brk honung efter kokningen. Häll över fodret morgon och kväll. Detta räcker till 3 dagar.
Jag lovar att det kommer att göra nytta.
Tack jag ska testa! har du testat sjäv??

en häst i vårt stall lider också av pollen besvär och hans ögon svullnar upp och slemmar igen totalt under våren speciellt.
ägaren pratade med veterinären om antihistamin, och vet sa att man skulle kunna ge nå slags kortison spruta, som ev hjälpte.

l_isa skrev:
en häst i vårt stall lider också av pollen besvär och hans ögon svullnar upp och slemmar igen totalt under våren speciellt.
ägaren pratade med veterinären om antihistamin, och vet sa att man skulle kunna ge nå slags kortison spruta, som ev hjälpte.
cortison är ganska stark medicin och har många biverkningar.

Nadin skrev:
Tack jag ska testa! har du testat sjäv??

Ja, annars hade jag ju inte kunnat lova att det funkar. ;)
Har en häst som blir dålig i luftvägarna direkt om jag inte är mkt noga med att hålla honom borta ifrån damm. Det är ju inte lätt när det är dammigt även i hagen, som hos er.
Du kanske kan sätta en vattenspridare i hagen ibland, så det värsta dammet lägger sig. :idea:

Liknande trådar

Kropp & Själ Hej alla! Jag har tänkt höra med vården också, men kan ju fråga om ev personliga erfarenheter först... Jo, jag har vissa månader...
2
Svar
20
· Visningar
1 439
Senast: Rosett
·
Hästvård Hej, Har fått konstaterat allergier hos hästen mot saker i stallmiljön men även utomhusallergener efter ett klinikbesök. Ni med...
Svar
4
· Visningar
986
Senast: caballus
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 752
Senast: Ceta
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Det är nu 3½ år sedan jag fick besked om att jag är överkänslig mot komjölk, de 4 vanliga sädesslagen (vete, havre, korn, råg) samt...
Svar
0
· Visningar
405
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVIII
  • Snabbmat?
  • Mens

Hund, Katt, Andra Djur