Plötsligt blockhalt

Emmah.S

Trådstartare
Hästen var duktigt blockhalt ena fram i tisdags. Men bara kanske 7-8 steg sen var allt som bortblåst. Skrittade en kortare runda för att se om det kom tillbaka men inte alls, kände dock i en nedförsbacke att han var lite oren. Kommer tillbaka till gården och provar trava lite för att kolla om han haltar då också. Ena vändan märks inget alls men på andra är han tydligt blockhalt fram igen. Går in och tar av utrustning och springer men han i bara grimma, nu syns inget alls. I går kollar jag igen. Haltar några steg men sen är allt borta. Bonkar bort styltorna fram och nu travar han som aldrig förr...

Mao, hältan visar sig främst vid tryck under hoven från snöstyltor. Håller ej i sig utan bara några steg.

Blir livrädd att det är fång, då han hade fång för 3 år sedan (hade ej någon sänkning eller rotation). Men han har ingen förhöljdpuls eller värme i nåt avframbenen. Tänker hovböld?! Hovbensfraktur?! Har mild hovbroskförbening båda fram. Går för första gången på väldigt länge utan sulor, men har gjort det i kanske 3-4 månader nu...

Ringer kliniken i morgon, men är rädd att besöket där blir som allt jämt annars, hittar inget större fel....*suck*

Vad tänker ni?!

Sv: Plötsligt blockhalt

Jag hade nog bokat röntgen för att se om hovbroskförbeningen förändrats. Är det samma framben som hältan visar sig på hela tiden?

Sv: Plötsligt blockhalt

Ja det är samma ben. Hade en böld på den sidan förra sommaren också som låg djupt. Man lyckades aldrig karva sig in till den utan Hovis hittade den vid skoningen någon månad senare. Gissar att det blir rötgen när vi åker in, hoppas att det inte är hovbrosken som spökar:crazy:

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har en häst som har förslitningsskada på gaffelbandet och griffelbenet, diagnosen ställdes i december men han har visat hälta...
Svar
7
· Visningar
1 525
Senast: MiniLi
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 941
Senast: Jamtland
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 574
Senast: Fiorano
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 759
Senast: Stereo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hjälp!
  • Kattbilder #10
  • Senast tagna bilden XVI