Plötslig transportskräck - vad göra?!

Sar

Trådstartare
Min 9-åriga halvblodsvalack har drabbats av transportskräck. han går in själv i transporten men efter bara några meters körning är han skräckslagen, klättrar på väggarna, sparkar etc.
Han har inte haft några som helst transportproblem tidigare, detta började för 2 veckor sedan då han sparkade till i en kurva och eskalerade. Jag har en umesläp och har alltid haft mellanväggen på 2/3 avstånd. Vad har ni för råd att ge mig? Kan detta gå över? Jag både tävlar och tränar regelbundet så hela min värld skakas om jag itne kan ta mig iväg till ridhus. Imorgon kommer jag att prova köra med mellanväggen helt åt sidan. Bör jag ta bort den helt? Det känns lite skrämmande då han blir helt fri ochv erkligen kan ta sats i bakutsparkarna.
Hjälp!!!!!!

Sv: Plötslig transportskräck - vad göra?!

jag skulle råda dig att kanske ta bort mellanvägen. Om har har tappat balansen nån gång tidigare är han säkert rädd att göra det igen. Jag har en val som e likadan. Vi ska försöka träna bort det men som de e nu kör vi utan mellanvägg.

Kolla upp hästen! Min förra valack var en stabil kille, gick själv på transporten, stod blickstilla och var utvilad efter resa...plötsligt förändrades han (över en natt) och han blev "galen"...ingen balans, fullständigt hysterisk...fick ringa upp en klinik på vägen för att kolla upp honom och det visade sig att han hade smärtor i bogar, knän och även kotor. Han fixade inte att hålla balansen i transporten längre...så kolla upp hästen är mitt råd;)

Min blev som vanligt efter behandling...

Jag hade börjat med att stå i transporten och låta någon köra en sväng (inte med häst i). Kör en sväng som ni brukar köra med häst, och kolla om det kanske är något i transporten som ställer till det (vet att det är olagligt, men vad gör man inte för hästen).

Nummer två är att kolla upp hästen, som mycket väl kan ha ont och därför svårt att balansera sig.

Hejsan!

Min ponny har precis gjort likadant, hon har alltid varit helt lugn när man åker transport. Men för en vecka sedan blev hon helt panikslagen och ville lägga sig mot väggen. Hon trampade av sig en sko och skydden. Vi trodde det berodde på att hon inte fick någon luft för det visade senare att hon hade fått en allergi mot halm som vi hade bytt till den andra hästen. Det försvann efter några dagar. Men när vi skulle prova igen så hann vi inte ens att starta bilen förrän hon fick panik. Vill vi såklart åka in till ATG och kolla upp henne men eftersom vi inte kan åka i transport så går inte det. Men ska kalla dit en vetrinär. Märks igenting när jag rider och hon är som vanligt. Man undrar ju såklart om det sitter i huvudet eller om hon har ont?

Den gången han sparkade till när du körde, vet du vad som orsakade det? Kan han ha ramlat omkull i kärran?

Min första häst gick omkull i kärran, två ggr till och med på samma färd. Och hade det inte varit för att jag stannade och gick och kollade sista gången det sparkade till, då hade jag inte förstått att han faktiskt trillat omkull första gången också! För andra så kom han nämnligen inte upp igen, därför förstod jag att han ramlat omkull även första gången det sparkade till!

Även min häst blev som din ett tag efter det, fruktansvärt stressad när han skulle ut och åka.
Men det gick över kan jag trösta dig med!
Jag löste det med att göra tvärt om, jag satt tillbaka mellanväggen så mkt det gick. Den hästen åkte alltså alltid med den så brett det gick innan.
Han verkade uppskatta stödet när det blev trångt, sedan gick det att åka som vanligt (brett) efter några ggr.

Jag vet inte vad som orsakade spararna men jag tror inte att han hade ramlat omkull. Jag tror däremot att han tappat balansen och slängt sig på mellanväggen.
Jag provade köra honom idag med mellanväggen helt åt sidan och det gick bra! Puh:smirk: !
Jag tror inte han trampade om en enda gång på resan upp men man märkte att det hade varit psykiskt anstärngande för han var ordentligt blöt trots att han inte var speciellt mycket klädd. Det syndes på skithögen att han stått i det närmaste tvärs över transporten.
På hemvägen gick det också bra och då hade det inte tagit på psykiskt heller. Jag hoppas av hela mitt hjärta att det här ska vara slutet på historien, att det löst sig med konstaterandet att han är bredåkare.
Jag tackar så hjärtligt för alla era svar!

kopparberg skrev:
Den gången han sparkade till när du körde, vet du vad som orsakade det? Kan han ha ramlat omkull i kärran?

Min första häst gick omkull i kärran, två ggr till och med på samma färd. Och hade det inte varit för att jag stannade och gick och kollade sista gången det sparkade till, då hade jag inte förstått att han faktiskt trillat omkull första gången också! För andra så kom han nämnligen inte upp igen, därför förstod jag att han ramlat omkull även första gången det sparkade till!

Hur 17 kör man om hästen ramlar omkull i transporten? En frisk häst ramlar inte omkull om man kör vettigt!

Det är nog tyvärr lättare hänt än vad man tror. Jag är helt säker på att Kopparberg INTE kört ansvarslöst!

Vettigt och vettigt, räknas så sakta att hastighetsmätaren inte lyft sig från botten vettigt? :smirk:

Kärran i fråga var helt ny, jag hade lånat den.
Som vanligt tagit ur mellanväggen helt, pålle var bredåkare.
Det var ngt vaj med kärran, tog man ur mellanväggen så halkade mattan iväg när hästen flyttade sig/kärran rörde sig. Så matta och häst for iväg och hamnade i ena änden av kärran.
Första gången så var mattan bara delvis "undangliden" när det brakade till, så jag gjorde misstaget att tro att det var en engångsgrej. Lastade ur, la rätt mattan, lastade i och körde vidare.
Andra gången det brakade till och hästen gick omkull så låg mattan upphasad mot ena väggen, och hästen hade förtvivlat försökt resa sig på det snorhala formplyfagolvet som ju kom fram.

Buke i ett nötskal, kan ngn försöka "sätta dit" ngn för att ha gjort fel, då jävlaremej ska de göra det! :D
Hoppas du är duktig på att köra kärra, för jag är så grymt bra på det, att hästar som förut levt rövare står blickstilla när jag kör, och mina hästar står så lugnt att andra som åker med/kör dem tror att de klivit ur på ngt sätt.
Kör du bättre än så? Eller ens lika bra :devil:
Jag som vant mina hästar vid min körning, är så noga att inte ens vem som helst får köra dem! Just för att de ska fortsätta få tycka att transportering är trevligt. Så det är inte ens säkert att du är en av dem som ens skulle FÅ köra ngn av mina kusar!

Liknande trådar

C
Träning Jaha, nu har man bråkat med 2-åringen igen. Alltid lika tråkigt :( Som jag kanske nämnt i andra trådar har vi haft en hel del...
Svar
16
· Visningar
2 056
Senast: cafu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama