Plötslig viktminskning

Cezzan

Trådstartare
Calle har plötsligt minskat i vikt, så pass att man ser revbenen :crazy:
Jag tvivlar på att det är mask, då ponnyn han delar hage med inte har några problem.

Iaf, nu har vi höjt högivan från 7 till 10 kg, och han får 3 dl mer betfor än tidigare,dvs 8 dl betfor/dag (torr)
Utöver detta får han 0.5 kg Krafft Groov och 0,5 kg Krafft Plus Grön, mineraler, och fosforbalans.

Tror ni jag behöver ge något mer? Korn?

värdena på höet ser ut så här:

Torrsubstans 84 %
Smältbart protein, foder 30 g/kg foder
Energi,foder 7,5 MJ/kg foder
Kalcium 1,9 g/kg foder
Fosfor 1,1 g/kg foder
Magnesium 0,6 g/kg foder
Kalium 9,3 g/kg foder

Råprotein 71 g/kg torrsubstans
Smältbart protein 35g/kg torrsubstans
 
Sv: Plötslig viktminskning

Problemet med mask är att två hästar kan ha exakt lika mycket mask, men påverkas helt olika. Jag skulle absolut ta träckprov innan jag började laborera med annat.
 
Sv: Plötslig viktminskning

Fäller han mkt?
Dem brukar tappa mkt i vikt när dem fäller Carmen såg ut som du beskrev Kalle men vi ökade till 12 kg höensliage och nu ser hon fin och rund ut igen :D
Prova att ge Kornkross då det gör så att dem får lite rundare mage..
Öka lite åt gången prova detta i ca 1 - 2 veckor om han inte har gått upp kan du ju öka eller kolla så atthan inte e sjuk eller har mask..mansk brukar annars visa sig i spillningen då det e små maskar i skiten.
vad menar du med *torr* betfor? :crazy:
 
Sv: Plötslig viktminskning

Love_you_Carmen skrev:
mansk brukar annars visa sig i spillningen då det e små maskar i skiten.

Nope. Hästar kan ha MASSOR med mask, utan att en enda visar sig i bajset. Likaså kan en häst ha helt rimliga mängder, men ändå kommer det ut maskar.
 
Sv: Plötslig viktminskning

Hon menar nog att volymen på betforen han får är 8 dl då den är torr. Sedan som blöt sväller den ju och volymen blir större.
 
Sv: Plötslig viktminskning

Har inte räknat på din foderstat, men med tanke på de fodermedel Calle får så tror jag inte att det är någon brist. Det beror ju iofs på hur mkt han arbetar. Arbetar han mkt kan det vara så att han faktiskt har proteinbrist. De fodermedel du ger har hög halt av smbrp jämfört med halten MJ, det enda med tillräckligt hög energi för arbete är egentligen betforn. Om hästar får mindre energi än de behöver så kan de omvandla protein till energi, vilket betyder att energibrist i foderstaten kan resultera i proteinbrist hos hästen.
Åtgärden är att ge mer energi - inte protein. Tex i form av havre/korn eller byt ut grooven mot grund. Kolla även så att det inte blir för mkt Ca i foderstaten. Blev det rörigt?

Sen det här med att maska samtidigt för att det ska fungera - det är en myt. En häst kan ha mask men inte den andra fast de går i samma hage, det har en del med immunförsvar samt hästens allmäna kondition att göra.
 
Sv: Plötslig viktminskning

Sorry, missade att du ger fosforbalans så Ca överskott är nog ingen risk :smirk:
 
Sv: Plötslig viktminskning

godishanna skrev:
Sen det här med att maska samtidigt för att det ska fungera - det är en myt. En häst kan ha mask men inte den andra fast de går i samma hage, det har en del med immunförsvar samt hästens allmäna kondition att göra.

Det är ingen myt. Avmaskar man en häst och inte de andra så fortsätter ju de andra sprida ägg som den nyavmaskade hästen tuggar i sig, alltså är det rätt onödigt.

Jag tar träckprov på mina. Ett år avmaskade jag mina hästar (sto och föl) var 8e vecka med Ivomec medan de andra hästarna inte avmaskades alls. Träckprov 8v efter sista avmaskningen på alla hästar visade lika mycket mask på allihop.
 
Sv: Plötslig viktminskning

Om du HADE räknat på foderstaten så hade du insett att du är ute och cyklar. Proteinet ligger för lågt i förhållande till energin, kvoten hamnar på 5,2.
 
Sv: Plötslig viktminskning

Vad ska jag tillföra i foderstaten som ger mer protein då?

den ursprungliga foderstaten fick jag uträknad av någon här (kommer ej ihåg vem det var)

Jag ska maska honom och be hagkompisen göra det också.
vilket medel ska jag ta?
 
Sv: Plötslig viktminskning

Du ger ju redan Groov, är det nya eller gamla? Nya har högre proteinvärde, öka på den givan rejält, minst 1,5 kg skulle jag ge.

Avmaska är ju bra EFTER du tagit träckprov... ingen större mening att avmaska om du inte vet vilken mask du ska gå på. Plötslig avmagring tolkar jag som bandmask, men kan lika gärna vara blodmask, och det är olika medel som biter på dessa.

Info om träckprov och kostnad hittar du på www.vidilab.se
 
Sv: Plötslig viktminskning

Ja, där ser man, det visar ju hur viktigt det är att räkna. Då har ju hästen med all säkerhet proteinbrist, såvida det nu inte är mask som spökar.

Sen har det diskuterats mycket om det här med att avmaska samtidigt eller inte. Jag menar att det inte är nödvändigt då ett maskmedel inte bara dödar masken för stunden utan faktiskt verkar i 6-8 veckor, beroende på preparat.
 
Sv: Plötslig viktminskning

Nja, medlet funkar inte riktigt så. T.ex Ivomec dödar vuxna larver (de som urskiljer ägg) och ett stadie före det. Ett stadie är 4 veckor, det är därför medlet "håller ställingarna" i 8 veckor om man använder just det medlet. Om det "verkade" i 6-8 veckor skulle man bli av med äggurskiljningen i 12-16 veckor, och så är ju inte fallet.

Om man ska avmaska eller inte beror ju på hur man sköter markerna. Sköter man markerna ordentligt och inte har en massa nya smittspridande hästar så klarar man sig utmärkt utan att avmaska alls. Dock lär man gardera sig med träckprov i så fall, hästarna visar bara sällan om de har mycket mask.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Plötslig viktminskning

Nya Groov.
Jag gar ju efter redan uträknad fodersat, men du tycker alltså jag ska öka Grooven med ett kilo och låta Pluss grön vara som det var förut?

Kan pass apå och visa en nytagen bild på Calle också, hur han ser ut allmänt i hullet: ¨

%7Bbe9bf9ec-b1a1-4471-ae2a-5d434936b54f%7D.jpg
 
Sv: Plötslig viktminskning

Den som har räknat verkar ha räknat lite fel då.

Svårt att se hullet när du har schabraket som täcker. Men baken är väldigt omusklad... Jag skulle ösa på med mer Groov.
 
Sv: Plötslig viktminskning

Han hade asfin rumpa och rygg innan sommaren, sen tappade han massor under sommarbetet, och sen blev jag dålig, så han har inte riktigt "återhämtat sig än".

Då ökar jag Grooven till 1,5 då.
Tycker du jag ska ändra något mer?
Så här ser alltså den totala foderstaten ut nu:

10 kg hö, 1,5 kg Groov, 0,5 kg plus grön, 8 dl betfor (volymen när den är torr) 1,5 mått fosforbalans, 1 dl mineraler, 1 näve vitlök, b-vitamin, (och så massa morötter ;) )
 

Liknande trådar

Foder & Strö Efter årets bete har det varit lite svårt att hitta en lagom nivå på utfodringen av min häst, hon har både lagt på sig och sen tappat...
2
Svar
24
· Visningar
1 970
Senast: skiesabove
·
Foder & Strö Har precis fått hem mitt fina Pre sto, hon har tappat en hel del muskler och hull efter resan från spanien. Gjorde analys på mitt hö och...
Svar
8
· Visningar
1 732
Senast: Jiovedi
·
Foder & Strö Hej! Vår ponny står i sjukhage och kommer troligen göra så hela sommaren tyvärr. Samtidigt har vår leverantör av hösilage (gemensamt...
Svar
11
· Visningar
1 911
Senast: Jeslin
·
Foder & Strö Här kommer ytterligare en foderfråga i mängden, dock med analys. För äntligen har analysen på hösilaget kommit, och jag sitter och...
Svar
4
· Visningar
1 486
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp