plocka fram tölt/passgång

Migo

Trådstartare
Hmm...än så länge har jag inte suttit upp på kräket, så det blir väl inte jätteakut än på ett tag men...

jag har precis fått hem en "galen" travare som jag till min stora förtjusning upptäcker har en fjärde gångart. Vet att det inte är ovanligt med amerikanskstammade travare som töltar/passar, men vart iaf. förvånad.

Är det någon som har tips på hur jag ska få till det som en ren gångart? dvs. plocka loss det ur traven och kunna gå in i pass på komando...?
har även en travarmärr på jobbet med samma förmåga, men henne har vi inte heller lyckats lära in det på komando.

hoppas någon fattade vad detta handlade om, ser att det blev lite vimsigt :angel:

Sv: plocka fram tölt/passgång

Att ta fram passen på en travare skulle jag akta mig för väldigt noga... De passande travare jag har sett har bara grisepassat, dvs sakta och stelt. Passen gör dem dessutom stelare och de använder den ofta som försvar när något blir jobbigt. Det är INTE kul att försöka bli av med den sen...

Tölten däremot är helt okej om den är ren. Min travare är femgångare. Han har både pass och tölt men jag tänker ICKE odla fram passen, tölten däremot är satt och sitter fint och börjar sitta fint även i olika tempon nu.

Jag har gjort såhär:
När han av olika anledningar börjat tölta i skogen, när han blir upphetsad eller vad det nu kan ha vart så har jag berömt massor och bytt position på ryggen på honom. Röstkommando.
Min töltar (ur skritt o trav) när jag höjer upp handen en aning och suger in luft mellan tänderna så att det låter lustigt... Sätter mig något mer tillbaka och låter honom själv hitta takten. Jag har lärt in tölten utr skritt kanske jag ska nämna. Och använder den bara vis skogsridning - aldirg i paddocken eftersom jag rider dressyr och nöjer mig med tre gångarter där...
Och du? Inte tölta långa sträckor i början då det är samlingskrävande och de inte orkar så långt. Kan hjälpa att ha en annan häst med som ligger något före. BVe någon på marken kolla att det blir tölt och inte pass bara!

Är det en travare med pass stam så är inte passen stel och långsam... Det går undan med en passgångare... I USA så är ju passloppen större än travloppen...

Passen var inget jag uppmuntrade på min travare (am) när han började. Saktade av till skritt och började om istället. Förklaringen till passgången var ryggont och han slutade med det då han var bra igen. Han kan falla i grisepass då han blir riktigt uppspelt och taggad men avbryter jag och börjar om går han i rätt gångart igen.

Om du vill utveckla den ta hjälp av en tränare då för att se också så att det är rätt och inte något h*n börjat med pga smärta någonstans.

Hästar med passanlag kan mycket väl gå i "stel och långsam" pass, dvs grisepass, även om de är framavlade för pass i snabbt tempo. "Riktig" pass, flygande pass, är en kapplöpningsgångart, både hos amerikanska travare och hos islandshästar. Hos en ridhäst (islandshäst eller ridtravare) är det där med passen lite komplicerat. I alla andra gångarter kan och skall hästen använda sina bakben till att få bärkraft, dvs vinkla ihop bakbenens leder och "sätta sig" så att den bär mer vikt på bakbenen, medan den i pass skall använda bakbenen huvudsakligen till skjutkraft för att få så hög hastighet som möjligt. Detta gör att man inte bör träna pass förrän de andra fyra gångarterna sitter på plats och är rena, och hästen klarar att samla sig och gå i bra form. Därefter borde man kunna rida pass på en ridtravare på samma sätt som på en islandshäst, dvs relativt korta sträckor och inte alltför ofta. Grisepass vill man aldrig ha, då det ofta blir en stel, framtung gångart.

Mina hittills två travare jag har/ har haft har haft tölt i sej. Den ena även passgång men bara grisepass och inte på kommando utan när han blev stressad.

Om du samlar upp hästen ordentligt med mycket framåtbjudning och höjer huvudpositionen med flit (den ska fortfarande kunna vara på tygeln, men det beror ju på vad den själv väljer) så kommer den korta upp sej men ryggen spänns av den stora framåtbjudningen och av att vi ändrar huvudpositionen. Driver du framåt (INTE uppåt, bara med tyglarna isåfall) kommer hästen troligen välja tölt. Då kanske får "låsa" huvudet mer om det blir trav istället.

Det som är synd med tölt är att det är nästintill omöjligt att rida tölt utan spänningar i hästen, den är så illa tvungen att korta överlinjen. Sen tyckte jag min häst kunde gå riktigt br eftersom han var på tygeln och allt och samlad, men ryggen är låst.
Så vill du kunna rida BRA dressyr är det inte att rekommendera att lära in tölten.

Men bra dressyr behöver inte betyda lång och låg form. Däremot är tölt i bra form ganska mycket mer krävande för hästen än trav i en bra form. Trava kan hästen göra i en rätt lång, låg form och ändå gå "bra", dvs i en ändamålsenlig form som inte i onödan belastar hästen, och som dessutom är någorlunda bekväm för ryttaren. I den formen kan hästen normalt inte tölta, utan det krävs betydligt mer samling och bärighet (=längre träning, mer muskler osv osv) för att hästen skall gå i en form som både är "bra" och möjlig att tölta i.

Den enda töltande hästras jag har erfarenhet av är islandshästen, men när det gäller islandshästar är min erfarenhet att de som är BRA på tölt också ofta är bra i övriga gångarter och tvärtom. Upplever alltså inte alls att tölten "förstör" möjligheten att rida bra dressyr. Snarare är dressyren en förutsättning för att rida bra tölt, och töltträningen hjälper dressyrträningen genom kravet på samling för att rida bra tölt.

Då MÅSTE ha lång överlinje på hästen för att den ska gå i bra form med bakbenen under sej, svingande rygg och lätt framdel. Sen kan hästen vara kortare i medellinjen och SE kort ut men överlinjen måste vara lång för att ryggen ska längas på ett bra sätt och att halsen inte ska få s-form (kinning spines varning).
Så JO om du ska rida hästen i dressyr på ett bra och hållbart sätt måste hästen vara avslappnad i överlinjen.
När hästen spänner ryggen skapas det också mycket spänningar (duh!) som kan göra hästen stelare i ryggen när den väl ska sträcka ut den.

Det är jobbigt och samlande att tölta, där håller jag med. Bärighet - nej. Den kommer inte "av bogarna" eftersom den låser ryggen, och den använder inte bakbenen för att bära upp ryttaren även om den sätter dom under sej. Det är en viss skillnad.
Lär man in tölten finns stor risk att hästen väljer ryggspänningen även i andra gångarter (om de inte sitter mycket bra redan och man har kommit långt med avslappning och bärighet à la piaff) Men det beror på hästen. Dock brukar det vara lättast att lära in tölten på en häst som redan vill korta upp överlinjen, och då gör man stor skada i den fortsatta utbildningen OM man vill rida på ett skonsamt sätt för hästen.

Hästen skall INTE ha låst, spänd rygg i tölt. Går min häst (islandshäst) med låst, spänd rygg blir det ofelbart grisepass (eller passtaktig tölt). Och här är inte min häst särskilt unik, det har gällt i princip alla islandshästar jag ridit (har dock inte ridit tölt på andra raser).

Jag håller med dig beträffande överlinjen - den bör bibehållas lång även i en samlad form. Och sannolikt har de flesta hästar som töltar en något kortare överlinje när de töltar än när de travar (men idealet är väl egentligen inte det, utan snarare en form som närmar sig formen i piaff/passage), men jag hävdar fortfarande att bärighet är en nödvändighet för BRA tölt. Visserligen finns det hästar som har naturligt lätt för tölt som kan tölta i vilken (bra eller dålig...) form som helst, men de flesta hästar jag ridit, har mycket svårt för att tölta om de går på bogarna - det blir antingen grisepass eller trav, beroende på vad hästen har lättast för.

Givetvis blir det svårare, för både hästen och ryttaren, ju fler gångarter som är inblandade, och givetvis måste man veta vad man håller på med om man skall börja rida tölt eller pass. Däremot håller jag inte med om att tölten skulle förstöra övriga gångarter - jag tycker att samtliga gångarter är en tillgång, och att vissa travövningar hjälper tölten, och vissa töltövningar hjälper traven. Har dessutom observerat att töltträningen givit min häst en bättre galopp.

Jo det kan jag hålla med om, men det gör ofta hästarna stelare i sidorna och jag har sett få hästar som kan få fram den där riktigt flotta snabba passen. Flygande pass kallas det ju hos islandshästar. Men jag håller med om att den snabba passen är fräck, den långsamma gungande som gör dem stela och oböjbara i sidorna är inget kul...

Nej då man behöver inte förstöra andra gångarter för det. Jag tränar lite barockridning och bl a så har vi en tjej i stallet som tränar barock med sina islandshästar. Hon har ridit mycket "vanlig" islandshästridning och akademiskt, och även hon som prioriterar avslappningen så mycket anser att en häst till 99,9% inte kan tölta utan spänningar. Däremot kan man jobba för att få så lite spänning som möjligt.
Min häst börjar tölta om jag samlar upp skritten och driver framåt istället för uppåt (som jag gör i traven) och han töltar bara "på tygeln" och kan kännas avslappnad. Men det finns spänningar där, så nu när jag satsar mer på dressyren tar jag det mycket försiktigt med tölt. Huvudställningen är i regel hög vilket gör att hästen kortar överlinjen och låser sej (man har ju inte precis som mål att hästen ska gå framåt/nedåt i tölten ;) )

MEN har man en häst som har gångarterna mindre naturligt än t ex islandshästar så får man vara väldigt försiktig SÄRSKILT om hästen mer än gärna töltar/grisepassar eftersom det kan tyda på att hästen har spänningar och tycker det är lättare att gå så än t ex samlad trav. Tränar man då in gångarten som hästen till synes har "lätt för" kan man förstärka det negativa. Särskilt grisepass visar sällan fräscha travare, tölt är ett gränsfall men ofta att hästen hellre sätter benen så än att trava vilket inte är bra på en travhäst som borde ha lättare för att trava.

Liknande trådar

Hästvård Inköpt i nov -07. Fd galoppör, löpt flitigt i många år (sprungit in en halv miljon). Ingen skadehistorik jag känner till, förutom fula...
2
Svar
23
· Visningar
4 865

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka