Plastrong?

Billsy

Trådstartare
Jag ska snart börja tävla lokal dressyr och då undrar jag om man måste ha plastrong om man har polotröja? Jag har läst TR många gånger men jag vet inte hur man ska tolka det, om man kan välja mellan skjorta, polo eller plastrong? Så om någon kan förklara för mig skulle det vara jätte snällt :)

Sv: Plastrong?

Du kan ha antingen skjorta, plastrong eller polo.

Saxat ur TR II Mom. 221: "...ljus polotröja eller ljus skjorta med ljus krage, vit slips eller vit plastrong."

Pancakes så du menar att om jag har skjorta måste jag ha plastrong och om jag har polo kan jag typ välja? :)

Nej, som jag skrev kan du välja mellan att ha skjorta, plastrong eller polo. Alltså en av dem.

Jag har alltid tolkat det som att man ska ha skjorta eller polo med plastrong eller slips. Det hade ju vart skönt att slippa slipsen, men är det helt säkert att man inte ska ha det om man har en skjorta?

Du skall ha en ljus polo eller en skjorta med antingen slips eller plastrong till den. :)

Enligt vem?

För ser man exakt hur det står så är det ju med krage, slips eller plastrong. Jag har hört folk undra över detta i många år, och bägge läger är lika tvärsäkra på att de har rätt och bägge går att se överallt på tävlingsbanorna (själv har jag bara haft polo eller skjorta).

Jag utgår efter meningens uppbyggnad.

"...ljus polotröja eller ljus skjorta med ljus krage, vit slips eller vit plastrong." Ljus polotröja står i en del sedan skjorta och ett kommatecken som visar att slips och plastrong tillhör skjortans del. Annars hade det stått "...ljus polotröja, ljus skjorta med ljus krage, slips eller plastrong" Uppradat alltså. Vilket det inte gör nu. Så har i alla fall jag fått lära mig på mina svenskalektioner :)

Fast hur skulle du skrivit om du menade polo eller skjorta och att antingen ska kragen vara ljus eller så ska man ha vit slips eller vit plastrong?

Utgår man från korrekt svenska och meningens uppbyggnad så kan man lika gärna tolka det så som jag (och många med mig) gör. Så som du skriver ovan tycker jag inte blir riktigt rätt heller om man kan välja på ljus polo eller ljus skjorta kan man ju inte bara ha ett kommatecken emellan.. :p

Och jag undrar om någon kommer få klarhet i det någonsin? :D

Senast ändrad:

Jaaa du det är nog ingen som vet, inte ens de som skrev det, skulle jag gissa :D Som vanligt när det gäller TR ;)

Jag tolkar det som du gör (uppenbarligen). Jag kan faktiskt inte riktigt se hur det går att tolka det annorlunda, det första kommatecknet i uppräkningen är ju som ett "eller" bara att man inte skriver ut det. Skulle meningen varit "... ljus skjorta med ljus krage [eller] vit slips eller vit plastrong." hade betydelsen för mig varit samma fast på dålig svenska.

Hade man åsyftat att man var tvungen att ha slips eller plastrong till skjortan skulle det förmodligen stått "... ljus skjorta med ljus krage [samt] vit slips eller vit plastrong."

Ja precis, något i stil med din sista formulering är hur jag skulle "behöva" ha det för att det skulle kännas korrekt.

Nåja, jag har aldrig varit mer om att någon sagt något på tävlingsplats och det har varit väldigt blandat med hur man har det under kavajen så... :p (dessutom vet jag inte ens om jag någonsin kommer tävla igen så :D )

Liknande trådar

Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
529
Senast: Mli
·
R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 203
Senast: Red_Chili
·
Hästmänniskan Hej, Jag går i nian och ska snart välja gymnasium. Jag vill gå på ett ridgymnasium men jag tycker att det ä lite förvirrande på...
Svar
11
· Visningar
1 272
Senast: Äpplet.
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 268
Senast: Lady_S
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka