Plastad halm?

Mli

Trådstartare
Jag skulle behöva fixa min halmhantering smidigare i vinter. Har lösdrift. Går åt ca en storbal halm per 10-14 dagar och jag har bara plats att lagra en på ett smidigt ställe, sen får halmbonden leverera igen. Det är vår granne, så det är inga bekymmer för honom, han har gjort det i många år. Men jag tycker att det vore smidigare att veta att jag har halm hemma för mer än ca två veckor i taget. Kan man plasta halm typ som med hösilage och sen förvara ute? Jag har sett att de gör så på en gård i närheten, men då har dom plastat in flera i taget så det blir som långa "ormar". Men min tanke är att halmen kanske inte tål att plastas som exvis hösilage, det blir mögel av fukten? Och halm är ju ofta vassare och sticker hål på plasten. Men det kanske finns något annat sätt?
Någon med tips och erfarenhet?
 
Sv: Plastad halm?

Nu har jag ingen aning om detta kan funka annat än i teorin eller om det möglar och likande - men skulle du inte kunna bygga ett simplare "vindskydd" med stomme av virke och sedan press-väggar? Och ställa dem på typ EUR-pall eller så för att få upp dem från marken?

Vet att vi hade ett sådant när jag var yngre, som förvaring för hö & halm till vår kaninuppfödning och det höll sig bra, mögelfritt och så. Men då var det ju minusgrader om vintern också - blir det regnvinter så mglar det ju ändå - men det gör det ju på logen också i och för sig...

Ja jag vet inte, bara en tanke. :)
 
Sv: Plastad halm?

En bonde jag jobar åt gör så , då han har ont om förvaring för halmen. det blir dyrare aftersom plasten kostar, arbetet kostar och det går åt många lager plast för att det skall bli tätt.
 
Sv: Plastad halm?

Nu har jag beställt fyrkantsbalar med plastad halm av min leverantör (grannen). För en stor plastad fyrkantsbal tar han 120:- inkl leverans. Med tanke på att jag betalar 100:- annars så är ju de 20:- kr extra helt klart värt det tycker jag. :)
 
Sv: Plastad halm?

Hur många lager plast lägger han på? Är det för få är det helt enkelt 20 kr rätt i sjön, och hans arbete i sjön för hans del. Halm är som du redan konstaterat betydligt motsträvigare än gräs, och perforerar snabbt ett par lager bara vid plastningen. Sedan går det ytterligare några vid hantering.
 
Sv: Plastad halm?

Är halmen bara torr så tror jag inte det är nån fara om det går hål på balen. Det är ju mer för att skydda den från yttre väta.
 
Sv: Plastad halm?

Det kommer in rätt mycket yttre väta om balen hanteras en del. Ligger den kvar där den plastas och flyttas först när den ska in spelar det inte så stor roll. Den drar ju inte åt sig fukt på samma sätt som gräset, men tro mig - det blir problem om man har för lite plast. Inte minst luktar det skunk när man ska använda balen.
 
Sv: Plastad halm?

Jag vet inte hur många lager han skulle ta, men det skulle iallafall gå åt ett par lager extra. Han sa att bara plasten går på ca 80kr. Jag beställde bara 10 balar för att testa, och blir det inte bra så byter han ut dem mot vanliga. Vet inte riktigt hur han hanterar dem innan han ställer balarna hos mig, men jag tror att han flyttar hit dem direkt från åkern, det brukar han göra med hösilaget iallafall.
 
Sv: Plastad halm?

Vi har plastad halm, det är inte särskilt många lager. Väldigt tunt om man jämför med hösilaget. Men det fungerar utmärkt. Halmen har varit superfin, så bonden skulle fortsätta med detta.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Satt och funderade nu när det ser ut och bli så att vi både kommer att pressa hösilage och halm samma dag. Pga av lite medhjälpare och...
Svar
11
· Visningar
3 367
Senast: gylle
·
Anläggning Har någon plastat in halm som inte är hundra torr (= blandat mkt torrt och en del som inte är torrt). Hur blir sådana balar isåfall ...
Svar
12
· Visningar
2 397
Foder & Strö Håller på att fundera lite, men är lite trött i skallen och behöver bolla lite tankar :) Ska byta stall snart och min spontana tanke...
Svar
3
· Visningar
975
S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 495
Senast: moonstruck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Blöta BoT-stallpaddar?!
  • Dressyrsnack 17
  • Svårläkt sår

Omröstningar

Tillbaka
Upp