Pigg travare

J

jojjogalopp

HEJ VI HAR EN TRAVARE ETT STO,vi vill kolla om någon kan ge oss ett råd,
Hon har så bråtom ut ur stallet när vi ska rida, allt ska gå fort men bara man kommer ut och hoppar upp så är det lugnt??

kan det bero på att hon tycker det är roligt o komma ut vad tror ni.

:p

Sv: Pigg travare

vet ej som detta stämmer men, har hört de nånstans..!
att travähstar ofta blir påselade+ sulky redan i stallgången (där de finns så pass bred stallgång..) och sen är det träningspass och så gäller full fart!
så antagligen är dem vana att få stressa ut geom dörren, för att få springa!?

träna henne i att gå in och ut genom dörren lugnt och stilla... (med och utan utrustning, så borde hon snart förstå att man inte behöver stressa =)

När jag praktiserade/jobbade i ett travstall gjorde dom som så att dom tog på hästen dess utrustning, satte på sulkyn osv. Sedan satte dom sig i sulkyn och körde direkt ut.

Det kan ju vara pga detta som din häst rusar ut direkt, för att hon inte är van vid att ledas ut.

Träna, träna, träna henne på att ledas ut lungt och fint, om hon rusar förbi dig så stanna och rygga tillbaka henne.

Säger som Jose träna på att gå lugnt och se till så att du är först om hon försöker gå förbi dig så vifta med händerna eller grimskaftet så hon stannar upp. Träna också på att stanna gå några steg, stanna, gå, stanna, gå o.s.v. också att gå fort så ska hon gå fort efter dig och sedan gå långsamt så ska hon också gå långsamt efter dig.

Så fort min häst stressar upp sig och vill bara springa så stannar jag, även i ridningen då blir han sur och fattar att det går fortare om man går i den takten mamma vill :)

Liknande trådar

Hästvård Skrev för ett tag sedan om ett sto i vårt stall som fått ett föl som stoet vaktade extremt. Fick ett jättebra svar som ingav hopp vi har...
Svar
3
· Visningar
525
Senast: Görel
·
Träning Hej! Vi har två islandshästar som står på mina föräldrars gård, valack 23 år och sto 16 år. Vi har haft dem i många år och tidigare red...
Svar
12
· Visningar
1 252
Trav Hej Trav-Buke! Verkar lite dött på travsidan men hoppas det hänger några här fortfarande. Vad ska man tänka på när man köper hjul till...
Svar
3
· Visningar
321
Senast: Pegasus63
·
Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 133
Senast: Anna-Bella
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama